replica

Trådstartare
Precis som många andra valpar/hundar försvarar vår valp på 4 månader sitt ben som han för tillfället ligger och biter på. Han var från början väldigt aggressiv när man tog detta ben ifrån honom, han visade tänder, morrade och högg efter en. Detta har vi tränat bort - trodde vi..
Vi har introducerat nya ben för honom och han blir bara värre och värre varenda gång det kommer något nytt. Dvs han blir mer aggressiv.
Min förra hund var aldrig såhär, det räckte med en tillsägelse sen fick vi ta benen hur vi vill..
Hur kan man träna bort detta på bästa sätt? Som han håller på nu är helt oacceptabelt.

Tacksam för svar!
 
Sv: Mitt ben!

Å ena sidan tycker jag inte att man ska ta ben och dylikt från hunden, men å andra sidan finns det ju tillfällen där man kanske måste. Det enklaste är att byta med något annat gott, och sen ge tillbaks benet, tycker jag.
 
Sv: Mitt ben!

Å ena sidan tycker jag inte att man ska ta ben och dylikt från hunden, men å andra sidan finns det ju tillfällen där man kanske måste. Det enklaste är att byta med något annat gott, och sen ge tillbaks benet, tycker jag.

Då protesterar jag högljutt! Inte sjutton ska du smöra för hunden och ge den valmöjligheter när du ska ha benet. Vad händer om du verkligen måste ta benet från den plötsligt och det inte finns ngt att byta med? Jag skulle självsäkert helt enkelt ta benet från hunden och kommendera "loss" om den inte släppte. Hugger den efter dig ska den ha en åthutning . Däremot ska man inte gå ta ben från den bara för att. Men kunna det ska du!
 
Sv: Mitt ben!

Byteshandel, byteshandel, byteshandel.

I grunden handlar det om att göra detta positivt för honom och då får man byta, byta, byta - gärna med kommando (loss).

Varje gång hunden släpper är den skitduktig och ska då antingen ha godis eller en ny grej också håller man på så. Tänk på att själv vara avspänd och inte göra så stor grej av det.

Sen när hunden har den grunden, då kan man ta grejer från dem utan bekymmer och skulle de då börja gruffa så kan man säga till dem, men den här hunden har gjort på tok för stor grej av det och försvarar sina grejer, antagligen för att ni har varit lite osmidiga.

//E
 
Sv: Mitt ben!

i princip så har vi gjort med våran schäfer.. tränat loss å bytt å nojsat näör han vare duktig... nu kan ronja som är 2 åpr ta benet ifrån honom.. sen att hon inte ska göra de är en helt annan sak.. han inser att hon är högre än honom å vill hon ha bewnet så får hon ta det.det.
 
Sv: Mitt ben!

Jag är inte heller mycket för att pilla i hundens ben osv, men man ska kunna ta det utan konflikter om det behövs såklart! Jag tror inte på byteshandel i detta läget, hunden har redan gått in i försvar.

Jag hade förstärkt mitt nej med vatten. Ha en liten plastspruta med vatten i, ta benet och spruta vatten mellan ögonen vid minsta tendens till dumheter; "Nej".
 
Sv: Mitt ben!

Jag är inte heller mycket för att pilla i hundens ben osv, men man ska kunna ta det utan konflikter om det behövs såklart! Jag tror inte på byteshandel i detta läget, hunden har redan gått in i försvar.

Jag hade förstärkt mitt nej med vatten. Ha en liten plastspruta med vatten i, ta benet och spruta vatten mellan ögonen vid minsta tendens till dumheter; "Nej".

Varför skulle inte byteshandel funka?? Jag tycker absolut inte att man ska börja spruta vatten och göra det hela mer obehagligt för hunden. Hunden lämnar ifrån sig benet om den känner att den får nåt för det. Massor av beröm och uppmuntran är medicinen i all hunddressyr!
 
Sv: Mitt ben!

Förresten förstår jag inte alls hundägare som inte tränar sina hundar i att man ska kunna ta saker ifrån dem. Hundens leksaker är mina leksaker som hunden får "låna" av mig.

Hunden ska inte göra en min när jag tar en sak från honom! Därimot får han oftast nåt annat av mig:)
 
Sv: Mitt ben!

håller helt med dig ... hunden ska inte röra en min om man tar saken som flockledare ska man utan problem KUNNA göra de.. marma?? nästan granne med mig... stråtjära där är de hur mysigt som helst =)
 
Sv: Mitt ben!

Förresten förstår jag inte alls hundägare som inte tränar sina hundar i att man ska kunna ta saker ifrån dem. Hundens leksaker är mina leksaker som hunden får "låna" av mig.

Man ska inte behöva träna sånt här.

Ni som har hundar som ligger o morrar åt er när ni ska ta saker ifrån dom. Inse nån gång att ni har ett taskigt ledarskap det brister ju för er.

Jag har hundar med vakt i sig och byteslust de har då aldrig ens grymtat åt mig när jag tar saker från dom. Dom bara finner sig i det.
 
Sv: Mitt ben!

tvärtemot vad en del andra skriver så tycker jag att det är bra om man tar ifrån dom benet/leksakerna relativt ofta från dom när de är små, då lär de sig att det bara är så, när matte/husse vill ha leksaken så tar dom den bara och så är de med det!
jag utövade detta på min hanhund när han var yngre och jag har aldrig fått några sådana problem med honom, han har aldrig ens ifrågasatt genom att morra..
jag tror inte på den byteshandeln som en del verkar förespråka.. varför få en ny bara för att ha släppt den gamla.
 
Sv: Mitt ben!

Varför skulle inte byteshandel funka?? Jag tycker absolut inte att man ska börja spruta vatten och göra det hela mer obehagligt för hunden. Hunden lämnar ifrån sig benet om den känner att den får nåt för det. Massor av beröm och uppmuntran är medicinen i all hunddressyr!

Jag har själv haft en hund som ska äga saker, jag bytte, och bytte, och bytte. Sen dagen då jag inte hade något att byta med men ändå var tvungen att ta det ifrån honom så släppte han tamefanimejen inte.

Vattnet är till för att avleda hunden, bryta ett beteende. Istället för att kleta med händer och fingrar på en hund som vaktar sitt ben är vattnet alldeles utmärkt.
 
Sv: Mitt ben!

*lån*
Jag byter aldrig en sak mot en annan!

Däremot får mina hundar tidigt lära sig att jag kan ta av dem saker och det gör jag lugnt, självklart och odramatiskt och ingen hund har ännu svarat emot eller på annat sätt visat att den inte accepterat det.

Jag gör det dock inte i parti och minut "bara för att"..
 
Sv: Mitt ben!

Hunden lämnar ifrån sig benet om den känner att den får nåt för det. Massor av beröm och uppmuntran är medicinen i all hunddressyr!

Och jag anser att hunden ska lämna ifrån sig benet för att jag vill. Beröm och uppmuntran är helt rätt, men detta anser jag är ett skitbeteenden som inte ska snuttas och duttas med. Hunden ska lämna ifrån sig just för att JAG vill det, inte för att den ska behöva tänka att något bättre kommer komma av det.
 
Sv: Mitt ben!

Det är naturligt för hundar att försvara föda. Det behöver inte alls handla om brister i ledarskapet, även om den som är ledare brukar kunna ta vad som helst från de som är ranglägre. Det är hursomhelst tillåtet att försvara mat hundar emellan.

Det som det brister i är troligen förtroende, att hundar morrar är i princip alltid tecken på att den inte har förtroende. Jag har aldrig haft problem med att ta saker från mina hundar, det är så självklart, oftast ligger de precis bredvid mig & gnager på ben. Jag vill kunna ta saker från mina hundar(& kan alltid göra det), men gör det inte i tid & otid & bryr mig mindre om ifall andra kan göra det eller inte.

Jag tror inte att man bör läxa upp hunden & ta benet ifrån den, det kommer bara leda till att hundens misstanke & brist på förtroende i den situationen kommer att öka. Om man nu känner att man vill säga till på skarpen så bör man nog ge tillbaka benet efteråt ändå.

Jag håller med Gnist, att man börjar från början att göra det odramatiskt, självklart & lugnt.

Nu när du fått problem så tänk efter, litar hunden fullt på dig, försöker du ta benet lugnt & självklart? Lämnar du tillbaka benet när du tagit det?(om du aldrig gör det är det kanske inte så konstigt att hunden vaktar det?) Är du osäker så blir förmodligen hunden osäker.

Fokusera på att lära in loss & strunta i att försöka ta ben på ett tag, det händer ändå rätt sällan att man behöver plocka ben från hundarna. Däremot är det bra om de vet vad loss betyder så att de släpper ev saker som de hittar ute.
 
Sv: Mitt ben!

Då protesterar jag högljutt! Inte sjutton ska du smöra för hunden och ge den valmöjligheter när du ska ha benet. Vad händer om du verkligen måste ta benet från den plötsligt och det inte finns ngt att byta med? Jag skulle självsäkert helt enkelt ta benet från hunden och kommendera "loss" om den inte släppte. Hugger den efter dig ska den ha en åthutning . Däremot ska man inte gå ta ben från den bara för att. Men kunna det ska du!

Egentligen håller jag med dig. ;) Men trådskaparen verkar ju ha provat åthutningsmetoden utan någon större framgång. För mig innebär bytesmetoden ett sätt att lära hunden att den får tillbaks benet, och att det därför är ok att släppa. Fast jag kanske inte är rätt person att råda egentligen, mina hundar har aldrig haft det beteendet....
 
Sv: Mitt ben!

Det kanske du har rätt i.
Är liksom inte så att jag vill ta hans ben i tid och otid utan det faktum att jag vill träna på det beteendet han har. Det är alltid nya ben eller nya godsaker det handlar om när han blir såhär.
De gamla vanliga benen han har kan vi ta utan problem.

Och ja, han får alltid benen igen. Får han fortsätta som han gör nu kommer en olycka ske förr eller senare därför jag vill få bort det snarast möjligast.

Ska börja träna in loss. Har aldrig behövt göra det på mina tidigare hundar och har inte reflekterat över det tidigare:)

Tack för alla svar!:bow:
 
Sv: Mitt ben!

varför inte tränat in ordet loss förut?? är väl jätte bra att kunna.. vad gör du om hunden tar ngt i munnen som den inte alls ska bita elelr hållai munnen .. sliter å drar de ur munnen när de funkar så enkelt med att bara säga loss....
 
Sv: Mitt ben!

Har prioterat annat istället. Han är som sagt enbart 4 månader.. Vill gärna att han ska få vara valp också.. Mina andra hundar har som sagt itne haft detta beteende och därför inte tänkt att det är så viktigt. Om du förstår var jag menar:)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 771
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 144
Hundträning Har en omplaceringstik 7 år som vi haft i ett år och hon har successivt börjat vakta sin mat. I början förekom inte detta beteende men...
2
Svar
20
· Visningar
2 688
Senast: dobbis
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 198
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp