J

JDiamond

Min ardennerkille har massa vitt i manen som ser ut som massa mjäll. Det försvinner inte vid borstning o jag kan inte tvätta honom nu när det är kallt. Vad beror det på? Några tips? Han har jättetjock man o päls. Lite isbjörn.....:D

Sv: Mjäll?

Behöver du göra nåt åt det? Kan du inte låta det vara bara?

Försvinner det då? Det ser ju inte så fräscht ut men han verkar inte ha ont av det.

Tror att den enda som stör sig på "mjället" är vi ägare...:angel: om inte hästen kliar sig ovanligt mycket - torr hud typ

Min pålla har oxå "mjäll" i manen. Hon har inte direkt tjock man eller päls, e klippt dessutom. Har haft det sen i sommras och jag har tvättat henne under sommaren och vet inte om det blivit bättre för det :crazy: Har kanske blivit lite bättre sen det blev vinter - fetare i huden.

Sen e väl mjäll ett tecken på att (på människor) man e torr i hårbotten och/eller har svamp. Ska finnas nå medel för hästar som e torr i huden men jag minns inte vad det heter...:confused: . Annars så om du måste tvätta prova använda head ang shoulders (clearasil) eller annat mjällschampoo....

kolla så det inte är ohyra bara.;)
vår häst var mjällig förra vintern men vi la inte så stor vikt vid det. men till sist upptäckte vi att mjällen rörde på sig...:eek: :o
i år är han också mjällig, men numer ligger de stilla..;)

JDiamond skrev:
Försvinner det då? Det ser ju inte så fräscht ut men han verkar inte ha ont av det.

Tror det kan komma och gå. Att det är värre i perioder.

Bubbaz skrev:
Tror att den enda som stör sig på "mjället" är vi ägare...:angel: om inte hästen kliar sig ovanligt mycket - torr hud typ

Min pålla har oxå "mjäll" i manen. Hon har inte direkt tjock man eller päls, e klippt dessutom. Har haft det sen i sommras och jag har tvättat henne under sommaren och vet inte om det blivit bättre för det :crazy: Har kanske blivit lite bättre sen det blev vinter - fetare i huden.

Sen e väl mjäll ett tecken på att (på människor) man e torr i hårbotten och/eller har svamp. Ska finnas nå medel för hästar som e torr i huden men jag minns inte vad det heter...:confused: . Annars så om du måste tvätta prova använda head ang shoulders (clearasil) eller annat mjällschampoo....

Oj, Clerasil är väl typ jättestarkt. :confused:

Prova att lägga till en tesked vetegroddsolja i fodret. Funkade på vår shettis när han hade det.

min pålle hade mjäll i våras, och en bekant frågade sin veterinär varför. vet förklarade ingående vad mjällen berodde på, jag åtgärdade problemet och det försvann snabbt!

nu upptäckte jag idag att det är tillbaka, men kan inte för mitt liv komma ihåg vad det skulle vara brist/överskott på. är ganska säker på att det foderrelaterat.

Det så kallade "Mjället" är nog bara stöv, något som alla hästar har men mängden kan variera..
Vetegroddolja kan man ge i fodret och verkar ha posetiv effekt om man vill bli av med detta..

mjo, det såg jag i inlägget före mitt, jag ska tänka på det.

nu tror jag dock att jag kom ihåg vad vet. sa, överskott på kraftfoder i allmänhet. det var därför jag drog ner på kraftfodret... :smirk: minnet är på topp. jag ska ge honom morötter istället för betfor ett tag och se om det hjälper.

hästen i fråga är en 16-årig c-ponny som inte rids särskilt mycket. han får vääldigt sparsamt med kraftfoder, men det kan fortfarande vara för mycket.

Gerd skrev:
Oj, Clerasil är väl typ jättestarkt. :confused:

Vet inte...brukar använda det när jag tvättar man och svans, sen även om hästen har mugg och det fungerar då (mugg e ju typ svamp). Sen använder vi ju det på oss själva oxå... så det borde inte vara farligt för hästen då eller :confused:
en ska man inte tvätta hästen för ofta heller, det torkar ut.

Min finnhäst har mjäll.tvättade med ett mjällschampo från apoteket några gånger en sommar. Det minskade avsevärt. Nu har det kommit lite tillbax men int så att det stör.
PÅ vårarna när de lossar hår har det börjat klia på halsen, kliade sönder sig en gång men nästa gång så satt jag på olivolja när jag märkte att hon klia sig och det funkade....:)
Jag kan inte ha täcke på henne ens då får hon mjäll, hade tidigare om det var riktigt skitväder på vintern men hon började mjälla då,jag fick sluta med det.

Bubbaz skrev:
Vet inte...brukar använda det när jag tvättar man och svans, sen även om hästen har mugg och det fungerar då (mugg e ju typ svamp). Sen använder vi ju det på oss själva oxå... så det borde inte vara farligt för hästen då eller :confused:
en ska man inte tvätta hästen för ofta heller, det torkar ut.

Jag kan inte använda det till mej själv. Det börjar klia som fan.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 154
Senast: Hoarfrost
·
Foder & Strö Finns det någon typ av hack utan lusern? Hade velat ha något mellanting mellan hösilage och gräspellets och om möjligheten finns även...
Svar
7
· Visningar
1 151
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka