Mjau eller RC?

Pontevecchio

Trådstartare
Mina småttingar (5månader) har ätit RC hela sin uppväxt. De har även fått smaka smått och gott men RC har varit kärnan.

Med två stycken blir det inte gratis.. Närmre 500kr i månaden i ren matkostnad.

Nu tog RC'n slut och eftersom det inte finns tillgängligt nära mig har de denna veckan fått äta Mjau blötmat.

Jag räknade lite snabbt och insåg att Mjau är betydligt billigare att ge. Ca 200-300/månaden.

Frågan är, vad är bäst för småtjejerna? Om de får mjau, måste de få nåt hårdare att äta för tändernas skull?

Något annat att tänka på i valet?

Sv: Mjau eller RC?

Det är bättre att ge mjau blötmat än RC, om du frågar mig. RC innehåller massa onödiga kolhydrater, inget som passar i kattmagar. Vill du att de ska tugga ordentligt är det ben som gäller, råa kycklingvingar både roar katterna och är suveränt för munhälsan.

De där kyvklingvingarna tror jag snart är en myt..

Finner de ingenstans i mina vanliga butiker..

men behövs det tuggmotstånd? Kan småttingarna äta Mjau som är för vuxna katter eller behöver de mer vitaminer och dyl?

Jag har två kattungar, 5 och 6 månader gamla nu. De får Eukanubas kattungemat, det är inte heller billigt, ca 500 kr per mån. De får dessutom Mjau blötmat, ca 100 gr per dag.

Hade gärna gett kycklingvingar - men var hittar man dem? Nån som har ett tips?

Jag har tänkt att fortsätta med kattungematen tills de är 1 år sen gå över till mer blötmat och något billigare torrfoder. Förhoppningsvis tar de även några möss som tillskott (hoppas jag i alla fall, det krafsar väldigt i taket så de får gärna ta de mössen, eller i alla fall skrämma iväg dem.)

Kycklingvingar brukar finnas i frysdiskarna.
kolla bara så att de inte är marinerade... :-)

Haha, det kan faktiskt vara svårt att hitta. Här finns mängder med "barf-ingredienser" på willys, vingar, kycklinghjärtan, lever, tom kycklingmagar. Jag tror vi har en påtryckande barfare i personalen eller en storkund med många hundar ;)
Förr köpte jag vingarna färska från kronfågel, snordyrt. Nu är det frysta för 14:-/kg som gäller.

Hittar du inte vingar är broskben från gris bra, det får vi gratis hemifrån men annars finns det också på willys ;)

Det går utmärkt att bara ge Mjau annars, behöver de mer energitäthet kan man ge rå äggula, feta köttdetaljer (typiskt köttrens) eller ister :d

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka