em76

Trådstartare
Hur många kg mjölk kan en vanlig mjölkko ge per dygn?
Brukar kor låta andra kors kalvar dia?

Sv: mjölkko

Bara måste visa dessa söta kalvar som går utanför fönstret.

kalvar175.jpg

Det är tre kor, tre kalvar och två kvigor som går tillsammans. Bonden har slutat leverera mjölk så kalvarna får gå med sina mammor.

En högproducerande ko kan ge 20-50 liter om dagen. (I mjölkproduktion, avlad för detta)

Senast ändrad:

Det vore roligt men det känns ganska omöjligt för mig. Den lilla nötflocken här får mig att drömma och fundera. Jag funderar bl a på om det vore möjligt att låta ett antal kor vara ammor till egna och andras kalvar (vars mammor producerar mjölk till männsikor). Normalt står ju kalvar inne och äter pulvermjölk, det måste vara bättre för dem att vara ute i friska luften och röra sig fritt.

Köttraserna eller gamla mjölkkor brukar kunna fungera som amkor. Men en högproducerande mjölkkossa har för mycket mjölk för att gå som amko. Hon kan bli sjuk och t ex få ljuverinflammation om man försöker.
De som kör köttproduktion i stor skala brukar se till så att varje ko har två kalvar för att bli så effektiva som möjligt.

Här är det unga mjölkkor, tror de är förstagångsmammor alla tre, och de har bara en kalv var.

amkor kan ha 2-4 kalvar samtidigt, då handlar det om slaktfärdiga mjölkkor och kor med inslag av mjölkras. Principen är att man ger henne så många kalvar utöver den egna att hon helt enkelt måste ge upp och låta dem dia eftersom hon inte klarar av att sparka ifrån sig alla. Annars brukar det vara ganska svårt att få kor att ta till sig en annan kalv.

Som Masse säger upp mot 50 liter, vi har haft en ko som var mycket högprod. under flera laktationer låg hon på drygt 50 liter som mest. Har flera avkommor efter henne men ingen kommer upp i samma dygnsmängd även om dom mjölkar bra.

Antalet kalvar kan ju variera beroende på hur mycket mjölk kon har, som sagts tidigare så låter man ju inte en mjölkko i prod. gå som amko för "dyrbar" för det. Ofta blir det ju en ko som ska gå till slakt inom snar framtid.

Har haft en del kor som amkor av ovanstående orsak men låter då inte kon ha mer än 2 kalvar för att dom ska få dricka obegränsat. Efter några veckor så bälgar dom i sig en hel del.

Endel kor kan tänka sig att ge di åt andra kalvar andra inte och även den tålmodigaste blir less så hur många uppsättningar kalvar som helst uppskattas oftast inte. Men det finns ju undantag, vi har haft en ko som älskade kalvar redan som ung kviga. På ålderns höst gick hon några år som amko och älskade varenda sekund. :)

Kicki :)

Men det finns ju undantag, vi har haft en ko som älskade kalvar redan som ung kviga. :)

Vi har också en sådan (diko), när kalvningarna startar för året så får man passa henne då hon gärna tycker att alla kalvar som föds är hennes. Står hon i gruppen brevid så står hon tryckt mot grindarna och "pratar" med den nyfödda kalven och gud nåde den som petar på hennes kalv när den är född... Ute på betet så brukar hon oftast vara den som är "barnvakt" när de andra korna strosar iväg och äter. (Kossor har ofta en väl fungerande barnomsorg ;))

Vi har också en sådan (diko), när kalvningarna startar för året så får man passa henne då hon gärna tycker att alla kalvar som föds är hennes. Står hon i gruppen brevid så står hon tryckt mot grindarna och "pratar" med den nyfödda kalven och gud nåde den som petar på hennes kalv när den är född... Ute på betet så brukar hon oftast vara den som är "barnvakt" när de andra korna strosar iväg och äter. (Kossor har ofta en väl fungerande barnomsorg ;))

Det är kul att se sådana här kor även om dom kan bli duktigt påfrestande ibland. Den ko vi hade snodde kalvar från andra kor när dom gick tillsammans i det utrymme som vi har våra sinkor i.
Det hände ju ofta att dom kalvade där och då var Barbro framme och stal kalven i ett nafs, den riktiga mamman var chanslös. Hon tog sig även in från ligghallen in i mjölkgropen, fick upp ett smashlås och tog sig vidare till sin förstfödda kalv i dennes "gruppboende"! Där stod hon på morgonen när vi kom och skulle mjölka. :D Men man förlät henne all oreda som hon ställt till för hon var en sån underbar personlighet.

När vår nu gamla BC var valp så ville hon gärna pyssla med henne åxå, hon hade en enorm modersinstinkt. Man fick bara passa henne så att hon inte tog över barnen åxå! ;)

Kicki :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
3 135
Senast: Santoxen
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 947
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 133
Senast: Red_Chili
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama