Katur

Trådstartare
Hej!

Jag har köpt en katt ifrån ett katthem för 2 v. sedan. Hon tros vara mellan 3-5 år. Skorpan togs om hand efter att ha setts några veckor i en stads centrum.

Allt funkar bra och hon är jätte go och kelen.

Men ofta när hon har sovit en längre stund och precis vaknar mjauar hon oroligt men lugnar sig direkt om man pratar och klappar henne. Det är nästan som att hon inte vet vart hon är.

Idag efter att hon ätit mjauade hon konstigt. Ett långt utdraget mjau precis som att hon ropade eller blev rädd för något?!

Vad tror ni de olika mjauen betyder?

MVH Maria

Sv: Mjauar

Jättesvårt att svara på. Min katt drömmer ofta mardrömmar o jamar när hon vaknar. Är jag inte där då och klappar henne så kommer hon springande och jamande till mig och vill bli kramad. Som att jag kramar bort den elaka drömmen.

Ibland jamar hon även efter hon ätit, ungefär som om hon tackar för maten eller nåt :rofl:
Hon kan även gå o jama en stund innan hon går på lådan, och då är det för att hon vill att vi ska mocka den eller så vill hon utrymma badrummet för att släppa sin bomb :rofl:

Klockan 17 varje dag sitter hon i köket o jamar, då är det matdags :angel:

Man lär sig efterhand vad de små liven menar när de jamar vid olika tillfällen. :)

samma med min katt han skriker alltid när han kommer hem när han sovit när han vill gå ut. Tror katten vill att du ska veta vart den är.

Köpt katten i borlänge?

Våran katt jamar alltid efter han varit på lådan. Det är verkligen som att han säger att det är smutsigt där nu och ta bort det genast ifall jag måste dit igen!
Sen jamar han alltid för att höra vart mamms är. Han är lite mamma-sjuk! ;)

Läste nånstans om vad de flesta jamanden betydde. Alltså utdragna "mmmmmmm" och "aaaaaaa" och så. Ska se om jag hittar det igen!

Här är de:

Det finns en roande förklaring till vad bokstäverna m-i-a-u betyder:
M-ljudet står för kontakt.
I-ljudet blir särskilt tydligt om katten har ont. Ett utdraget i-ljud är en varningssignal om att katten upplever något obehagligt eller farligt = miiiau!
A blir extra uttalat när katten vill något. Ju längre A-ljud desto påstridigare är katten = miaaau!
U-ljudet förlängs om katten är frustrerad, ledsen eller totalt uppgiven.

Tack för era svar. Då är det inget att vara orolig för ändå då! Ja jag har köpt henne i Borlänge.

Liknande trådar

Katthälsa Behöver lite klok input och hjälp nu. För en vecka sedan köpte vi en 4-årig kastrerad honkatt från ett katthem. Första veckan har gått...
Svar
11
· Visningar
5 290
Senast: Tualma
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 195
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej allihopa, Min katt fick ett ganska stort sår i nacken, ca 3 cm långt, 1,5 cm brett för ungefär en vecka sen, jag tvättade rent...
Svar
2
· Visningar
1 464
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 114
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar