Mitt sto har kastat

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GoldenSam
  • Startdatum Startdatum
G

GoldenSam

Mitt sto har kastat.
Hur gör man ?
Jag menar tar ni reda på orsaken eller låter bli?
Ta blodprov mm?
Hon är pigg och glad trots allt, fölet såg normalt ut och allt hade kommit ut.

Sv: Mitt sto har kastat

Det beror ju på vad man själv vill, ser man ingen tydlig orsak är det ju alltid intressant att veta vad som gick snett.
Läste i en annan tråd att drygt 10% av alla dräktigheter slutar med resorbering/kastning.
Orsaken kan ju vara vad som helst.
Har man försäkring så kräver bolagen ibland att man ska obducera och de stå då kostnaden, trot det kostar runt 5000kr om man vill göra det själv.

Om stoet är pigg, äter och dricker normalt så hade jag inte besvärat mig med att ta ut vetten enbart för det, däremot hade jag tagit ett bakt.prov vid lämplig brunst.

Jag tog inga provet när mitt sto kastade, men det stod ganska klart att det var pga abortvirus eller någon annan bakterier/infektion eftersom allt sett väldigt bra ut på UL.

Så mår ditt sto bra och du inte vill veta orsaken så behöver man inte gå vidare. Det är ändå ganska vanligt att ston kastar.

Jag är kanske fjollig men jag skulle kollat , just för att få veta om det var ngt fel med det hela. men som sagt kanske är jag fjollig.
men vet också att en stor procent slutar i kastning , men det är alltid lika sorgligt, förlorade ett Argentinusföl på det viset förra året.:(

Har hon haft kontakt med fler dräktiga sto så hade jag kollat genom prov om det var abortvirus för att veta likadant är det väldigt noga med sanering om det var abortvirus. Tyvärr har det tydligen graserat väldigt mkt abortvirus bland tävlingshästarna under det gångna året (har själv varit drabbad genom en tävlingshäst som helt utan symtom drog hem det till stallet, dock så tidigt att det förhoppningsvis inte drabbar de dräktiga stona)

Kl

Vi tar alltid prov på kastningarna. Detta för att i det längsta förhindra eventuell smittspridning.

AM

Vad tråkigt! Hur långt gången var hon?

Jag tog inga provet när mitt sto kastade, men det stod ganska klart att det var pga abortvirus eller någon annan bakterier/infektion eftersom allt sett väldigt bra ut på UL.

Fast det är väl inte säkert att det inte är något fel på fostret bara för att det ser bra ut på UL?

Hon skulle föla i mitten av Maj. Så hon var precis i början av högdräktighet.
Hon var lite loj och hängig sista veckan innan, men hon är ju 19 år nu och skulle få sitt fjärde föl på raken så jag tyckte inte det var onormalt...Nu efter så är hon pigg och sitt vanliga jag igen. Antagligen en infektion, håller tummarna att det andra stoet inte får den bara..

Jag har inte riktigt hämtat mig efter det ännu, men håller tummarna för det andra stoet, hon ska föla runt midsommar.

Lider med alla som får vara med om detta....

Liknande trådar

Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: Görel
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 826
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
952
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka