Mjölkstopp

Glamoroza ox

Trådstartare
Ungefär hur lång tid brukar det ta för stona att sluta producera mjölk efter att fölungen har blivit skild från stoet?

Har låtit mor & dotter gå ihop i ca 7½ månad (dock står dem i varsin box på natten sedan ca 2 mån tillbaka)

Lät fölet gå kvar i flocken (20årigt sto & en shettisvalack) i deras vanliga hage (den hon känner igen).
Stoet tog jag till en annan hage och tog med en kompis ur flocken till henne (alla hästar går vanligen ihop).

Har tänkt att låta alla gå tillsammans igen när fölet slutat dia p.g.a att alla hagarna som vanligt har blivit som sjöar & därför blir lervälling om hästarna vistas i hagen mer än 5 min :mad: , förutom just den hagen som de vanligen går i, den är lutad vilket gör att den inte blir i närheten så lerig som alla andra hagar.

* vad jag svammlar, hoppas någon hänger med i mina tankar*

Min andra fråga är väl:
Brukar det fungera bra att släppa ihop mor & dotter igen när man har haft dem skilda ett tag utan att fölet börjar dia igen & stoet får tillbaka mjölkproduktionen ?
Och hur länge brukar "ett tag" vara?

:o

Sv: Mjölkstopp

Det tar cirka tre veckor för ett sto att sina helt. Mycket individuellt.
Såå...tja..vet inte. Men minst en månad isär eller mer.

Vi skiljer av och sen träffas inte mamma/avkomma då dom står på skilda håll.
Möjligt under ettårsbetet men det är ett halvår emellan.

AM

Sv: Mjölkstopp

Man brukar väl säga att dom ska vara delade fyra veckor. Mitt ena sto tar inte tillbaka fölisen efter två veckor. Det andra stoet är inte alls så noga med vem som puppar på henne eller när. Så med henne är det minst 6 veckor som gäller.

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
752
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 643
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka