Mitt barn är en hund!

Sandra78

Trådstartare
Stora lilla damen på 2 år och 10 månader har sedan några månader tillbaka tagit för vana att förvandlas till "hunden" när hon är trött eller tycker att något är besvärligt. Oftast kommer hunden fram hemma före middagen eller vid läggdags, men på sistone har byrackan börjat hänga med på affären också...
En vanlig situation:

Vi tittar på leksaksavdelningen på ICA.
Jag: "Nu ska vi gå och köpa mjölk. Vill du ha en banan?"
Barnet: "JAG VILL INTE!"
Jag: "Nu ska vi gå. Vill du ha banan?"
Barnet: "Voff voff" och kryper iväg åt motsatt håll.
Jag: "Ställ dig upp, du blir blöt"
Barnet: "Voff, hunden KAN INTE stå, voff voff".
Jag: "Då får hunden sitta i vagnen. Kan du bli en människa igen?"
Barnet: "Voff voff". Kryper vidare med tungan utanför munnen. Gamla tanter stirrar förfärat på henne.
Jag lyfter upp barnet/hunden i vagnen, till hennes vilda skällande...

Förutom det uppenbara, att hon måste skaffa fler tvåbenta kompisar och att jag bör passa på att handla medan hon är på dagis så, hur hanterar man jycken? Ska man uppmuntra att leka hund i passande sammanhang, bli arg och säga åt henne att sluta, eller???

Sv: Mitt barn är en hund!

När/om mina barn gör på liknande sätt får de fortsätta vara hund (eller vad det nu kan vara) sålänge de följer med åt rätt håll. Jag uppmuntrar dem att följa med mig och talar om att då kan de fortsätta vara hund, men om de går åt andra hållet då är jag inte med på leken, utan då blir det till att lyfta upp/ta i hand och "dra" med och stämningen blir lite trist en stund. Brukar fungera bra, och just med sådana lekar där de ska krypa omkring brukar de snabbt tröttna för det är inte så bekvämt i längden.

Jag har haft katter med mig i affären några gånger, men oftast brukar de vara sig själva eller älvor och då går det ju bra ;)

Vi leker väldigt många rollekar hemma, kanske hjälper det att leka hund i andra situationer (där du då är aktiv och med i leken/ger full uppmärksamhet) så kan du kanske i dessa jobbiga situationer hänvisa till de lekarna och säga att då leker vi hund, inte nu. Jag vet inte.

Ja, älvor måste väl vara trevligt att ha med :) Hon är inte så jättemycket för rollekar annars, mer än att leka "mamma" med dockorna eller doktor. Däremot leker hon mycket med hundar och hästar hemma, tränar agility med gosedjur och har hopptävling med småhästar (och en och annan ko).
Kanske ska försöka uppmuntra henne att vara hund själv ibland då också!

Kommer ihåg att när min kusin var liten så härmade han alltid en dinosaurie och sprang runt på tå och vrålade. Mamman var helt förtvivlad för hon ville ju inte ha en dinosaurie till son. Fast han växte ifrån det sedan.;)

Håller med som tidigare skrivit!

Jag hade en katt rätt länge. Gick oftast bra, när vi handlade blåljög jag helt enkelt och talade om att alla katter i affären är ytterst välartade och mest hjälper till att hämta saker. Katter älskar nämligen att handla.

Nej, varför det. Det är väl bara att säga att nu måste hunden faktiskt sitta i vagnen, vill hunden ha banan?

Som tur är så äter de flesta djur och går på toa/låda. De kan ta på sig tassar, lok kan sätta på sig jul osv.

Det ger lite extra krydda åt tillvaron tycker jag.

Vi har här hemma (nu 3,5 år men har väl hållit på ngt år) snigel, katt, häst, robot, binkebonk, tåg osv, inget som helst problem såvitt jag märkt hittills. Utom att jag tror det stör ett eller annat dagisbarn. Barn gör väl så?

Mamma snigel tycker att lilla snigel ska sova nu! Nu ska vi till Kattdagis med kattfröknarna! Däremot får inga djur kräla på golvet i affären. De flesta tanter blir bara lite roade när lilla katten presenterar sig.

Senast ändrad:

Jag som är höggravid har en dotter som leker bebis hela tiden. Helt klart hennes sätt att bearbeta det hela men ändå jobbigt när hon leker att hon har blöja på sig och leker att hon kissar i blöjan men då så klart kissar på riktigt och alla kläder blöta...

Jo det verkar ju lite värre, då hade jag blivit arg (lite oavsett om det är opedagogiskt eller inte).

*kl*
En fördel med att barnet vill vara en hund istf ex en papegoja är ju att hundar som vi alla så klart vet lyder kommandon :D

Så gör vi med treåringen när han blir hund. Det händer iofs bara hemma och när han inte vill göra något som vi vill, tex gå och borsta tänderna :)

Hundar kan tränas och göra saker på kommando så då förväntar jag mig att även den här hunden kan ;)

Det här är en riktigt ouppfostrad hund som bits och rullar i lera! Ibland tar jag hellre med den riktiga hunden, hon har iaf lydnadsdiplom :D

Förutom det uppenbara, att hon måste skaffa fler tvåbenta kompisar och att jag bör passa på att handla medan hon är på dagis så, hur hanterar man jycken? Ska man uppmuntra att leka hund i passande sammanhang, bli arg och säga åt henne att sluta, eller???

Lek med! Ibland är du hundens matte eller så är du hundens hundkompis, eller så kan du ju bli en arg katt, kan ju bli hur kul som helst ;)

Här finns också en 2åring (2 år och 6 månader) som blir hund ibland. Oftast hemma. Eller katt. Men oftast blir hon "bebis" och kan inte prata längre.

:D

Vi hade också en hund ett tag! Vissa dagar åt hunden till och med sin mat på golvet. Själv tyckte jag det var rätt roligt, och tränade den med köttbullar! Nu har vi en häst, en väldigt vildsint sådan! ;)

Jag brukar säga att hunden måste gå på bakbenen när man är i affären eller ute. Ibland vill hunden ha koppel, då fäster vi det runt magen. Man kan alltid säga att hundar inte få gå utan koppel i affärer. Min "hund" är 3½ och leker inte särskilt ofta med riktiga hundar.

Vår dotter är fyra år och hon är omväxlande, häst, ponny, åsna, zebra, hund eller dinosaurie. Ibland är hon en sabeltandad tiger :D

Hon får vara vad hon vill, det gör inte mig något att hon springer och morrar eller gnäggar i affären. Så länge hon inte bits eller sparkas så.

Lek med! Ibland är du hundens matte eller så är du hundens hundkompis, eller så kan du ju bli en arg katt, kan ju bli hur kul som helst ;)

Så brukar jag också göra. Jag hade nog sagt "Aha, du är en hund. Vill hunden ha tuggben? Nu ska vi gå och köpa hundmat, men hunden måste vara snäll!" Sen hade jag slängt fram några kommandon också, bara för att. Typ "sitt", och sedan klappat hunden lite.

Men man spelar bara med sålänge det funkar. Som nån annan skrev hade jag nog avslutat leken om hunden blir för besvärligt. Ni vet, det ska vara roligt att ha hund :D

Jag tror det är en FAS som de flesta går igenom, en del mer kraftfullt än andra.
Det är inte lätt alla gånger speciellt när man inte riktigt når fram till dem.
Men barnen måste också lära sig när det funkar att göra på deras sätt och när de verkligen måste lyssna.

:p
men vilken läcker unge du har!

Jag skulle låta henne hållas, ignorera och bara kör på som vanligt. Typ som du ta upp henne i vagnen på ICA utan att diskutera nån hund.
Får hon inget bränsle för det så...
:)
eller kanske mer som andra gör? (läste andra svar) men framförallt:
skit i kärringarna, De har nog aldrig haft trygga och påhittiga ungar.

tänk vad kul ni ska ha på hennes examen nån gång i framtiden, när ni ska berätta om hunden,

I lördags lyckades jag få med en travhäst till affären istället! Vilken exemplarisk pålle. Den travade snällt runt med kundkorgen, förlåt vagnen, efter sig. Fick den bara en morot då och då så lyssnade den alldeles utmärkt! Den gnäggade i och för sig en del men det roade både tanter och lillebror.

Tillägg: hunden brukar ha problem med kläder, men travhästar har som alla vet både "filt" och sele, hästskor och luva!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 003
Senast: Liran
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 159
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 562
Senast: zabby
·
Övr. Hund ...jagar våra katter ...skiter i trädgården ...springer nere i källaren ...äter våra sopor Vad ska vi göra? Bakgrund: De har inga...
Svar
10
· Visningar
1 430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka