Mitt sto (17 år, går bara med en häst och är inte särskilt "vaken" i personligheten om ni förstår. Hon gillar att sova.. ;p) som är snäll men något ostabil i lynnet kommer jag bra överens med och allt sånt. Vi har vuxit ihop känns det som, hon hatar när andra än jag eller mamma rider på henne. Jag har testat att rida på långa tyglar nu (målet är att kunna rida helt utan träns) och hon lyssnar hyffsat bra på sitsen. Ibland alltså. Vissa dagar är hon hyr lydig som helst, men andra dagar så springer hon bara och lyssnar inte på något annat än tygel. Hon har även en tendens att tröttna efter ett tag, även om jag varierar ridningen och träningen jättemycket. Då slutar hon lyssna på mig.
Jag vet att det här rör sig om något ledarskapsproblem och jag brukar hantera henne efter en (något förenklad) nh-metod. Men vad ska jag göra för att få henne att lyssna bättre på mig?
Tacksam för svar.
En 14 åring.
Jag vet att det här rör sig om något ledarskapsproblem och jag brukar hantera henne efter en (något förenklad) nh-metod. Men vad ska jag göra för att få henne att lyssna bättre på mig?
Tacksam för svar.
En 14 åring.