mjölk från nosen

Jempan

Trådstartare
Fick föl för lite mer än en vecka sen. Märkte då att när hon diar så kom en del av mjölken ut genom näsan igen... Tänkte då att det kanske va "normalt", att det rann lite hit o dit första tiden. Men nu har det lixom inte blivit bättre.. Bör man åka in me na? Nån som har erfarenhet av detta?
 
Sv: mjölk från nosen

Ta ut en kunnig veterinär som kollar så att hon inte har gomspalt (åk aldrig in till klinik i onödan med de små med tanke på hur oskyddade de är för smittor alltid vetvård på hemmaplan när det går istället).
 
Sv: mjölk från nosen

Låter tyvärr som gomspalt. Om ni lägger fölet ner, bänder upp käftem och lyser med ficklampa kan ni själva se lite. Men tag absolut ut veterinär och kolla upp detta.
Det går att operera, men det är ingen vidare snäll operation.
Och tempa fölet dagligen, risken för lunginflammation äår stor.

Vi hade en gomspalt här för ett par år sen, det är inte speciellt vanligt, så veterinärerna är inte så erfarna på just den åkomman-
 
Sv: mjölk från nosen

För 9 år sedan hade vi ett föl som det rann mjölk ur näsan på. Hon hade inte gomspalt.
 
Sv: mjölk från nosen

Visst, lite mjölk kan det rinna, men inte efter en vecka. Är du säker på att det verkligen inte fanns minsta lilla gomspalt?
 
Sv: mjölk från nosen

Veterinärerna på djursjukhuset i Helsingborg hittade inget när de kollade henne när hon var 6 månader. Då såg man ibland en droppe mjölk i nosen.
 
Sv: mjölk från nosen

Gomspalt är det man först tänker på... Har redan sett ett föl i år med åkomman.

Det dumma är att man inte enbart riskerar att mjölken rinner ut genom näsan, utan risken ökar för att den ska dra ner vätskan i lungorna.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
256
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
389
Senast: Grazing
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 416
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp