Mjäll i mängder!

Milosari

Trådstartare
Loke fäller massor just nu och där pälsen har lossnat visade sig stora vita mjäll. Kikade igenom pälsen lite och han har hur mycket mjäll som helst närmast huden. Han brukar mjälla lite vid fällning men inte såhär mycket. Han har dock haft ovanligt mycket päls denna vinter. Till saken hör att han käkar bredspektrumantibiotika mot elaka bakterier i munnen. Kan de ha slagit ut bakteriefloran i huden och orsakat detta? Ingen klåda och ingen röd hud!

Jag har Malasebschampo hemma, ska jag schamponera med det eller vänta tills jag kontaktat vet på måndag?

Sv: Mjäll i mängder!

Kan mycket väl vara svamp eller nåt p.g.a. antibiotikan. Jag hade kört ett par behandlingar med Malaseb och sett hur det funkat.

Sen kanske försökt borsta ur för att hjälpa med fällningen? Kanske blir lite luftigare?

Min ena mjällade rejält under sin fällning - men har slutat nu när fällningen nästan är klar. Svart hund = mjäll syns väldigt bra:angel: Även hon har haft en otroligt tät päls i vinter.

Jag hade väntat till efter att ha pratat med vetten. Om du badar i det schampot så kan vetten kanske inte se vilken typ av mjäll han har. Bättre att behandla för rätt problem från början.

Jag tror i och för sig inte att det är så mycket mer man kan göra än att schamponera honom. Men jag avvaktar och kontaktar vet i morgon.

Bra point. Inte för att jag tror att det är någon värre åkomma, men ifall man nu vill kolla upp så.

Det tror inte jag heller. Men jag var själv iväg med min gamling för ett par veckor sen. Han hade små myggbettsliknande "blippar" i skinnet med lite mjällaktigt på toppen. Han är korthårig så jag såg det direkt. Dessutom var pälsen väldigt torr. Det blev ett schampo + balsam och om inte det hjälpte så skulle han få antibiotika istället. Vetten sa att äldre hundar lättare får detta som verkar vara något slags hårsäcksinflammation.
Det är inte samma schampo som vi fick vid ett annat tillfälle för några år sedan när huden blev väldigt tjock i nacken och pälsen lossnade på 3-4 kvadratcentimeter. Den gången hade han rullat sig i fågelskit, men det visste jag inte när jag sökte för det. Min mamma passade honom då på dagtid och hade annat halsband, på baksidan på det satt fågelskit kvar. Det fick bli 3 veckors hästkur antibiotika till slut och så slängdes halsbandet så fort jag upptäckte fågelskiten.

Han äter som sagt redan bredspektrumantibiotika så jag tror inte han har någon bakterieinfektion. Det är inga plitor eller rödaktigheter i skinnet, samt att han inte har klåda. De enda symptomen är att det är massor med mjäll närmast huden, och att han fäller ovanligt mycket på en gång.

Väcker gammal tråd :)

Min hund har precis samma problem just nu. Eller ja, började för någon vecka sedan. Veterinär sa avvakta om hon inte blir allmänpåverkad.
Fäller som en tok och har massvis med mjäll. Inga symptom på irritation och liknande.
Även hon har gått på en antibiotikakur tills för ett par dagar sedan. Så kan det vara den i kombination med vinterpäls som ska fällas? Eller något helt annat?

Jag undrar hur det gick för dig och om du vet orsaken då det låter precis likadant , och jag har aldrig haft en hund med detta innan så känner mig helt vilsen :)

Väcker gammal tråd :)

Min hund har precis samma problem just nu. Eller ja, började för någon vecka sedan. Veterinär sa avvakta om hon inte blir allmänpåverkad.
Fäller som en tok och har massvis med mjäll. Inga symptom på irritation och liknande.
Även hon har gått på en antibiotikakur tills för ett par dagar sedan. Så kan det vara den i kombination med vinterpäls som ska fällas? Eller något helt annat?

Jag undrar hur det gick för dig och om du vet orsaken då det låter precis likadant , och jag har aldrig haft en hund med detta innan så känner mig helt vilsen :)

Om jag inte minns helt fel var det svamp och det gick över med shampobehandling :)

Liknande trådar

Övr. Katt Nu har mina katter börjat fälla. Båda är korthåriga men den ena har en väldigt "fluffig" päls. Underbar att ta på men guuuud vad han...
Svar
5
· Visningar
3 463
Senast: Sassy
·
Hundhälsa För en och en halv vecka sedan blev min hund sjuk. Då hon brukar ha lite besvär vid skendräktighet,så trodde jag defintivt att det...
Svar
4
· Visningar
4 487
Hästvård Med riskt för att bli tjatig eftersom det finns fler hudtrådar nu men inget stämmer med detta.. Kanske någon har tips eller förslag...
Svar
3
· Visningar
1 416
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka