mitt marsvin! :(

Sv: mitt marsvin! :(

Tycker du att det är okej att hålla hästar ensamma också?

Djur är anpassningsbara, och vissa visar inte att de lider.
men så onaturligt som det är för ett marsvin att leva ensamt förstår jag inte hur man kan tro att de mår bra av det...

Jag köpte bara ett först, för jag fick höra att de kunde vara ensamma utan problem, i djuraffären sa de att det inte är några problem..
Hade Nova ensam i mindre än ett dygn, fick så dåligt samvete så jag åkte o köpte hennes burkompis från affären.. så sen dess har de varit två och jag tycker att de har mycket nytta av varandra.. verkar mysas tillsammans.. skulle aldrig ha ett ensamt.. de är 8månader nu..:rofl:

Tycker du att det är okej att hålla hästar ensamma också?

Djur är anpassningsbara, och vissa visar inte att de lider.
men så onaturligt som det är för ett marsvin att leva ensamt förstår jag inte hur man kan tro att de mår bra av det...

Har jag sagt att jag tycker det är okej eller???För det första är det cirka 14 år sen mitt sista marsvin dog så det var ett tag sen jag hade marsvin.Sen NEJ jag tycker inte att man ska ha hästar ensamma men den diskussionen hör inte hit.
Och jag har inte sagt att jag inte trodde att mina led av det men det verkade inte så....saker och ting har väl andrat sig på 14 år eller hur??

Tycker att denna diskussion kan upplösas nu så att tråden får återgå till den ursprungliga frågan.

har inte hunnit svarat, har haft fullt upp med annat, kommer nog inte kunna svara mer sen heller.

Hon är iaf bättre. :)
Dom sa att vi skulle fortsätta se till att hon åt och drack. Fick även någon vi skulle ge henne en gång om dagen.
Hon ser iaf piggare ut än för några dagar sen och rör mer på sig nu, så jag får hoppas på det bästa iaf, men man blir så orolig och tror det värsta när djuren inte mår bra!

Det finns en lag som säger att ungdjur (dvs icke könsmogna) skall hållas med sällskap av artfrände samt honor men samma lag säger att hannar bör vara ensamma och att det går bra att ha dom ensamma om deras sociala behov kan tillgodoses av mänsklig kontakt. Vad som är tillräckligt sägs ju inte så det är godtyckligt och därför svårt att rättsligt sätt hävda att marsvinet inte får tillräckligt så länge som den inte utvecklar beteendestörning.
Så den lagen ger jag inte mycket för.

Själv tycker jag givetvis att man bör ha fler och allra helst faktiskt regält utrymme och flock för då mår marsvinet allra bäst. Dom flesta marsvin mår inte dåligt av att bo ensam utan tvärt om kan trivas med livet ändå men mår bäst av sällskap och som sagt allra bäst av att bo i flock på lite större yta.

Åk och kolla upp henne ni, så ni vet om ni kan göra något!
Det behöver inte vara slutet, min äldsta tant är 8 år:)
Oj, 8 år, är inte det jättegammalt!? :eek::o

Hur gamla kan de bli normalt?

Jaha...konstigt att dom inte bryr sig om det nu finns en lag..
De kan ju såklart inte säga ifrån..

Möjligt att de kan se glada ut själva också såklart, men de mår bäst med kompisar.

Du uttryckte inte ordagrant att det är okej att ha dem ensamma, men eftersom du skrev att de inte mådde dåligt och att du inte tycker det är så farligt att ha ensamma marsvin tolkade jag det så.
Jag vet inte hur mkt saker som kan ändras på 14 år, men det här inlägget skrev du i nutid och jag vill inte att folk som läser här nu och vill köpa marsvin ska tro att det är okej. Därför reagerade jag.

Anledningen till att jag jömförde med hästar är att de båda två är flockdjur, och många tycker att det är jättesynd om ensamma hästar men att det inte gör något med tex marsvin.
De är inte identiska men just flockbehovet är gemensamt för hästar och marsvin, tyvärr tar många marsvins behov på mindre allvar.

Haha, jo det är ganska gammalt:)
Det verkar variera väldigt hur gamla de blir... vissa är gamla och dör av ålder vid 5årsåldern, medans andra blir uppåt 10.
men min gamling är pigg fortfarande så jag får hoppas att hon lever ett tag till:)

Ts: Vad skönt att ditt lilla pyre verkar må bättre!

Jo men hur lätt är det att sälja en större bur och extra mycket av allt till en förälder som nästan garanterat vet att den lilla kommer vara uttråkad av djuret om en månad? Jag informerar alltid om att de ska vara två, men alla tror att det är så mycket mer jobb samt att den stora fina buren är så mycket dyrare (kan skilja max 300kr)

Det är sjukt att vissa djuraffärer låter marsvin sitta själva, eller med sällskap av kaniner när lagen finns. Jag hade också ett ensamt marsvin när jag var liten, och jag märkte ju inte att han "led" av att vara ensam. Men så är det ju svårt för oss människor att märka, eftersom vi inte snackar marsvinsspråk. Även om man inte själv märker att marsvinet mår såligt av att vara ensamt, mår det ju så mycket bättre av att ha en kompis :)

Nu har jag bara läst första inlägget, men;
VETERINÄR, människa!

Har marsvinet varit hängig i flera veckor, varför vänta?

Har marsvinet varit hängig i flera veckor, varför vänta?

kan du säga VART det står flera veckor?
nån vecka för mig är inte ens en vecka, sen hur du får det till flera veckor vet inte jag,
och JA, vi har redan varit hos veterinären 2 ggr om det nu gör saken bättre för dig? -.-
och läs resten så slipper jag svara på samma fråga mer än en gång...

nu är hon iaf borta. :(

Jag vet inte....
Jag åkte till en kompis stuga några dagar, min mamma skulle vara hemma och ge henne medicinen vi fick och det.
Jag åkte på onsdag kväll och då var hon piggare än innan, sen hade hon dött i torsdags morse.
Jag fick iaf säga hejdå för det kändes som om det var sista gången jag såg henne. Men men, hoppas att hon har det bättre nu iaf.. :cry:

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 593
Senast: hollypolly
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve