mjällig skorpor på benen. Vad kan det vara?

vanimelde

Trådstartare
tänkte höra om ni har något svar om vad min kära frieser har.

kom från holland i november. köpte henne i maj. hade då en infektion i kroppen som gjorde att hon såg ut som ett skelett nästan. hade även kala fläckar på benen.

Togs blodprov på henne och hon fick antibiotika och var frisk när jag hämtade hem henne. De kala fläckarna var behandlade med något.

nu senaste veckorna har hon blivit mjällig och "knottrig" och då främst på benen. Det bildas som knottriga skorpor av mjäll som tar pälsen med sig. man kan gnugga lossnar mjäll och päls lixom. så det bildas "fläckar med lite päls kvar. Huden under är fin och mjuk. inget sårig eller nått sånt. Det kliar inte det minsta. Veterinären visste inte vad det var. Han trodde inte på fotskabb eftersom hon inte kliar sig det minsta. Hon ska tvättas med K-Hex schampo i fyra veckor nu.
hon är inte avmaskad än men jag ska avmaska henne till veckan.

hon har fri tillgång på hö och får ca 1 1/2 kg hippo grow alfa.

vad kan detta bero på? Någon som stött på detta?

Sv: mjällig skorpor på benen. Vad kan det vara?

Hej Har stött på samma sak, vid samma tid förra året! Låter precis som på mitt kallblod. Vet visste inte vad det var, men jag fick rådet att pilla bort krustorna, tvätta med jodopax och när det torkat till, ta på mjukgörande (typ helo**n) i ett par veckor. Sedan smorde jag med Aloe Vera Gel en tid efteråt. Det försvann och har inte kommit tillbaka. Lycka till!

Min häst hade samma symptom när jag köpte henne. Jag lät henne gå utan täcke, gav extra b-vitamin och väntade tills vinterpälsen föll av. Sedan kom det aldrig mer tillbaka. I hennes fall tror jag att det var bundet till foderstaten, för hon var riktigt trist i hullet(tunn) när jag köpte henne.

Min häst hade något liknande förut, fast när allt lossnade av 'behandlingen' så tappades håret fläckvis.

Det togs hudprov men inget hittades.
Var i samma veva som hästen hade fraktur så det kollades ordentligt på hästkliniken.

Det behandlades med Salisylsyrevacelin och klorhexidinsprit.
Först ha vacelinet på ett par timmar, sen "massera" rent det med spriten. (Skulle vara på 10 min egentligen men jag öste på på en bomullstuss och gnuggade lite försiktigt)
Det mesta gick bort på bara ett par dagar.

Hej!

Jag tror att din häst har fotskabb, som lätt kan tas för rasp.

Har hon visad några tedenser till att stampa med bakbenen? Hästar med fotskabb behöver inte visa tendens till att det kliar. Samt att oftast så hittar man inte skabbdjuren via skrapprov då dom sitter ganska djupt.

Sök här inne på forumet på fotskabb så finns det nån tråd om det. Jag startade en ang min häst, Hjälp Fotskabb.

Gå även in och läs denna http://www.svenskatinker.se/art_index.html.

Senast ändrad av en moderator:

jag är rätt säker på skabb även om inte vet tror det.

vad tror ni om denna behandling?

1.klippa bort så mye hovskägg jag kan.
2. tvätta båda hästarna i K-hex-schampo.
3.switch pon on på överkroppen minst två gånger
4. Frontline på benen. (ca 3-4 gånger med en veckas mellanrum)

Hon har inga direkta sår eller så. mest mjällig och krustor. Huden är hel även om pälsen har försvunnit lite här o var på benen. inte mycket dock.
är det en bra början eller borde jag göra nått annorlunda. Tänkte inte börja med sebascil utan gå på den lite mildare metoden först.

jag är rätt säker på skabb även om inte vet tror det.

vad tror ni om denna behandling?

1.klippa bort så mye hovskägg jag kan.
2. tvätta båda hästarna i K-hex-schampo.
3.switch pon on på överkroppen minst två gånger
4. Frontline på benen. (ca 3-4 gånger med en veckas mellanrum)

Hon har inga direkta sår eller så. mest mjällig och krustor. Huden är hel även om pälsen har försvunnit lite här o var på benen. inte mycket dock.
är det en bra början eller borde jag göra nått annorlunda. Tänkte inte börja med sebascil utan gå på den lite mildare metoden först.

jag ahr nu ändrat mig lite. Blir behandling med bara switch, biligare så. tvätta unghästens ben med hibiscrub först sen två behandlingar med switch med rand över ryggen + blaska benen ordentligt på båda hästarna. Hoppas det hjälper.

Hur gör man med stallet. När ska jag rengöra det. idag i och emd första behandlingen eller nästa vecka eller i slutet?

Problemet är ju oxå att jag måste ta in unghästen när jag rider den äldre. Annars hade jag tänkt att de kanske kunde gå ute några veckor till och på så sätt sanera stallet. Men vem vet hur vädret blir? unghästen står på en uteboxliknande anrättning a la hage under tak så den borde frysa om nätterna nu om jag plockar bort lakanen som hänger för.

Jag tänkte tvätta och städa ur den äldre hästens box iaf så får hon stå där på betong när jag rider. då är det lättare att rengöra.

Hur har ni gjort med stallet?

hästar bär alltid på parasiter mer eller mindre men nu är dett hett med att inte "överavmaska" p.g.a resistens

hmm känner igen det där från min förra häst,, Hon hade rasp på benen. Det kommer efter mugg när de har spridit sig från karleden upp till haserna.
Jag fick rådet att tvätta med enbart vatten och smörja med mjukgörande salva.. Det hjälpte på min häst.. Men bara för att min häst hade de så behöver inte din ha det..

Hoppas att det är nå sånt enkelt. :)

det låter som det min valalck har på sommartiden på bakbenen. Både denna sommar och förra sommaren. På hösten är det borta igen.Ingen aing vad det är.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 3åriga hane har haft problem med huden till och från i ett år nu. Han får hela ryggen och sidorna full med skorpor och krustor som...
Svar
13
· Visningar
3 153
Senast: Nominous
·
J
Hästvård Vad gör man när inget hjälper:confused: Har en nordsvensk åring som för ett par månader sedan började klia sig på halsen, sedan spred...
Svar
11
· Visningar
2 085
Senast: Prick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?