Mjau och kycklingvingar till kattunge?

aiquen

Trådstartare
Jag hämtar hem en 12 veckor gammal kattunge i morgon och har ett par funderingar angående foder till honom. Min andre katt gav jag Eukanuba Kitten när han var i samma ålder, men när han var runt ett år gammal gick jag över till Mjau burkmat i stället. Är det ett okej foder också för växande katter, så att jag kan börja båda katterna samma mat med en gång? (Jag vet inte vad ungen är uppfödd på, men kommer givetvis att fråga lite kring det i morgon.)

Jag ger också kycklingvingar regelbundet, är det okej att ge sådana till en kattunge eller bör jag vänta tills han är lite äldre (och har bytt tänder)?

Sv: Mjau och kycklingvingar till kattunge?

Ja, du kan ge kattungen Mjau också. Det är fullt tillräckligt för en växande katt.
Ge gärna en kycklingvinge till ungen också för att gnaga på. Han kanske inte får i sig så mkt, men det är i alla fall lite sysselsättning för honom.
OM han kan äta UPP vingen (vilket jag inte tror), så tycker jag att en hel vinge, blir lite för mkt för en liten kattunge.

Jag skulle aldrig ge kycklingvingar till min katt. De kan dels bli matförgiftade (om de är råa) och dels är kycklingben ungefär det sämsta man kan sätta i sig (ja, jag vet att de äter fåglar i naturen).
Satsa gärna på ett lite bättre foder än Mjau typ Hill's, Specifik, Eukanuba, RC eller nåt annat högkvalitativt märke. Jag ger inte mkt för snabbköpsmaten, taskig proteinkvalité och för mkt kolhydrater i regel..

Köper man kycklingvingar av livsmedelskvalité och hanterar köttet hygieniskt blir inte katterna matförgiftade. Du tror inte att bytesdjur de sätter i sig i det vilda är lite värre kontaminerade än livsmedelsgodkända kycklingvingar? Dessutom är kycklingben mjuka eftersom de inte är fullt mineraliserade så det är mycket liten risk att de orsakar skada på katten.

Jag har 6 års erfarenhet på katter i alla åldrar och inte ett enda missöde.

Varför skulle inte MJAUs burkmat inte vara tillräckligt bra (för det är burkmaten det pratas om)? Innehåller vad katten behöver, även den växande. Varför skulle det vara bättre att trycka i katten mat med en massa spannmål?

Mjau burkmat innehåller inget spannmål och inga onödiga kolhydrater till skillnad från de torrfoder du räknade upp ;)

Mjau burkmat innehåller inget spannmål och inga onödiga kolhydrater till skillnad från de torrfoder du räknade upp ;)

Lägg även till Taurin, när man tillsätter det som RC måste göra så är det ett tecken på för dålig köttkvalitet enligt veterinären. BRA Kött innehåller tillräckligt med Taurin för en katt :laugh:

Lägg även till Taurin, när man tillsätter det som RC måste göra så är det ett tecken på för dålig köttkvalitet enligt veterinären. BRA Kött innehåller tillräckligt med Taurin för en katt :laugh:

Det är väl snarare tecken på liten mängd kött. Det behöver inte vara dålig kvalité på köttet som sådant. Kaninkött är exempel på ett kött som är väldigt taurinfattigt så även om man ger en kost helt baserad på rått kött kommer inte kattens taurinbehov att tillgodoses. Det beror inte på att köttet är av dålig kvalité, det har bara inte tillräckligt hög halt taurin.

Kattmat som behöver tillsatser av taurin behöver det nästan uteslutande pga. för låg kötthalt.

KL

Var köper ni kycklingvingar? Hur ofta ger ni det?

I vanliga livsmedelsaffärer. Brukar finnas i frysdisken bland övrig kyckling. Har de inte vingarna hemma kan man be dem beställa hem det. Det ingår i iaf Kronfågels sortiment.

Jag brukar köpa hela kycklingar från frysen och stycka upp.

Mina katter äter kycklingben dagligen.

I vanliga livsmedelsaffärer. Brukar finnas i frysdisken bland övrig kyckling. Har de inte vingarna hemma kan man be dem beställa hem det. Det ingår i iaf Kronfågels sortiment.

Jag brukar köpa hela kycklingar från frysen och stycka upp.

Mina katter äter kycklingben dagligen.

Okej, så det gör alltså inget att de varit frusna. Antar att de ska tina innan katterna får dem?

Okej, så det gör alltså inget att de varit frusna. Antar att de ska tina innan katterna får dem?

Ja, de ska tina. Går bra i mikron, akta så att de inte blir för varma bara.

Kronfågel har haft lite problem att leverera vingar efter glashistorien men nu finns de igen.

Mina två katter brukar få dela en vinge, jag klyver den i leden på mitten.

Jag skulle aldrig ge kycklingvingar till min katt. De kan dels bli matförgiftade (om de är råa) och dels är kycklingben ungefär det sämsta man kan sätta i sig (ja, jag vet att de äter fåglar i naturen).
Satsa gärna på ett lite bättre foder än Mjau typ Hill's, Specifik, Eukanuba, RC eller nåt annat högkvalitativt märke. Jag ger inte mkt för snabbköpsmaten, taskig proteinkvalité och för mkt kolhydrater i regel..

Du har inte så bra koll på foderlära va?
Har man inte kunskap kan det vara bra om man tänker till och tar reda på fakta innan man gör tvärsäkra uttalanden. ;)

Ts, låter fin fint, MJAU burk är fullt tillräckligt och kycklingvingar är jätte nyttigt.

KL

Tack för svaren!

Och en följdfråga: hur lång tid bör jag låta det ta att vänja ungen vid burkmaten? Han är uppfödd på RC.

KL

Tack för svaren!

Och en följdfråga: hur lång tid bör jag låta det ta att vänja ungen vid burkmaten? Han är uppfödd på RC.

Så lång tid som behövs.;) Jag vet, ett tråkigt svar men det är ju lite så. Katter är olika känsliga, men det är bättre att vara långsam än snabba på processen. En katt som bara har ätit torrfoder kan få tokdiarré om man är för snabb med invänjningen.

Det är väl snarare tecken på liten mängd kött. Det behöver inte vara dålig kvalité på köttet som sådant. Kaninkött är exempel på ett kött som är väldigt taurinfattigt så även om man ger en kost helt baserad på rått kött kommer inte kattens taurinbehov att tillgodoses. Det beror inte på att köttet är av dålig kvalité, det har bara inte tillräckligt hög halt taurin.

Kattmat som behöver tillsatser av taurin behöver det nästan uteslutande pga. för låg kötthalt.

Det är sant ... Men har man så LITE kött :eek:så man måste lägga till taurin så är det lika illa!

Skull aldrig ge min katt något foder som har Taurin tillagt, min katt är värd riktig föda.. inte fusk!

KL

Ja ger inte kycklingvingar (eller andra ben annat än broskben, och till hunden typ stora märgben) till varken hunden eller katterna. Inte efter att hunden fick blod i avföingen efter att ha fått råa kyclingvingar när han var mindre. Jag blandar benmjöl i mina BARF-röror, på det sätter tycker jag också att det blir lättare att räkna ut exakt vad som ska tillsättas jämfört med att fundera på hur mkt ben ditt och datt innehåller.

Tråkigt kanske, men förstås ganska logiskt. :) Jag märker att han lätt blir lite lös i magen när han har fått i sig lite för mycket burkmat. Det är svårt att hålla koll exakt på hur mycket han får i sig dessutom, eftersom han är väldigt snabb på att norpa mat av den andra katten (samtidigt som den andra katten gärna stjäl åt sig av ungens torrfoder, suck). Men det får ta den tid det tar.

Tack för svaret!

Det lät förstås otäckt. Är du säker på att det hade med kycklingvingarna att göra? Jag har själv aldrig märkt något på varken hunden eller katterna efter att de har fått kycklingvingar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 563
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 405
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 073
Senast: canine
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
15
· Visningar
7 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka