Mitt nya bett.... fast antikt!

KungTulle

Trådstartare
Jaha, då har jag förköpt mig igen. Vad tror ni... skulle detta bett kunna vara ridbart?

Det är i princip i nyskick, och om man är lätt i handen så kanske.

Jag hade tänkt använda det enstaka gånger vid historisk reenactment och ev uppvisningar. Inte till dagligt bruk. Perfekt om man avser att reenacta 1600 tal och 1700 tal....

77952456_1.jpg

Det kostade alltså 830:- plus frakt så det blir att äta knäckebröd en tid framåt tror jag....
/KT

Senast ändrad:
Sv: Mitt nya bett.... fast antikt!

MEN va häftigt! När du ridit i det måste du uppdatera om hur det var. Det är ju verkligen ett historiskt bett, pigeonthroat kallas det om jag inte minns fel och användes som ett mildare bett än raka stången. gueriniere skriver att det är bettet att föredra på unga hästen, före raka stången. Skulle vilja ha ett på väggen! Var det på auktion eller nåt?

MEN va häftigt! När du ridit i det måste du uppdatera om hur det var. Det är ju verkligen ett historiskt bett, pigeonthroat kallas det om jag inte minns fel och användes som ett mildare bett än raka stången. gueriniere skriver att det är bettet att föredra på unga hästen, före raka stången. Skulle vilja ha ett på väggen! Var det på auktion eller nåt?

Japp tradera, auktionen gick ut precis!!!! Kan knappast vänta innan jag har det här hemma!

Det värsta är att säljaren berättade att h*n hade ett par 1600talsbett men dom sålde han till en kompis!

GAH!!!!!!

/KT

intressant att stången är delad, hur rörlig är den i det delade? Jag har själv aldrig gett mig in i stångjangerna men jag har ett exakt likadant liggande hemma fast ett nytt som skall vara bra till något enligt Linda Tellington - Jones (tror jag fått efternamnet rätt). Det har ju någon funktion då enligt Touch-metoden läs i hennes bok så kanske det framgår HUR man rider på det bettet?

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker inte att du ska använda det - om du ska ha det till reenactment så måste du ju dessutom putsa upp det till prefekt glans, för inte red man omkring med rostiga grejer på den tiden.

Själva bettmodellen (som det faktiskt även finns en svensk benämning på, Ehrengrantahstång, även om den benämningen hänvisar till de betydligt nättare 1800-talsmodellerna) är mycket användbar för ridning, även om ledpartiet på ditt bett är lite i klumpigaste laget för min smak och jag personligen föredrar om skänklarna är rörliga i förhållande till mundelen. Mina stänger som jag har hemma är ganska rörliga och passar bäst för tvåhandsridning, även om enhandsridning också funkar OK. Ditt ser stelare ut och funkar förmodligen bättre för enhandsridning.

Så här ser den variant av bettet ut som använts på bl a Flyinge. Tyvärr har den råkat ut för en smäll, så den är lite oregelbunden:

n20139799149_6127.jpg

Läckert bett!
Klart du måste prova det innan du hänger upp det på väggen.

Jag tycker inte att du ska använda det - om du ska ha det till reenactment så måste du ju dessutom putsa upp det till prefekt glans, för inte red man omkring med rostiga grejer på den tiden.

Det är inte mycket rost på bettet så det är inte svårt att få av det som finns och polera upp stången.

Det är i mycket bra skick och kommer inte slitas nämnvärt av att användas runt max en 10 ggr per år.

Finns en hel del skonsamma sätt för rostborttagning som används antikvariskt.

/KT

Fanns det någon proveniens på det där bettet?

Personen som sålde det till mig har för typ 10-15 år sedan köpt det från en sk storsamlares dödsboauktion om jag förstår det hela rätt. Denna storsamlare var bosatt i Skåne.

Så jag skulle väl säga en högst oklar proviniens.

Men det kan ju vara intressant om bettet visar sig ha någon form av tillverkar märkning eller smedstämplar.

/KT

Ja, ja...

Det är bara det att jag får andnöd när så gamla bett som faktiskt ser användbara ut ska "restaureras". Jag ser ju framför mig hur till synes obetydliga spår av användning försvinner, och hur de stackars små DNA-resterna rinner ner i avloppet, all spännande forskning som hamnar utom räckhåll för evigt... :crazy:

Ja, ja...

Det är bara det att jag får andnöd när så gamla bett som faktiskt ser användbara ut ska "restaureras". Jag ser ju framför mig hur till synes obetydliga spår av användning försvinner, och hur de stackars små DNA-resterna rinner ner i avloppet, all spännande forskning som hamnar utom räckhåll för evigt... :crazy:

Du jag tror inte det finns några relevanta DNA rester kvar på det här bettet. Det är inte så stor chans med tanke på alla tillfällen det troligen kontaminerats med DNA från annat håll än från den ursprungliga hästen som använt bettet .

Det rör sig ju inte om ett orört fynd in situ precis.

Dessutom spåren av användning ser likadana ut oavsett NÄR det ridits med bettet. Det finns ju ett begränsat sätt som ett bett rör sig på när det befinner sig inne i en hästmun.

Förutom detta så är det ju också så att bettet skulle påverkats även av att "bara hängas på väggen". I längden måste det ändå underhållas. Det primära är snarare att få bort rosten ( och det är inte mycket rost på detta bett) och sedan förhindra nya rostangrepp.

/KT

Senast ändrad:

Ja, ja...

Det är bara det att jag får andnöd när så gamla bett som faktiskt ser användbara ut ska "restaureras".

Ett bett i det här skicket behöver inte restaureras alls. Bara underhållas.

På riktigt hårt rostangripna föremål ( dvs som mest består av rost) så handlar det snarare om att försöka stabilisera det som man har så att det inte faller sönder, och sedan förvara det i så stabil och för föremålet gynnsam miljö som möjligt.

/KT

Ja, ja...

Hihi, nu har Svea blivit museinörd!
Eftersom jag själv är det blir jag väldigt nyfiken på de där papperen som syns på Kung Tulles första bild. Vad står det där? Och hur var det med den där samlaren, vem var han? Är det omöjligt för säljaren att avslöja mer?
Om det inte går att få veta mer verkar proveniensen vara för svag för att ett museum skulle se det som ett intressant objekt. Priset 830 är väl rätt OK? I Stockholms antikbodar med inriktning på militaria kan priset vara högre. Men då är bettet säkert fritt från både rost och DNA!

Men Sveas påpekande är intressant och står för en tämligen modern tanke i kulturhistoriska sammanhang; att söka spåren efter användaren med mikroskop och naturvetenskapliga metoder (arkeologer har arbetat så länge men konsthistoriker har inte använt principen). Jag har själv läst en tysk avhandling om rid- och körtyg i Veste Coburg, Tyskland, där forskaren studerade bettens fuktion genom att sätta dem i munnen på sin egen häst. Efter det gav han omdömmen som skarpt eller humant. Jag slogs av att forskaren måste ha missat att titta på förslitningen på betten, och i ett fall hade han fullständigt misstolkat ett bett då han inte sett att det saknades en viktig del, näligen själva mundelen.

Jag tycker varken eller om Kung Tulles vilja att använda bettet. Men hoppas att det står något intressant på papperen. Berätta!

Hälsar
Ann

Men Sveas påpekande är intressant och står för en tämligen modern tanke i kulturhistoriska sammanhang; att söka spåren efter användaren med mikroskop och naturvetenskapliga metoder (arkeologer har arbetat så länge men konsthistoriker har inte använt principen).

Jag vet inte om nån missat det, men jag är arkeolog och historiker och är väl medveten om DNA analysernas möjligheter, men också vad som krävs för att man ska ha en chans att få ut något intressant av det hela.

/KT

Lugn och fin, det är ingen som idiotförklarar dig, jag vet vad du har för bakgrund och tror inte att du kommer att göra mer med bettet än vad som behövs för en skonsam konservering (till skillnad från allt för många som gör betten "fina" med sandbläster innan de säljer dem på e-bay...).

Anellen har rätt, jag har blivit en museinörd, och just nu är jag väldigt nördigt intresserad av slitagespår på bett från 1600- och 1700-tal.

När du fått hem bettet, vill du inte fota det ifrån lite fler vinklar då? Jag är jättenyfiken på hur det ser ut i 3-dim :laugh:

Anellen har rätt, jag har blivit en museinörd, och just nu är jag väldigt nördigt intresserad av slitagespår på bett från 1600- och 1700-tal.

Då får du väl komma och titta här då :). Jag har även ett tränsbett som jag misstänker är 1600-tal i ponnystorlek. Ska se om jag kan fota det imorgon.

/KT

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka