Mitt sto börjar gå upp i vikt :D

et_flickan

Trådstartare
Har bytt namn igen då mina lösenord bara verkar försvinna :devil:

Men ville bara säga att äntligen börjar mitt fullblod gå upp i vikt. :bow: Efter några antal år verkar man ha blivit bättre på det där med foder och foderstater. Hästen börjar få hals, rygg, bakdel, det börjar bli en häst :p

Hennes foderstat just nu är:

5 kg hö, har börjat få i henne ½ kg mer. Hon börjar faktiskt äta.
3 kg havre
½ kg Cool
½ kg hippo alfa (håller på att gå över till Alfan nu)
4 dl soja

Pluss att hon går och knaprar på det gräset som finns, kort och grönt är det.

Vi har tagit bort linfröna och jästen eftersom hon vägrar sticka ner sin mule i maten när det är jäst elr linfrö i :p

Några tips elr funderingar?

Sv: Mitt sto börjar gå upp i vikt :D

5 kg hö låter väldigt lite.. Man hon går i gräshage hela dgarna kanske? Skönt att det äntligen börjar hända lite iaf! Varför det halva kg cool? Känns ju som om det är så lite att det knappt göt nån nytta? Sluta med det o ge alfa? men det kanske var så du menade iof..

Tycker också att det är lite, skulle vilja få i henne minst 8 kg iaf men hon äter ju inte mer så det e ingen ide. Hon har gräs ute i hagen som hon kan äta på. Plus att dom får lite hö ute också som dom äter upp.

Vi håller ju på att gå över till Alfan, hennes mage är så känslig så vi tar det lugnt, hon ska bara få alfa och havre sen.

kan tillägga att min häst hade inbyggd hövåg på 5kg i 1.5år innan hon börja äta hö... nu är det inga problem!
ska bli mkt intressant å se hur mkt hon petar i sig i höst/vinter!!!
det är vara å vänta ut hästen :devil:
hösilage brukar bara poppis...

nu kanske hon äter 10kg/dag, men går ute dygnet runt å dåligt bete...
får även 2kg hippo bas harmoi å ca 1.4 kg fibergi elit.

Fibergi älskar ju hästen, men själv tycker jag att fibergi är dyrt, och man kanske måste ge en ganska stor mängd. Men får jag en lättfödd häst som inte behöver så mkt kraftfoder kommer jag nog köpa fibergi igen i framtiden för det är ett bra foder.

Fullblod är hopplösa, ibland undrar jag om min är anorektisk men hon börjar ju gå upp. Men det ligger kanske alltid 1 skopa kvar på morgonen i henne krubba. Och höet hade hon inte ätit upp heller.

Suck :mad:

men fullblod lär sig på banan att maten inte tar slut, den finns kvar.. så de är inte som värsta ponnyn som måste äta allt NUUU, helst igår...

men halvanorektiker, det finns det gått om! min tex ;)
fast hon e söööt å rund å go nu.... tog min arm för en MOROT... ursäkta mig lixom :angel:

Varför skulle inte ½ kg av ett kraftfoder inte göra någon nytta? Kraftfoderblandningar brukar ligga på 10-11 MJ, det är alltså 5 MJ du tycker inte gör nån nytta. Samma som 3/4 kg hö, eller ca 5-8% av totala foderstaten.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 499
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: elle12
·
K
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva ha lite hjälp med en foderstat till min nordistravare. Nu så får hon: HÖ Morgon: 3 KG Kväll: 5-7 KG...
Svar
2
· Visningar
914
Senast: kroklista
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama