Mitt dräktiga sto tror att hon är hingst..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cassandra
  • Startdatum Startdatum
C

Cassandra

Snälla , om någon här kan förklara detta för mig ta er då lite tid.. Jag har ett sto som är ca 75 dagar dräktigt, har inte kollat henne sedan 21 dygnet, ska kolla 90 dagar, men jag blir oroligare för var dag över hennes nya beteende. Fram tills för ca en vecka sedan har hon varit helt underbar att ha att göra med, hennes hingstiga humör kom i samband med att efter att vårt ranghöga sto åkt till sem station i 9 dagar, fick mitt sto släppas med det ranglåga stot som har en tre v fölunge, när det ranghöga stoet kom tillbaks fich mitt sto en knäpp o vägrade att låta de övriga hästar att ens hälsa på varandra, detta var även i samband med de båda andras brunster, som är mkt kraftiga. Mitt sto börjar "betäcka" de andra, och beter sig som en fullständig toka ute i stallet när de andra hästarna ska förbi, hon har fått "hingstnacke" och jag är jätteorolig att hon har kastat el likn, för jag har då aldrig varit med om ett sådant beteende förut. Har någon varit med om något liknande? Och isf vad var felet?

Sv: Mitt dräktiga sto tror att hon är hingst..

Cassandra skrev:
Har någon varit med om något liknande? Och isf vad var felet?
Felet är nog att ditt sto är dräktig!!! :D Mitt sto betedde sig också som en hingst när hon var dräktig förra året, hon betäkte dock inte. När jag då frågade min seminvet. så sa hon att de kan bli lite knepiga när de är dräktiga, sen trodde hon pga. stoets beteende, att fölet blir nog en hingst :o (det blev det också). I år är hon inte lika hingstig, hoppas dock att hon fortfaraande är dräktig! (Var dräktig på 17 dagar.)

Båda våra blev hur "hingstiga" som helst, den som var dräktig förra vintern har jag för mig till och med försökte betäcka sina brunstiga polare. :D :crazy:

När fölet kommit blev de som vanligt igen...

/// ghost

Senast ändrad:

Cassandra skrev:
Snälla , om någon här kan förklara detta för mig ta er då lite tid.. Jag har ett sto som är ca 75 dagar dräktigt, har inte kollat henne sedan 21 dygnet, ska kolla 90 dagar, men jag blir oroligare för var dag över hennes nya beteende. Fram tills för ca en vecka sedan har hon varit helt underbar att ha att göra med, hennes hingstiga humör kom i samband med att efter att vårt ranghöga sto åkt till sem station i 9 dagar, fick mitt sto släppas med det ranglåga stot som har en tre v fölunge, när det ranghöga stoet kom tillbaks fich mitt sto en knäpp o vägrade att låta de övriga hästar att ens hälsa på varandra, detta var även i samband med de båda andras brunster, som är mkt kraftiga. Mitt sto börjar "betäcka" de andra, och beter sig som en fullständig toka ute i stallet när de andra hästarna ska förbi, hon har fått "hingstnacke" och jag är jätteorolig att hon har kastat el likn, för jag har då aldrig varit med om ett sådant beteende förut. Har någon varit med om något liknande? Och isf vad var felet?

Det är säkert som det ska vara, men vore jag du skulle jag ändå kolla henne så snabbt som möjligt. Jag vill inte skrämma upp dig, men mitt sto uppförde sig precis så en gång. Hon var ultraljudad på 17:e dygnet och det hade gått nån månad efter det. Nytt ultraljud visade att hon hade resorberat, och hade nu ett ägg som "satt fast". Det sprutades bort, men eftersom det redan var sent på säsongen struntade jag i ny betäckning. Efter det ultraljudar jag för säkerhets skull alltid två gånger innan 40:e dygnet.

ge

Enligt boken "Stallmästarens bästa tips, råd och gamla huskurer" så kommer du få ett hingstföl.

citat

men om ett sto som är dräktigt i tredje till femta månaden envist hänger efter ett annat sto som är brunstigt och kanske till och med försöker "betäcka" sin stallkompis, då kan du vara ganska säker på att hon kommer att få ett hingstföl.

Vet dock ej om det är sant :rofl:

Du får rapportera nästa år. ;)

Ja det är det manliga hormonet testeron som tar över. Haft flerá hingstiga ston och vips blir det en hingstunge.Bara leta hingstnamn.

Fast mitt ena sto var hingstigt i vintras när hon var dräktig var helt säker på ett hingstföl men ut kom en liten (ganska stor) tjej så man vet aldrig...

Ha,ha stämmer inte på min fd dam...hon skrek som en hingst...och ut kom ett stoföl.

fast det där att det blir hingst då stämmer inte..
ett dräktigt sto i stallet var hingstig, slickade på folk och andra hästar, skriade och allt, men det blev ett stoföl.

Det där stämmer faktiskt på mitt sto. Hm. Hon har inte betett sig som en hingst i år. Kanske kan vänta mig ett sto föl då.

mizz_beauty skrev:
Enligt boken "Stallmästarens bästa tips, råd och gamla huskurer" så kommer du få ett hingstföl.

citat

men om ett sto som är dräktigt i tredje till femta månaden envist hänger efter ett annat sto som är brunstigt och kanske till och med försöker "betäcka" sin stallkompis, då kan du vara ganska säker på att hon kommer att få ett hingstföl.

Vet dock ej om det är sant :rofl:

Du får rapportera nästa år. ;)

Teoretiskt skulle man ju kunna tänka sig att stoet påverkas av ett "hanfoster", när produktionen av testosteron för utveckling av könsorganen sätter igång. Men jag tror ändå inte på det, då skulle ju isåntfall samtliga ston som är lite "hingstiga" under dräktigheten få hingstföl. Jag tror att istället att det är allmän "hormonsnurr" hos stona!

ge

Å andra sidan fick ett sto, med spikrak man, till det yttersta , helt plötsligt alldeles locklig man. Och vad var det som kom? Jo, ett stoföl!

Mitt sto blir oxå sådär hingstig. Hon betäcker inte, men hon "släpper ner" och hummar. Hon är värre än den riktiga hingsten här hemma. :D
Jag tror oxå att det är hormonerna som spökar.

// Anna

Annika_L skrev:
Å andra sidan fick ett sto, med spikrak man, till det yttersta , helt plötsligt alldeles locklig man. Och vad var det som kom? Jo, ett stoföl!

Du menar att det skulle ha med kvinnligt könshormon att göra? Jag tycker det låter skumt, isåntfall vet jag ett par hingstar i min närhet som måtte ha ett rejält överskott på östrogen! Där kan man prata om "korkskruvar", men hög dräktighet har dom, och skriker och bråkar och "hingstar upp sig" mot varandra på varsin sida av staketet hela dagarna, så det tror jag inte heller riktigt på!

Däremot vet jag en häst som plötsligt fick lockig päls. Hon hade en hypofystumör visade det sig, och den typen av tumör är hormonstrålande. Så mitt tips är nog fortfarande allmän "hormonsnurr"....

ge

Jag har ett hogdraktigt sto som beraknas fola inom 2 veckor och hon haller pa att hingsta sig och betacka mitt brunstiga sto for fullt hemma. Att hon har en tjock mage tycks inte stora henne det minsta.

Mitt kallblodssto betäckte oxå ifjol höst, och var allmänt hingstig. Jättefin hingstnacke hade hon oxå! Alla som såg henne när vi var ute & red var helt övertygade om att hon var en hingst! :)

Mitt arabsto började hingsta sig mot slutet av dräktigheten. Sprätte omkring i hagen och skulle slåss med det andra dräktiga stoet genom staketet.
En inspektör som var här då, undrade vad jag använde hingsten till. -Ähum... Hingsten? Det är faktiskt ett högdräktigt sto! :D

Jaha, behöver jag tala om att jag fick två hingstföl i år??! ;)

Jet skrev:
Mitt kallblodssto betäckte oxå ifjol höst, och var allmänt hingstig. Jättefin hingstnacke hade hon oxå! Alla som såg henne när vi var ute & red var helt övertygade om att hon var en hingst! :)

Mitt arabsto började hingsta sig mot slutet av dräktigheten. Sprätte omkring i hagen och skulle slåss med det andra dräktiga stoet genom staketet.
En inspektör som var här då, undrade vad jag använde hingsten till. -Ähum... Hingsten? Det är faktiskt ett högdräktigt sto! :D

Jaha, behöver jag tala om att jag fick två hingstföl i år??! ;)

Undrar hur många andra som fått hingstföl i år, utan att stona betett sig som hingstar under dräktigheten?

ge

Säkert väldigt många! :smirk:

Min hingst har idag fått det mest bedårande lilla stoföl som jag har sett. Min högsta önskan om ett renrasigt stoföl undan mitt gamla Newforeststo har gått i uppfyllelse.

Grattis och lycka till med den lilla!! Vet kommer till fredagen och gör en ul unders på henne( 90dgr) men jag behöver kanske inte oroa mig fullt så mkt då...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 383
Hästvård Frågar åt en stallkompis. Hon har ett äldre sto på 22. För 7 veckor sen kom ett annat sto hon träffat för några år sen. De har inte gått...
2
Svar
31
· Visningar
3 554
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 612
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka