Jane_Done

Trådstartare
Nu måste jag fråga igen, fast det varit uppe tidigare, ungefär hur många MJ ger ni era hästar? Både de som rids och de som galopperar.

Bakgrunden är att jag nu har en ny häst i min box och efter ett par dagars lite fågellikt ätande har han fått upp ångan. Igår satte han med god aptit i sig 15 kilo silage.

Han får ju inte svälla som en ballong men inte heller falla ur så jag är lite fundersam, min förra var lättfödd som jag fattade, han hade trivselmage på knappt 100 MJ och om jag räknar på det jag ger till den nya blir det 140.

Det är alltså en 4-årig vallack på 1,66 som gissningsvis väger 500 kg idag. Han har alltså inte startat på sista tiden.

Så vad ger ni era?

Sv: Mj?

det viktiga är inte antalet MJ du ger per dag utan att du utfodrar så att den mår bra, dvs helst fri tillgång på energirikt hö/hösilage, kraftfoder uppdelat i flera (3-5) portioner 1-2 kg per portion, rätt balans mellan t ex kalcium och fosfor, blir den tjockare minskar du på kraftfodret, blir den magrare, ge en måltid till, ge energirikare foder
det är inte fel att ge full träningsration i MJ om den kommer från banan, dvs 120-140 MJ, om den sen bara ridhästrids kan man minska successivt på kraftfodret, ha koll på hullet
svårt att säga nåt exakt, alla hästar är individer, man få känna sig fram om det är en ny häst man fått in, kanske höra med tränaren hur den varit innan
lycka till

Där fick jag ett bra riktmärke, 120-140 är banmängd!

Nu kommer som sagt inte hästen direkt från banan och jag ville ha lite koll innan det barkade iväg med hullet åt det ena eller andra hållet, eftersom jag gärna vill ha en häst som mår bra och har en välkomponerad foderstat.

i så fall kan du tämligen riskfritt gå ner till 100-110 - men hör med tidigare ägare om den är lätt eller svårfödd

har du koll på hur bra ditt grovfoder är??

fodra inte ihjäl din häst nu - utan dela upp i portioner....

Min svårfödda herre står på 120 MJ, både i vila och lätt arbete. Inte behövt höja vid arbete än, kanske får senare men tror han kommer kunna vara i full kondition på 120 MJ faktiskt, han verkar ha en 'tröskel' och är man bara över den så klarar han sig inom ganska vida ramar på det. Ingen aning vad han låg på på banan, köpt av privatperson, stod på ca 120 MJ då med, så jag 'kopierade' bara det då han var i bra hull men omusklad när jag köpte, och då bara lallat men hos mig ju börjadejobba lite mer. Dock legat klvar på 120 MJ i vila med och inte gått upp. Han har som sagt sin 'tröskel', och han går inte upp mkt över det heller tycks det. Har i sommar gått på nysådd klöverfall, lär vara helvetiska värden. Blev lite rund, men sen 'stannade' det och han gick inte upp mer. Han är ganska lättsam således, enda kruxet är att han inte har så mycket till aptit sådär generellt, men jag hoppas på en förbättring nu till vintern.

Har en högre kvot än normalt med, ngt jag flera ggr (inte alla) sett ge goda resultat! Vill ha den på minst sju, nu i vintras var den dock 8½ tack vare HÖG kvot i silaget.

Förra damen låg på 90 MJ, lättfödd för att vara fbl. Vet inte vad hon stod på på banan, men hon var en tjockis när jag köpte henne (var avställd då, lallade bara lite ibland och knallade i walker)

Om hästen har fri tillgång så lär den fördela själv över dagen.
Då mår den också bättre mentalt.

Den som skördat en vall kan också intyga att vare sig jordmån eller något annat är sig helt likt från en del av fältet till en annan. Så en analys är mer en indikation...

Okej, 120 verkar vara ett bra riktvärde.

Jag är också förtjust i höga kvoter, har 6,9 på mitt silage.

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka