Sastra

Trådstartare
Mina katter har fantastiskt fin päls, tjock, silkeslen och glansig. Nu märkte jag, när jag borstade ena katten idag (de fäller, något enormt, året runt, så det är konstigt att de inte är skalliga!), att han har fått mjäll! Eller är det mjäll? Det ser snarast ut som att han har små salt/sandkorn i pälsen.
Katterna är pigga, i gott hull, matfriska, äter Mjaus oxlever på tetra (enbart, allt annat ratas) samt någon deciliter torrfoder per dag (för att de Kräver det ;)).
Vad kommer det sig att han helt plötsligt har pälsen full av de här små mjällen/kristallerna? Kan han ha brist på någonting?

Sv: Mjäll!?

Mjällig kan katten bli om den blivit utsatt för någon form av stress. Det kan vara ett veterinärbesök eller något annat som utöst det.

Att man sen ser hudpartiklar i pälsen får väl inte ses som något onaturligt då de, precis som vi, "förnyar" hudcellerna eller hur man ska säga. Men, på katten fastnar de ju i pälsen och trillar inte bort på samma sätt som hos oss.

Jag tror inte att det är så farligt! Har du gjort något nytt? Flyttat eller skaffat något nytt som påverkar katten så kan den ju bli stressad... men det går antagligen bort! :)

vissa katter har mer el mindre av detta. det är oftast det man är allergisk mot å inte pälsen. min ena katt har mer än sin bror. det är inge farligt el så. annars så finns det ett badmedel man kan köpa på apoteket (kommer ej ihåg namnet) det gör pälsen å huden bättre.

Det kan ju vara damm o annat smuts med som katten rullat sig i. Lätt åtgärdat...bara städa mer!!

Mjällig kan katten bli om den blivit utsatt för någon form av stress. Det kan vara ett veterinärbesök eller något annat som utöst det.

Att man sen ser hudpartiklar i pälsen får väl inte ses som något onaturligt då de, precis som vi, "förnyar" hudcellerna eller hur man ska säga. Men, på katten fastnar de ju i pälsen och trillar inte bort på samma sätt som hos oss.

De har bara gått här hemma och moffat ett tag, så jag kan inte se att de skulle blivit utsatta för stress. Det jag reagerade på var att han helt plötsligt hade så väldigt mycket av de där "kristallerna" i pälsen, men det är väl bara att ge det ett tag och se om det minskar igen.

Min ena katt blir mjällig på vintern, torrare luft inomhus då kanske. Om det försvinner frampå vårkanten behöver du nog inte oroa dig.

Hoppas att det gör det. Det verkar inte bli mer i alla fall och han är ju pigg och matfrisk som vanligt.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 696
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Som diskuterats lite här på forumet är det svårt att skaffa sig en ärlig bild av hur pälsen är på en viss ras eftersom att...
Svar
5
· Visningar
1 509
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Min katt har det senaste halvåret varit mjällig i pälsen. Det är enbart vid bakre delen av ryggen och i övrigt är pälsen mjuk och...
Svar
1
· Visningar
1 447
Övr. Katt Nu har mina katter börjat fälla. Båda är korthåriga men den ena har en väldigt "fluffig" päls. Underbar att ta på men guuuud vad han...
Svar
5
· Visningar
3 456
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama