Mixa barnmat

Passion

Trådstartare
Vi har köpt färdig barnmat tidigare men det börjar bli dyrt nu när han äter så mycket. Idag provade jag koka kyckling, morot, broccoli och paprika och sedan mixa med stavmixer. Lillen tyckte det var blä för det blir inte alls lika fin pure som den köpta... Det blir ju små pytteklumpar i det som inte mixas sönder... Likadant när jag skulle mixa frukt, han spottade ut det och såg mycket förnärmad ut...

Vad har ni använt för mixer? Går det bättre med en viss typ av råvaror?

Sv: Mixa barnmat

Vi använde också stavmixer och det blev slätt. Kanske kan du koka maten lite längre så den blir mjukare och lättare för mixern att mosa sönder, eller lägga i det som tar längst tid först?

Morötter tex tar ju ganska lång tid på sig att bli riktigt mjuka medan paprikan blir mjuk fort.

Koka länge och skär i småbitar redan innan så mixas det lättare. Lite vätska med också.

Jag tyckte det blev bra när man körde i matberedaren, att det var enklare att få helt slätt då.

Det beror säkert på vad man har för mixer också. Får man inte det riktigt slätt kan man ju pressa det genom en sil.

Jag mixade bara med vanlig stavmixer. Om det blir lite tjockt kan man ju prova att tillsätta liter mer vätska med.

Och om det blir lite för löst kan man tillsätta vällingpulver! :)

Vi kör också med stavmixer. men det är skillnad på mixrar. vår gamla var nästan gör bra på att mixa. Den nya ger lite mer textur ...

Tack för svar. Jag har provat göra två olika rätter och har kokar dom i över en timme men det blir ändå lixom grynigt... Antagligen måste jag köpa en ny lider.

Äger du någon mer avancerad köksmaskin kan du söka efter en passersats eller motsvarande. Vet inte om det finns maskiner som bara passerar mat iofs. Är du säker på att det är konsistensen som är fel? Det kan ju lika gärna vara kryddningen. Jag själv öser ner mängder med bladkryddor och även vitlök, heta kryddor osv i tösens mat.

Hur gammalt är barnet? Kanske går det bättre om det är lite bitar? T.ex riven potatis/frukt.

Kl

En tanke bara. Kan det vara så att barnet blev lite förvånat för att det var nya smaker bara? Så gör min kotte om det är ny sorts mat eller nya kryddor. Jag provar igen nästa dag och då äts det oftast med god aptit.

Jag använder antingen stavmixer eller blender. Alltför stora bitar (som det kan bli i min blender) petar jag bort. Har funderat på mixer eller passerats till köksmaskinen men det är ju inte så länge till jag ska hålla på och mosa nu... Det gick så fort - tösen är dryga 8 mån redan :o

Jag har aldrig mixat till mina barn. Är de mogna att börja med mat så behövder de inte puread mat utan kan äta mjuka bitar direkt med händerna. Till första mosade jag med gaffel men upptäckte snart att hon föredrog att äta själv så då fick hon det.

Nu har du ju inte skrivit något om potatis, men så du vet för framtiden så mixa inte den, den blir som klister då. Pressa eller mosa istället.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka