Mitt sto beter sig som en hingst?

G

gustengrodslukare

Hej!

Jag har ett 6-årigt varmblodssto (tävlingshäst, trav) som beter sig mycket konstigt. Hon är ALLTID arg på andra hästar, finns ingen som kan gå på flera meters avstånd utan att hon, blixtsnabbt, hoppar upp och sparkar med båda bakbenen rakt ut. Blixtsnabbt flera gånger.När hon gör detta skriker hon och kör ner öronen mot nacken. I hagen går hon med världens snällaste vallack. När vi släppte ihop dom va hon ruggigt elak mot vallacken så han fick bitsår över hela kroppen. Han har nu förstått och håller sig på många meters avstånd. När man ska ta in henne från hagen, står hon och vaktar sedan gör hon "utfall" mot vallacken så han inte får komma i närheten. Hon står vid grinden i hagen och gnäggar hela dagarna, trots att vallacken går långt långt bort och betar. Hon har alltså ett fruktansvärt humör och ofta mot människor med, hon kan både bitas och sparkas när som helst!

Är detta något slags hingstbeteende?? Finns det något jag kan göra för att få henne snäll?? Behöver verkligen tips nu!

Sv: Mitt sto beter sig som en hingst?

jag har inget konkret svar vad gäller humöret, men det där låter inte som ett hingstbeteende utan snarare som ett stobeteende. Hingstar är ofta rätt vänliga individer, dock tänder de ofta till när det finns ston i närheten.

Förstår hur du menar!! MEN om jag säger såhär då, att det verkar vara en hormonrubbning...Jag vet också att de flesta hingstar är väldigt snälla men det verkar som om hon har lite sådana beteenden för sig.. Funderade på om jag skulle testa ge henne lite munkpeppar och se...

Din häst skulle mycket väl kunna ha en hormonrubbning. Vet en häst som betedde sig liknande och som visade sig ha en tumör på äggstocken. Den hästen hade väldigt kraftiga brunster, var hingstig och i allmänhet något aggressiv och spänd. Efter operation var det en helt annan häst! Mycket mer tillfreds med allting.

Hon har troligtvis tumör/er på äggstockarna. Då blir dom sådär. Kontakta en duktig seminvet.

Det lite låter som ett sto min häst gått med (som han inte ska få gå med mer)

Också en travare, kanske inte riktigt lika mycket humör som ditt sto, men hon är oftast för sig själv i hagen och kan då och då göra oprovocerade utfall mot de andra hästarna. När man ska ge dem mat blir hon också väldigt aggressiv och ska jag hämta min häst ur hagen försöker hon jaga bort honom/trycka in honom mot staketet så han inte vet vart han ska ta vägen.
Står och tjuter och hugger i luften inne i stallet fast de precis kan komma åt att nosa på varandra.

Jag har alltid tänkt att hon kanske är sönderavlad, men det kanske är nåt hormonfel? Har tyvärr inga tips om vad du ska göra, men det har du fått av andra:)

Det är PRECIS så mitt sto beter sig!! Hennes hagkompis har stora bett över hela kroppen=( Han är världens snällaste men har nu förstått att han ska hålla sig undan... I boxen får jag ha täcken hängandes emmelan dem (hyresvärden ska ficka träplankor) Varje dag är det samma sak: Hon sparkar stora hål i väggen och hugger....det är så tråkigt!

Det lite låter som ett sto min häst gått med (som han inte ska få gå med mer)

Också en travare, kanske inte riktigt lika mycket humör som ditt sto, men hon är oftast för sig själv i hagen och kan då och då göra oprovocerade utfall mot de andra hästarna. När man ska ge dem mat blir hon också väldigt aggressiv och ska jag hämta min häst ur hagen försöker hon jaga bort honom/trycka in honom mot staketet så han inte vet vart han ska ta vägen.
Står och tjuter och hugger i luften inne i stallet fast de precis kan komma åt att nosa på varandra.

Jag har alltid tänkt att hon kanske är sönderavlad, men det kanske är nåt hormonfel? Har tyvärr inga tips om vad du ska göra, men det har du fått av andra:)

Det är hormonfel enl en mycket känd seminveterinär som jag var på föreläsning hos.

Jag tycker att du ska prova Munkpeppar. Det stabiliserar hormonerna och stona blir mycket lugnare.
Har haft Munkpeppar till ett av våra ston i ett par år och det funkar bra. Hon var nästan exakt som du beskriver ditt sto ;)

Jag tror oxå det är en hormonrubbning, kan ha med tumör/cysta på äggstockarna att göra. Kolla upp det hos vet. Sen tycker jag synd om vallacken som får gå med henne och bara får stryk. Dela på dem!

Det är inte ett hingstbeteende, det är en häst som inte mår bra. En hingst som är aggresiv mot andra hästar skulle ha jagat ut andra hästar ur hagen och inte gett sig.
Fö är itne alla hingstar som du beskriver, många är tom långt ifrån det och kan gå med andra hästar utan problem.

Får hon tillräckligt med mat i hagen? Hungriga hästar bråkar mer än mätta. En glad mage är en glad häst.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 638
Senast: Josofinito
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 658
Senast: svea
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka