mitt nya sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kimsan
  • Startdatum Startdatum
K

kimsan

:love:hej vet någon nått om baffinxx och madiken hur dom är ? har ett sto efter dom nu . mina vänner säger detta är bra så jag måste avla sedsn .

Sv: mitt nya sto

Med tanke på hennes ålder så om du vill ha föl efter henne bör du börja nu. Efter att stoet passerat 16 år så börjar åldersförändringarna komma i livmodern som gör att dels blir det svårare att få henne dräktig och dels så ökar risken för att hon resorberar/kastar med stigande ålder.

Angående stammen så är den inte det mest lockande avelsmässigt Baffin XX har bara lämnat en avkomma som själv har några prestationer inom ridsporten och aveln. Han har inte använts så mycket i aveln överhuvudtaget. På stosidan hittar jag inte något alls förrän ända tillbaka till hennes mormorsmor som är A premierad. Förutom då att det finns en del fint blod bakom hingstarna.

Så om ditt sto är lämpligt eller inte kommer helt att bero på hur hon själv är som individ och inte hennes stam. Vad har hon som hon kan bidra med till ett kommande föl?

vad jag vet har hon aldrig tävlat hon hoppar bra . nä stammen är inte allt det vet jag ok då blir det nog inget föl för dom pengarna har jag inte nu till ett föl . men man kan och har kul än då haft henne sedan lördags så vi känner inte varandra än så bra hi hi tack för svaren .

Baffin XX har bara lämnat en avkomma som själv har några prestationer inom ridsporten och aveln.

Detta är väl inte sant?

Cadaffi är placerad minst 1.30 och LA dressyr, Guitar Man är placerad minst 1.20 och It´s Now or Never blev 5:a i Breeder´s Trophyfinalen i fälttävlan 1995 och är placerad minst 1.30.

Sant och sant? Jag har gott efter de officiella siffrorna och på de hästar som är registrerade för ridsport efter Baffin. Då finns varken Cadaffi eller Guitar Man med bland hans elva registrerade avkommor i ridhästavel. It`s Now or Never har inte heller officiella tävlingsresultat redovisade på sig och inte heller hennes avkommor ännu.
Sen kan det ju helt klart vara fel på redovisningen av avkommor och resultat. Men faktum kvarstår att Baffin inte gjort något större intryck i aveln.

Sant och sant? Jag har gott efter de officiella siffrorna och på de hästar som är registrerade för ridsport efter Baffin. Då finns varken Cadaffi eller Guitar Man med bland hans elva registrerade avkommor i ridhästavel. It`s Now or Never har inte heller officiella tävlingsresultat redovisade på sig och inte heller hennes avkommor ännu.
Sen kan det ju helt klart vara fel på redovisningen av avkommor och resultat. Men faktum kvarstår att Baffin inte gjort något större intryck i aveln.

Med "officiella siffror" menar du blupdatabasen, va?

Cadaffi och Guitar Man är fullblod, så dem hittar du inte i asvh:s register utan i atg:s. Där finns de prydligt registrerade.

Han har ju inte använts särskilt mycket, men på de få avkommor som finns så verkar han väl ha lämnat ganska bra resultat i ridsporten?

Varför skriver du ned en hingst du inte vet någonting om?
:mad:

Baffin xx har lämnat fina avkommor i fälttävlan och hoppning. Att han har betäckt få ston är väl inte ett mått på att hans avkommor är ointressanta.
Jag har bara stött på en avkomma till honom i verkligheten, ett jättetrevligt, snyggt, fullblodssto som blev placerad LA dressyr.

Jag har gott efter de officiella siffrorna och på de hästar som är registrerade för ridsport efter Baffin.

Hans avkommors resultat är officiella siffror - kommer från Ridsportförbundet - och hans avkommor är avlade för att ha ryttare på ryggen.

:love:hej vet någon nått om baffinxx och madiken hur dom är ? har ett sto efter dom nu . mina vänner säger detta är bra så jag måste avla sedsn .

Det stoet ni har hos er skulle jag kunna skriva en roman om.
Hon var hos oss på inridning samt tillridning för en herrans massa år sedan.

Jag ska inte skriva allt här, om ni vill veta bakgrunden till hennes beteenden/skador kan ni kontakta mig.

Trots att Stephie är ett ljuvligt litet sto, så är jag inte alls säker på att hon är ett bra sto att använda i aveln.

Men jag kan iallafall gratulera er till ett vackert sto:)

hej ja du får hjärna berätta om henne för mig : mu blev jag rädd .:confused::love:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 626
Senast: Mabuse
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 534
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka