Whirlie
Trådstartare
Läste i morgontidningen att det varit strömavbrott i Stockholmsområdet och på andra ställen i Sverige. De intervjuade en massa människor det var "synd om", och bland annat en bonde. Strömmen hade brutits hos honom klockan sex, och nu var det eftermiddag. Han beklagade sig över att korna inte fick vatten (vattenkopparna var väl trasiga, eller pumpen till brunnen?), och de stog tydligen och råmade för de var omjölkade. När väl strömmen kom igång så hade flera av de 47 korna fått allvarliga skador på juvrerna.
Jag är ung och ingen bonde, men jag har hört talas om att man förr i världen mjölkade korna för hand. Kan man inte det med dagens kor? Ok att inte arla vill ha mjölken, men att inte tömma korna måste ju vara djurplågeri? Jag har också sett att hästar kan dricka ur vanliga hinkar, kan inte kor det? Blev jättearg i morse när jag läste artikeln! Är det någon som har koll på kor och koskötsel som kan svara på hur kor fungerar?
Jag är ung och ingen bonde, men jag har hört talas om att man förr i världen mjölkade korna för hand. Kan man inte det med dagens kor? Ok att inte arla vill ha mjölken, men att inte tömma korna måste ju vara djurplågeri? Jag har också sett att hästar kan dricka ur vanliga hinkar, kan inte kor det? Blev jättearg i morse när jag läste artikeln! Är det någon som har koll på kor och koskötsel som kan svara på hur kor fungerar?