astronaut

Trådstartare
Manson har tydligt mjäll, men hur får man lättast bort mjäll? Någon typ av medel?

Kammade lilltjejen också och såg även att hon har lite mjäll.

Går medel att köpa receptfritt eller måste man köpa genom veterinär?
 
Sv: Mjäll

Testa att ge dem tillskott på någon bra olja, och kanske B-vitamin.
Rekommenderar Viacutan, olja som du hittar hos veterinären.
 
Sv: Mjäll

Katter kan även få mjäll av att äta mat av sämre kvaliet.
Viacutan röstar jag oxå för, finns även på Apotek.
 
Sv: Mjäll

Katter kan även få mjäll av att äta mat av sämre kvaliet.
Viacutan röstar jag oxå för, finns även på Apotek.

Båda liven vägrar en sådan BRA kattmat, vi prioriterar därför en billigare matsort som har mkt kött i sig samt är animaliska och inte vegetabiliska. De vägrar torrfoder och allt annat, den maten de har nu - det är dessvärre den enda de äter. Vi har provat olika märken :crazy: (självklart har vi vant dom vid nya märken stegvist, blandat med det tidigare fodret!)
 
Sv: Mjäll

Fel foder. Eller mjällkvalster! Man kan förstås komplettera med omega 3/6 på flaska eller burk, men tänk på att ett foder som brister på en punkt kan brista på fler. Jag skulle rekommendera dig att byta till ett bättre foder i första hand, det är osannolikt att dina katters smak skulle skilja sig så kapitalt från andra kissar att det inte finns ett enda, näringsriktigt foder som passar.
 
Sv: Mjäll

Fel foder. Eller mjällkvalster! Man kan förstås komplettera med omega 3/6 på flaska eller burk, men tänk på att ett foder som brister på en punkt kan brista på fler. Jag skulle rekommendera dig att byta till ett bättre foder i första hand, det är osannolikt att dina katters smak skulle skilja sig så kapitalt från andra kissar att det inte finns ett enda, näringsriktigt foder som passar.

Som jag skrev ovan så har de vägrat att äta ett annat, bättre foder. Vi har försökt med RC, Iams o.s.v - de matvägrar, efter de gått utan mat i 1½ dag så fick vi lov o ge dom samma torrfoder som de åt tidigare.
 
Sv: Mjäll

Hur har du försökt få dem att äta annan mat? Jag vet att en del katter är förbenat envisa, nästan helt fixerade vid just ett märke... verkar inte vara så ovanligt hos katter. Jag hade en sådan hona själva och jag lyckades få henne att äta annan mat genom att bara ge henne halv dagsranson av sin mat och i övrigt erbjuda den mat jag ville att hon skulle äta flera gånger om dagen (med torrfoder kan man ju helt sonika låta den maten stå framme). Det tog två veckor innan hon började äta av den andra maten. Efter en månad kunde jag ta bort den gamla maten helt.

Vad tycker dina katter om tonfisk annars? Ibland kan det funka bra att hälla tonfiskspad över den nya maten... om katterna gillar tonfisk.
 
Sv: Mjäll

Båda liven vägrar en sådan BRA kattmat, vi prioriterar därför en billigare matsort som har mkt kött i sig samt är animaliska och inte vegetabiliska. De vägrar torrfoder och allt annat, den maten de har nu - det är dessvärre den enda de äter. Vi har provat olika märken :crazy: (självklart har vi vant dom vid nya märken stegvist, blandat med det tidigare fodret!)

Du har koll på katt-näringslära ser jag. Om de äter blötmat så hade ju jag inte försökt ändra till annat foder. Testa oljorna och se vad som händer.
 
Sv: Mjäll

Du har koll på katt-näringslära ser jag. Om de äter blötmat så hade ju jag inte försökt ändra till annat foder. Testa oljorna och se vad som händer.

Såg felet. De äter bara en viss torrfoder (friskies - kött). Blötmat äter de bara gelén, köttet dissas.

Sol:
Vi har försökt med massor;
andra märken, diverse blötfoder (olika tillverkare; mjau, whiskas, friskies, gourmet o.s.v), coops kattfoder, iams, rc, maxis kattfoder, icas kattfoder, whiskas, friskies.

Har även provat ge dom: räkor (trots katter egentligen inte ska äta), ost, skinka, kyckling, fisk, kött, potatis, grönsaker, sås, kattmjölk, kattgodis - allt ratas.

Tonfisk skyr de med :( De luktar - men går därifrån. Mamma och jag provade en gång att ge dom blötmat med tonfiskmat, då tog vi även bort torrfodret. Tonfisken hann bli torr, äcklig och orörd!

Vi har gett dom i sina skålar, på tallrikar, i händerna - ja, det mesta som vi kan komma på. Högt, lågt, mitt emellan!

(ibland undrar man varför man inte skaffade hund :D)
 
Sv: Mjäll

Jaha ja, det var en annan sak.

Då är jag ännu mer övertygad om att mjällen kommer av den "dåliga" maten.

Har du provat att blanda ny sorts torrfoder i den gamla? Av erfarenhet vet jag att man måste ha en dåres envishet för att få katterna att fatta.
 
Sv: Mjäll

Jaha ja, det var en annan sak.

Då är jag ännu mer övertygad om att mjällen kommer av den "dåliga" maten.

Har du provat att blanda ny sorts torrfoder i den gamla? Av erfarenhet vet jag att man måste ha en dåres envishet för att få katterna att fatta.

Som du kunde läsa längre upp så skrev jag att jag bytte inte huxflux, blandade med den gamla. Men katterna gör som syrrans hund, rensade ut den "äckliga maten". Dvs: De tog munnen full.. släppte ut på golvet och åt de goda, och sorterade ut det "äckliga".
 
Sv: Mjäll

Fast har du provat min "hungermetod"? Det är inte omöjligt att få envisa katter att äta ny mat, men det kan ta jäkligt lång tid.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
629
Hemmet Jag har köpt begagnade köksstolar som behöver fräschas upp, dels ska jag byta tyget och dels tänkte jag slipa ner dem och sen olja in...
2
Svar
22
· Visningar
574
Senast: Tonto
·
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
729
Senast: lundsbo
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
440
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp