Mjau mjukmat-kött

Kamomilla

Trådstartare
Har upptäckt att gammelkattan (11) spyr av just denna maten, resten av mjaus sortiment stannar i magen. Hon får upp det ca en kvart efter hon har ätit.

Vad finns det i just denna sorten som hon reagerar på som ej finns i resten av sortimentet?

(den öppnade burken äts med glädje upp av hundarna)

Sv: Mjau mjukmat-kött

Maila Doggy och fråga. De brukar vara väldigt hjälpsamma och svarar på det mesta. Jag tror att alla MJAU-varianter har samma bas, det är bara "smaken" som skiljer dem åt dvs. kalkon-varianten innehåller kalkon (det gör inte övriga), kycklingen innehåller mer kyckling än andra (kyckling finns i alla). Kött-varianten kanske innehåller mycket av något kött din katt är lite känslig mot? Inte tillräckligt känslig för att känna av köttet när (om) det ingår i grundblandningen, men så pass känslig att den känner av det när det blir mer än så.

Jag har för mig att jag dragit samma slutsats som du när jag läst på burkarna. Allt är precis samma förutom en ytterst liten del som utgör själva smaksättningen (kött, kalkon, makrill osv). Smaksättaren är "minst 4 procent" - alltså med vatten inräknat, i torrsubstans blir det mer.

TS: Är du helt säker? Det har alltså hänt så många gånger så att du är säker på att hon verkligen inte tål det? I så fall skulle jag bara ge henne andra smaker, det finns ju många fler än kött.

Hon spydde för någon månad sedan av denna sorten, har sedan fått alla de andra smakerna. Nu provade jag för att se om det var slumpen eller om det var just sorten hon reagerade på och samma reaktion igen.
Så att det är just kött-varianten hon inte fixar är jag säker på.
Blir inget mer inköp av den sorten utan vi håller oss till de andra smakerna.

Mina katter blir väldigt dåliga i magen av all mjukmat från mjau så jag vet inte riktigt vad dom slänger i där...

Förmodligen något giftigt, eftersom t ex mina katter och väldigt många andra också mår så bra av Mjau burkmat:smirk:

TS: om du gör som Sol föreslår - mailar Doggy - berätta gärna här vad de svarat. Är nyfiken på vad det är i just Kött som din katt inte tål när hon tål de andra smakerna.

Nej det tror jag inte, då skulle dom nog bli betydligt sämre...

Det är väl tur att det finns olika sorters kattmat som passar olika sorters katter, eller vad smirkar du åt?

Mina katter blir väldigt dåliga i magen av all mjukmat från mjau så jag vet inte riktigt vad dom slänger i där...

Enligt mina uppgifter huvudsakligen kycklingkött, griskött, njure och lever. Blir de lösa i magen av tetramaten också? Mina katter tenderar att få något lösare avföring (dock inte lös) av burkmaten men aldrig av tetramaten.

Det är väl uppenbart vad jag smirkar åt? Ditt försök att sprida skit om Mjau förstås, genom att undra "vad de slänger i där".

Men jösses, det är konstigt att det är ok att snacka skit om vissa foder men inte om andra... Om jag tycker att Mjau är skit (vilket jag inte har skrivit, du bara tolkade det så) så får väl det stå för mig? Jag vet att man inte blir accepterad här inne om man tycker att t.ex. RC är ett bra foder men det skiter jag fullständigt i, 90% av alla uppfödare jag känner använder det och det funkar kanon, däremot vet jag MÅNGA som har samma erfarenhet som jag av t.ex. Mjaus blötmat. Detta är ett diskusionsforum och det är faktiskt tillåtet att ha olika åsikter, även om dom inte passar dig.

Sen var mitt inlägg skrivet lite med glimten i ögat eftersom maffian här inne alltid påstår att det är så mycket skit i alla andra foder, så försök att inte ta allt så gravallvarligt.

Enligt mina uppgifter huvudsakligen kycklingkött, griskött, njure och lever. Blir de lösa i magen av tetramaten också? Mina katter tenderar att få något lösare avföring (dock inte lös) av burkmaten men aldrig av tetramaten.

Ja jag har testat båda, hanen går tetramaten bra på men tjejerna sprutlackerar lådan oavsett.

Men jösses, det är konstigt att det är ok att snacka skit om vissa foder men inte om andra... Om jag tycker att Mjau är skit (vilket jag inte har skrivit, du bara tolkade det så) så får väl det stå för mig? Jag vet att man inte blir accepterad här inne om man tycker att t.ex. RC är ett bra foder men det skiter jag fullständigt i, 90% av alla uppfödare jag känner använder det och det funkar kanon, däremot vet jag MÅNGA som har samma erfarenhet som jag av t.ex. Mjaus blötmat. Detta är ett diskusionsforum och det är faktiskt tillåtet att ha olika åsikter, även om dom inte passar dig.

Sen var mitt inlägg skrivet lite med glimten i ögat eftersom maffian här inne alltid påstår att det är så mycket skit i alla andra foder, så försök att inte ta allt så gravallvarligt.

:bow::bow::bow:
Äntligen någon mer som tycker som jag! Båda mina katter äter RC och mår prima, det är ett av de godaste fodren de vet, iallafall vad jag kan se på dem, eftersom de ratat både Specific, hills och andra sorter...
samma sak med mjau.. det funkar ibland, men för det mesta blir min katt lös i magen av det... han har ALDRIG blivit lös i magen av något annat foder.
Håller mej till RC och tonfisk

:bow::bow::bow:
Äntligen någon mer som tycker som jag! Båda mina katter äter RC och mår prima, det är ett av de godaste fodren de vet, iallafall vad jag kan se på dem, eftersom de ratat både Specific, hills och andra sorter...
samma sak med mjau.. det funkar ibland, men för det mesta blir min katt lös i magen av det... han har ALDRIG blivit lös i magen av något annat foder.
Håller mej till RC och tonfisk

Tja, det var inget större fel på mina katter när de åt RC heller men det syntes en tydlig förbättring i allmäntillståndet hos dem alla när jag slutade ge dem torrfoder.

Tja, det var inget större fel på mina katter när de åt RC heller men det syntes en tydlig förbättring i allmäntillståndet hos dem alla när jag slutade ge dem torrfoder.

Men eftersom det blir tvärt om på våra så är det väl bättre att vi INTE slutar ge dom det, eller hur tänkte du nu?

Vad jag menar är att bra inte behöver vara bäst.

Men om man har kommit fram till att det torrfoder som man använder är det som är BÄST till den katten, ska man ändå byta bara för att det är just ett torrfoder? Eller hålla på och prova sig fram i all oändlighet och låta katten må dåligt under tiden?

Liknande trådar

Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
757
Senast: Krålus
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 700
Senast: mackan
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 000
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama