Mitt sto vill inte stå för hingsten!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare YBubblan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 373
Y

YBubblan

Kollade brunsen med UL och konstaterade att det var dags att åka. Åkte till hingsten men hon ville inte. Tog hem henne igen efter 4-5 dagar och väntade på nästa brunst. Kollade med UL och åkte till hingsten i god tid innan brunst för att hon skulle vänja sig vid stället, men hon vill inte. Trots att vi vet att hon brunstar så kniper hon med svansen när han kommer nära. Hon går med andra brunstiga ston i en hage mellan två hingstar så hon borde bli stimulerad. Några tips på vad man kan göra? Hon är ganska orolig av sig, behöver mycket rutiner omkring sig för att vara trygg, hur mycket kan detta påverka, kan hon blockera sig på grund av otrygghet?

Sv: Mitt sto vill inte stå för hingsten!

Kanske bättre att inseminera då?

Jag har funderat på det. Men hingsten jag valt har ju bara naturlig betäckning. Och då får jag ju börja om från början och leta hingst....

hej finns det ingen möjlighet att hon kan få sto i box bredvid hingsten på nätterna ett tag så han får kuttra med hon i lugn o ro då?? det hade iallfall jag prövat om du inte vill seminera
mvh prillan

Vad tror du händer om hingsten och ditt sto går i egen hage?
Hon slappnar kanske av ner då när det inte är så mycket "stök" runt om kring.

De har inget stall där hon står nu så de är ute på bete dygnet runt.
Men jag skall höra med hingstägaren om hon får gå i hans hage, det kanske är så att hon behöver mycket "uppvaktning".

Vi hade en fyraåring som bara sparkade efter hingsten. Hingstägaren sa att det inte alls var ovanligt att unga ston blir oroliga vid betäckning i ny miljö. Vi fick ta med oss hingsten hem ( detta var en ponnyhingst som inte har många ston) och se när de hade stått box i box så var det inga problem att betäcka på hemma plan.Vi hade hingsten i fyra dagar och allt fungerade bra.

Nu låter jag kanske lite elak, men är det inte bättre att bremsa henne och få det gjort? Ju mindre krångel ju bättre liksom.

När man börjar mixtra och ha sej skapar man en spänning och otrygghet som inte fanns innan. Tar man det lungt och gör det hela på ett säkert sätt så kommer det att gå bättre nästa gång. Ju mindre pjåk ju bättre är min erfarenhet.

När mitt sto betäcktes naturligt första gången tyckte hon de var väldigt otrevligt, men hon fick stå brevid hingsten när dom stog inne så dom kunde prata och lära känna varandra, sen gick de lite bättre. Nu sista gången visste hon precis vad de var frågan om... Ställde sig till rätta å lät han gå på bara.. :) hehe

Liknande trådar

Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den... 2
Svar
21
· Visningar
2 986
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 564
Senast: Novalisa
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 567
Senast: QueenLilith
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har... 2
Svar
35
· Visningar
5 556
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka