Mitt marsvin tappar päls!

B

Butta

Hej! Mitt teddy marsvin har tappat halvmycket päls på magen och i nacken. Jag vet inte var det kan vara men är lite orolig :confused:
ska ringa veterinären men vill veta vad det kan vara. :cry:

Sv: Mitt marsvin tappar päls!

Syns det några rödaktiga runda ringar på de hårlösa ställena?

Skulle tro att det antingen är ringorm eller skabb.

Jag tror att det troligen är skabb.. har haft det mitt ena marsvin, en rex

Syns det några rödaktiga runda ringar på de hårlösa ställena?

Skulle tro att det antingen är ringorm eller skabb.

Jag tror att det troligen är skabb.. har haft det mitt ena marsvin, en rex

det är inte skabb då får de ju hårlösa fläckar lite över allt men mitt marsvin har det bakom frammbenen och i nacken men hon har lixom nött av pällsen och kliar sig :cry:

Har det gått lite längre så blir de kala i stora fläckar..

Är de hårlösa fläckarna runda/ovala?

Hur gammalt är marsvinet?

Ring en veterinär för vad det än är så måste det ju behandlas av någon kunnig!

Detta hände mitt marsvin som jag hade när jag var liten. Hon var pigg och frisk och fin i hullet och allt, men tappade pälsen. Vi kom aldrig fram till vad det var för något fastän vi gick till vet. och så... men tror att det kan bero på att marsvinet är uttråkad eller har någon slags vitaminbrist. Annars om du har två marsvin så kan det vara det andra marsvinet som gnager av dess päls. Det är ganska vanligt med c-vit brist, så du kan testa att ta en halv c-vit brustablett i vattenflaskan typ varannan dag.

Är det en äldre hona? Isof kan det vara hormonrubbningar. Och inget att oroa sig över direkt..

Det är en teddy... Har den väldigt tät päls? Då kan det vara det som spökar.

Kan ju också vara pälsätare som är i farten om det är fler som drabbats.

Våra två marsvin har haft något liknande. Vi märkte att dom började att tappa hår och dom fick små sår. Såren blev större och dom kliade sig hela tiden. Vi åkte till en veterinär dom sa att det var marsvinskabb som heter sellnic . Jag läste på det här forumet en gång att det stod att man kunde ge dom ivomec som man har till hästar när man ska avmaska dom. Det funkade att ge dom ivomec dom blev friska :) Men man får inte ge dom mycket då kan dom dö :(

Vårt marsvin hade ringorm,vi smörjde på Pevarylsalva 2ggr om dagen och det tog några veckor men blev sen bra.

mina marsvin tappade och då fick dom en c-vitamin spruta och vart bra, så det kan bero på c-vitaminbrist. Det är väldigt viktigt att de får i sig det genom födan eftersom dom inte kan tillverka det själva.

TACK ALLA! men har nu fått reda på vad det var:
Det var en typ av skapp det kom från vårt nyaste marsvin som i sin tur fått det i zoo affären. Mitt marsvin som tappade päls blev mest angripet pga. att hon är så känslig i huden. Det behandlades på ca 2 min av en veterinär.

Senast ändrad av en moderator:

Vad härligt att det löste sig så snabbt.:)

TACK ALLA! men har nu fått reda på vad det var:
Det var en typ av skapp det kom från vårt nyaste marsvin som i sin tur fått det i zoo affären. Mitt marsvin som tappade päls blev mest angripet pga. att hon är så känslig i huden. Det behandlades på ca 2 min av en veterinär.

Vilken behandling fick hon? Preparat?

Vi gick till veterinären o de sa att det var skabb men nu är de friska :rofl:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
451
Senast: The Beast
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
814
Senast: Lillkin
·
Katthälsa Hej! Min katt var hos veterinär i förrgår och fick öppnat en varböld (efter bitskada) och har drän. Hur länge är det vanligt att de är...
Svar
8
· Visningar
589
Senast: CFrisk
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 074
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V