mitt sto har börjat kicka med bakbenen helt oprovocerat

Piek

Trådstartare
Ja som rubriken säger så kickat mitt sto en hel del med bakbenen, framför allt med höger bak. Det började i höstas när vi bytte stall och nu när hon börjat fälla har det blivit mer och mer. Det kan ske när som helst när hon står i hagen, stallgången eller i boxen. Hon är kittlig under magen men har förut inte gjort mer än att lyfta benet och hota lite men nu är hon värre där också.
Vi har bytt stall igen då varken hon eller jag trivdes i stallet vi flyttade till i höstas och jag tror inte att stallägaren var speciellt schysst mot henne.

Hon verkar aldrig vara sur när hon kickar, öronen är alltid framåt och hon är annars pigg och glad och precis som vanligt.

Kan det vara så att hon börjat med det här för att det blivit mycket flyttande senaste tiden och att hon blivit osäker?
Kan det vara nått fysiskt fel eller borde man märka det även vid ridning då?
Tänker mest om man ska låta nån veterinär undersöka henne men det känns kanske onödigt eftersom hon inte visar några "smärtsymptom" annars?

Sv: mitt sto har börjat kicka med bakbenen helt oprovocerat

Min unghäst började kicka med bakbenen, visade sig vara inflammation i hasen. Och jag hade inte märkt några smärtreaktioner precis.

Kan också vara hovskabb och att det kliar. Har hon mycket hovskägg?

Det är ett fullblod så kan nog säga att hon knappt har något existerande hovskägg alls :p
Hmm hon skadade just hasen för några månader sedan men kickandet började innan, och det var vänster has som skadades. Men det kanske kan ha något med det att göra ändå! Tack!

Att bara stå och kicka/stampa låter som sagt mest som hovskabb, men en så tunnhårig vet jag inte om de går på... Man kunde ju testa att behandla för hovskabb antar jag, en bekant med stor erfarenhet menar att det bästa är stora mängder olja på benen som sedan plastas in ett tag. Minns inga detaljer, hon heter Amkm eller nått sånt här på buke, sök på hovskabb så hittar du.

Annars som sagt är det nog värt att kolla upp ev hälta, kan ju vara en låsning typ i bäckenet eller så också.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 040
Senast: Egonson_
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 300
Senast: Lisa2014
·
Hästvård För några veckor sedan kom det en ny valack till stallet, så nu är det tre valackar och mitt sto-alla i samma stora hage. Den nya har...
Svar
17
· Visningar
3 611
Senast: Pinto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka