Mitt sto kliar sina flanker..

S

Sandra S

Jag vet inte vart jag ska sätta in detta inlägg men jag tror att det passar bra här, om ingen har ngt emot det.. :P hittade inget annat forum som passade.
Mitt sto är 7 år, arabkorsning imp. från england. Hon kliar sina flanker när hon är brunstig.
Vi var på Strömsholm och kollade upp det men icke sa nicke, ingenting var fel. Äggstockar och livmoder helt normalt. Veterinären sa att det finns många ston som gör precis likadant, har det precis lika jobbigt under deras brunster, ingen vet varför.
Vi har börjat ge henne Munkpeppar sen 2 veckor tillbaka, men nu är hon brunstig igen och det verkar inte fungera. Någon som har ett likadant sto? Vet ni ngt annat som kan påverka det? Jag förstår om hon är tjurig och osammarbetsvillig när hon är brunstig, att man får hoppa över 1 tävling då och då, det får man ta men det är ju inte så roligt när man inte kan förhindra att hon kliar sina flanker såriga.
Vi har på Snögg när vi åker transport, ett slags "skumgummiplåster" för att hon inte ska bli helt sårig men jag skulle gärna hitta ngt bättre om det går, jag tror ju inte Snögget sitter kvar om hon står och kliar hela natten sen i höst/vinter i sin box.
Hon brunstar väldigt ofta, senast gick det KNAPPT 2 veckor mellan brunsterna.
Ngn som har sett ngn annons om "försökshäst sökes" från SLU?
Mvh Sandra

Sv: Mitt sto kliar sina flanker..

Har du provat att ge en örtblandning istället, som fungerar hormonstabiliserande och innehåller även den munkpeppar.

Munkpeppar enbart funkar på översexualitet, så kanske kan det vara därför som resultatet uteblir då problemet finns på en annan nivå.

Nej det har jag inte, tänker du då på Stroopy Mare eller vad den nu heter? Vi ska testa den här munkpepparn nu i ca 2v till sen om inte den hjälper så ska vi testa Stroopy Mare. Har du ngn erfarenhet av sådana ston? Vet du ngt annat som kan vara bra eller som kan hjälpa ett sådant sto? :crazy:
Tack för att du svarade! :)

Ja dels finns Stroppy Mare som örter eller i flytande form, Hilton Regulate i örtblandning.
Jag har testat bägge på mitt sto, även enbart munkpeppar skall tilläggas. Bäst resultat fick jag av Hilton Regulate, men det funkande även med Stroppy Mare fast i något sämre omfattning.

Tack så jättemkt för tipset om Hilton Regulate!! Har en till fråga, vart köper du det?
Mvh Sandra :D

Liknande trådar

Avel Betäckte mitt sto i somras med Cartier. Tyvärr kunde semin. vet inte se något foster på 45-dygns kollen, för att vara hundra kollade vi...
Svar
4
· Visningar
2 074
Senast: Raja
·
Hundhälsa Har en snart ett årig jack russel tik... köpte henne som 14v valp och ngr dgr efter hemkomsten så fick hon oerhörd klåda i öronen... hon...
Svar
11
· Visningar
5 654
A
Hästhantering Köpte en shettis från grannen för en vecka sedan. Ett sto på 21 år som min dotter på 3 år varit över o ridit några ggr innan. Hon har då...
Svar
10
· Visningar
1 407
Senast: Bonyana
·
T
Hästmänniskan Sambons brosas tjej flyttat in på gården för 6 månader sedan. Hon gillar inte mig för 5 öre, fråga mig inte varför men hon har vart...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
16 154
Senast: Jazzper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30