Mjölk och foder

Joyride

Trådstartare
Har nu skilt på mit sto med föl på nätterna. Såg på morgonen att stoet juver var spräng fyllt och att det även droppat mjölk under natten. (antar att det är normalt?)
Undrar hur fort/mycket skall man dra ner på kraftfodret till stoet? så att hon producerar mindre mjölk :crazy: Meningen är att fölet skall vara helt avvant innom 4 veckor (ca)
Fölet är 5 månader

Undrar även hur länge det tar för henne att sina helt(efter avväning), och fins det någon risk med att hon(när hon sinat) börjar producera mjölk igen om fölis kommer o vill snutta.

Sv: Mjölk och foder

Dra ner litegrann... Hon kommer fortsätta producera mjölk så länge fölet är kvar på dagtid och till det behövs ju en del näring...
Ja, det är normalt att de blir sprängfyllda över natten, värst första dagarna.

Och mitt svar på din sista fråga:
Mitt första föl var ifrån sin mamma helt i 4-5 veckor (minns inte exakt, den ungen är numera 12 år :angel: ), sen släpptes de ihop igen av rent praktiska skäl. Och ungen gick och småsnuttade på mamman ända fram till betessläppet sommaren efter. Lite mjölk fanns där uppenbarligen, men inte så mkt att juvret växte sig stort igen.

Måste man sluta helt o ge stoet kraftfoder för att hon skall sluta produsera mjölk? Hon får nu 5dlBetfor(torr) 0.5dl havre och 0.5 dl korn.
Fölis står själv under nätterna och någon timme per dag, kommer ta ifrån dom mer under dagen nu och helt om någon vecka

Har en granne som vänjer av helt direkt. Då styps kraftfodret helt. För min egen del som har den mildare avvänjningen. Sto och föl på dagarna och ifrån på nätterna ett par veckor. Jag tar ner kraftfodret mycket. Hon får bara en näve morgon och kväll. Det viktiga är att du har koll på djuvret att det inte blir inflamation.

Det enda som får henne att sluta producera mjölk helt är att fölet slutar dia på henne.
Jag skulle nog rekommendera att du tar bort fölet HELT i stället för att bara förlänga perioderna. Då tar det en vecka typ, sen är produktionen i princip borta...

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har för ca en månad sen tagit över en liten dvärg pinscher tjej. Hon fyller tio i Oktober. Hon har ett väldigt konstigt beteende när...
2
Svar
23
· Visningar
5 675
Senast: Kakis
·
Avel Har ett dräktigt sto med ca 100 dagar kvar till fölning. Hennes andra dräktighet, men inget levande föl. Den första (2012) slutade med...
2
Svar
21
· Visningar
4 910
Avel Igår när jag kollade till mitt sto med föl så var låg fölet ner. Fölungen föddes i måndags och var alltså 3 dygn gammal. När hon reste...
Svar
13
· Visningar
2 993
Senast: CK
·
Avel Här är ju en hel del här inne som har avelshingstar hemma, reagerar era hingstar på stona när det drar ihop sig för fölning ? I så fall...
Svar
7
· Visningar
1 121
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur