Mitt hus har blivit en djungel!

KungTulle

Trådstartare
Så nu är det dags igen! Mitt hus förvandlas till en djungel!

Jag hade hoppats att det skulle kunna vänta till imorgon när jag planerat för det!

Vaddå!

Jo när jag kom hem för ca 2 timmar sedan upptäckte jag till min förskräckelse att:

Det var FROST på bilrutan!

AHHHH !!!!! AHHHHAAAAAHHHHHH!!!!!

ÄNGLATRUMPETERNA!!!!!

TOMATERNA!!!!!!

ALOE VERA PLANTORNA!!!!!

PAPRIKORNA!!!!!!

PELARGONERNA!!!!!!!

AHHHHH!!!!!!

Har alltså nu mitt i natten sprungit och släpat in i princip allt utom pelargonerna!

Dvs 6 gigantiska änglatrumpeter som är typ 160 cm höga eller mer, står nu i mitt lilla vardagsrum, som nu blivit som en djungel!

Samt diverse småkrukor... och burit in frostvakten i mitt lilla tomatväxthus, samt satt alla mina krukade tomatplantor så nära husväggen som möjligt.

Ska bara ta en kopp the och sedan ska jag ut och kånka in så mycket pelargoner som det bara går.

... .....

Önskar jag hade ett uppvärmningsbart orangeri eller nåt...

Så nu kommer de närmaste dagarna bestå av att beskära änglatrumpeterna och plantera dom i sina betydligt mindre vinterkrukor, plus försöka få de avklippta topparna att sätta rötter så att de kan bli plantor till nästa år...

/KT

Sv: Mitt hus har blivit en djungel!

Jag hade liknande panik igår. Fick sambon till och hjälpa mig gräva upp mina dahlior slänga in dom stackars Physalis plantorna som börjat frysa så nu står de i källaren. Tomaten och gurkan var de för sent för. :( Paprikan är den flerårig, för isåfall kanske ja får ta in den också.

Själv hade jag bara en palm och 6 chiliplantor stående ute, men släpade också in dem i panik igår kväll;)
Men tomaterna går det bara inte att få in. Jag har 12 plantor i såna där plastkrukor med fot. Jag brukar helt enkelt plocka av tomaterna istället och lägga dem på mogning inne.

Konstigt nog har mina lobelior inte påverkats alls av tre frostnätter på rad...

Tog några bilder precis. Ska se om jag hinner lägga in dom ikväll.

Haha, vardagsrummet ser ut som sådana där illegala haschodlingar som ibland visas i dagspressen, allting är grönt och så ett sånt där odlingsljussken från vårt stora akvarium.

Förresten, jag borde nog fixa någon sorts belysning till dom här, nu i år kommer dom vara för stora för att bo i fönstren liksom. Att klippa ner dom hjälper inte mycket eftersom jag bara kan klippa ner dom till där blomzonen börjar om jag vill ha rejäl blomning till nästa år. Dvs jag kan max hacka av en 40-50 cm av dom eller så.

Funkar sken från vanliga lysrör ( dagsljusspektra)... eller ska jag köpa hem sådana där gro lux som man brukar ha till akvarier med mycket växter i? Jag har ju ett antal oanvända ljusrörsramper till akvarier som det borde gå att rigga till på något vettigt vis.

/KT

Vi har ju ett gammalt hus (skånelänga) från 1850 talet vilket innebär lågt i tak och relativt små fönster....

Just nu önskar jag mig en modern villa med gigantfönster....samt uterum inglasat med isolerglas eller nåt!

:D

Snälla kan nån vänlig bukefalist komma hit med ett dylikt hus och ställa här utanför till mig?

Det borde finnas möjlighet att hyra in sina icke vintertåliga telningar på lämpligt ställe, ungefär som man vinterförvarar husvagnar...Man betalade en summa i månaden och så fick man gå dit och pyssla om älsklingarna när det behövdes. Eller betala för helinackordering!!!!

Det kanske vore en lönsam affärside' för någon som har ett riktigt stort isolerat växthus eller orangeri!

/KT

Senast ändrad:

....
Det borde finnas möjlighet att hyra in sina icke vintertåliga telningar på lämpligt ställe, ungefär som man vinterförvarar husvagnar...Man betalade en summa i månaden och så fick man gå dit och pyssla om älsklingarna när det behövdes. Eller betala för helinackordering!!!!
....

Det finns! Vissa handelsträdgårdar tar emot. Fast jag har inte en susning om det förekommer nära dig.

Tar du kontakt med någon trädgårdsförening så kanske de kan ge mer upplysningar om dina lokala förhållanden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka