Mjäll, klåda och vita kryp i pälsen

Philosophia

Trådstartare
Som om inte märkliga foderreaktioner, mag- och tarmbesvär och annat smått och gott skulle vara nog så har min unghund fått mjäll. Eftersom det började klia hysteriskt på mig igår kväll när hon kom och lade sig bredvid mig så tänkte jag för säkerhets skull se efter att det inte var ohyra.

Jag tog ett mörkt papper och borstade av så mycket mjäll jag kunde på det. Och visst kröp det omkring ett pyttelitet vitgenomskinligt runt djur på pappret. Suck, suck och återigen suck!

Vad kan det vara för något litet kryp? Behöver man ta prover på vad det är eller finns det bredspektrumpreparat som tar "alla" sorter?

En ytterligare fråga: Hon fick en allergisk reaktion om näsan idag. Det har även hänt tidigare och det har inte riktigt gått att sätta fingret på vad det har berott på. Kan de få allergiska reaktioner av ohyra?

Sv: Mjäll, klåda och vita kryp i pälsen

Frontlinebehandling så är du fri ohyran sedan.

Löss ger ju förutom klåda också ökad mjällbildning, så just det lär hänga ihop på din vovve.

Jo, att mjället kan relateras till ohyran förstår jag ju. :) Jag tänkte mest på den svullna näsan även var relaterat till detta.

Ohyran ser inte ut som löss och jag har än så länge bara hittat ett enda djur. Det ser snarare ut som ett kvalster. Kan det vara mjällkvalster?

Annars funderar på om det kan vara ett sängkvalster som kalasar på hennes hudflagor? Eftersom jag bara har hittat ett. Hon har haft sitt första löp nu och det har varit långt och väldigt besvärande. Hormonstörningar kan ju också ge mjällig päls. Jag nämnde mjälligheten för veterinären när jag pratade med henne i fredags (då pratade vi om hennes mag- och allergibesvär) och hon trodde det.

Låter som om din hund drabbats av mjällkvalster (cheyletiella yasguri). Bland annat fungerar Exspot mot dessa så det kan du ju prova. Hjälper det inte skulle jag åka till vet. Tänk på att om du ger Exspot får hunden inte behandlas med andra fästingmedel samtidigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka