Mjäll i karleden, vad kan det vara?

Etienne

Trådstartare
Jag upptäckte i torsdags att min häst är alldeles mjällig i karleden på ena bak. Han har ganska mycket hovskägg och har tidigare under hösten haft mycket problem med mugg som jag dock fått bukt med. Han har även två mindre mugg-liknande sår och det är mjälligt i huden runt om. Han visar inga tecken alls på klåda.

Nu har jag i samband med klippning rakat benen helt. Eftersom han under dessa milda vintrar börjat få mycket mugg-problem med lymfangit som följd så tänkte jag prova att raka för att se om det kan minska risken att han utvecklar mugg igen.

Vad kan mjällen bero på och hur behandlar jag? Min misstanke är svamp, typ seborre som man själv kan få i hårbotten. Han verkar inte ha någon klåda alls så skabb skulle jag inte gissa på. Han har enormt tät päls på benen och när man tex spolat benen kan det ta flera timmar innan han är helt torr, även när man använt frottehandduk. Som ni förstår så skapar snöblask/lera i hagen en idealisk miljö för diverse problem.:crazy: Kan det vara något annat, är det någon som har liknande erfarenheter?
 
Sv: Mjäll i karleden, vad kan det vara?

Problemet är nog som du säger, att det tar lång tid att torka. Om du har någon gammal hårfön som du kan använda kanske det skulle gå snabbare? Om det inte hjälper kan jag tipsa dig om "skillingarydssalva", finns på apoteket. Jättebra mot det mesta! :)
 
Sv: Mjäll i karleden, vad kan det vara?

Problemet är nog som du säger, att det tar lång tid att torka.


Så resonerar jag också, det är därför jag nu provat att helklippa benen. :idea:

Hm, skillingarydssalva har jag ju i stallet, det kan kanske räcka för att det ska ge sig? Kan det vara tillräckligt med mjukgörande?
 
Sv: Mjäll i karleden, vad kan det vara?

Så resonerar jag också, det är därför jag nu provat att helklippa benen. :idea:

Hm, skillingarydssalva har jag ju i stallet, det kan kanske räcka för att det ska ge sig? Kan det vara tillräckligt med mjukgörande?


enda problemet med att klippa är ju att om hästen då går i en lerig hage/där det är vått så har den ju inget hovskägg som skyddar mot bakterier eller att huden blir våt. Men om man borstar noga och torkar (vilket då går mycket fortare än om man inte klipper hästen, precis som du säger!) efter ridtur&hage så ska väl inte det vara något problem.

Min häst har mugg då och då, och när hon har det gör jag inget annat än att använda skillingsrydssalvan, eller salesylsyrevaselin. Vanlig helosan brukar också funka. Sen kan det ju vara olika allvarligt, men jag tror inte på att hålla på och pilla och behandla alltför mycket. :)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Ännu en klådtråd idag, men ej om underliv. Jag har senaste 2-3 veckorna haft klåda på kroppen. Överallt utom i ansikte, hårbotten...
Svar
17
· Visningar
1 762
Senast: Retina
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 217
Senast: Roadster
·
Hästvård Efter att ha behandlat ett par gånger mot mugg - med Virkon enligt rekomendationer, så fick jag igår höra att det förmodligen är skabb...
Svar
3
· Visningar
1 875
Senast: Rimfaxe
·
Hästmänniskan Stallets Frieser W, har under flera års tid kliat sönder man och svans och haft problem med pälsen. Han behandlades på benen för...
Svar
10
· Visningar
2 299
Senast: angelaL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp