Mitt bäcken - lost in translation

Chili

Trådstartare
Behöver lite hjälp från kunnigt dressyrfolk!

Jag har nyligen fått hem en foderhäst, en 4-årig liten arabmadam. Jag jobbar nu med henne kondis och när vi lärt känna varann mer kommer jag ta ut min tränare. Men tills dess vill jag ju finura lite själv!

Info: Denna häst inte alls går att rida via tyglarna. Man kan lika gärna rida henne helt löst. Hon är inte jättepigg så det mesta går att sköta via vikthjälper. Ägaren har fint beskrivit hur man vinklar sitt bäcken för att på det viset hjälpa henne att börja jobba i rätt form.

Jag ska alltså lyckas vinkla mitt bäcken så min ländrygg pressas ut, om jag förstått det hela rätt. Mycket aktivitet i de nedre magmusklerna, tydligen :cool: Hästen kommer helt enkelt att, när den är uppvärmd och framme för skänkeln, att höja ryggen tack vare detta.
Men hur behåller man sin hållning då? Hur ska man liksom... göra?

Jag har försökt men det har inte gått så bra detta :p Är lite nya jaktmarker för min del och hästen är totalt uttråkad av att bli riden på bana, så nu i början är det endast uteritt som gäller.

Sv: Mitt bäcken - lost in translation

Varför kan du inte använda tygeln:confused: Håll handen stilla och låg och erbjud kontakt så kommer hästen att våga söka kontakt med din hand, vilket den behöver.

Den är bara 4 så ta hjälp av tränare direkt och konstra inte med sitsen och bäcken osv, utan låt tränaren se hur du rider och rätta till det som behövs.

Jag ska ta hjälp av tränare men just nu känns det inte lönt, när hästen inte har särskilt bra kondition. Så då kan jag likaväl försöka öva på det här med bäckenet, så länge. Det är det viset hon är riden på tidigare och det är det som hon förstår.

Ang. tyglarna så gör de varken till eller från. Och hon kan bära sig själv utan tygelstöd, jag behöver bara lära mig lite mer om hennes knappar. :)

Jag ska ta hjälp av tränare men just nu känns det inte lönt, när hästen inte har särskilt bra kondition. Så då kan jag likaväl försöka öva på det här med bäckenet, så länge. Det är det viset hon är riden på tidigare och det är det som hon förstår.

Ang. tyglarna så gör de varken till eller från. Och hon kan bära sig själv utan tygelstöd, jag behöver bara lära mig lite mer om hennes knappar. :)

Konditionen är inte det viktiga utan att få rätt hjälp direkt. Man får anpassa till hästen.

Hon kan inte vara mycket riden alls Vad får dej att tro att hästen kan "bära sej":confused: Hur menar du att du märker det?

Jag tycker som flashlight; ta hjälp av tränare. Verkar som om både du och hästen behöver teknisk träning, att skola en mun, hitta knappar eller träna hjälpgivning krävs det inte mycket kondition för.

I min ridning är stödet otroligt viktigt. Takt (Balans) - Lösgjordhet - Stöd - Schwung - Rakriktning - Samling = Tyska utbildningsskalan. Jag ser inget positivt att rida en häst helt utan stöd, däremot kan det periodvis vara helt ok med mindre stöd.

Vi följer ju uppenbart helt olika skolor...

Jag själv anser att en häst likväl kan bära sig själv utan sträckta tyglar. Jag hade ett litet genombrott med hästen igår, och med tanke på att detta nog inte var rätt forum att posta tråden på, så kan vi ju släppa hela ämnet.

Vi följer ju uppenbart helt olika skolor...

Jag själv anser att en häst likväl kan bära sig själv utan sträckta tyglar. Jag hade ett litet genombrott med hästen igår, och med tanke på att detta nog inte var rätt forum att posta tråden på, så kan vi ju släppa hela ämnet.

Ja den kan bära sig själv när den är stark nog. (Även om jag som rumpnissen vill ha kontakt med munnen när jag rider) Men din var ju en unghäst! Den kan det inte av sej själv. Jag vet inte vad du menar med bära, blir lite fundersam på hur du definierar att bära sig själv.:confused: Eller vad du tror är bära?

Om du rider utan stöd på en unghäst och tror att den arbetar på ett sätt som utvecklar dess balans, styrka mm på ett hälsosamt sätt så lurar du dej själv:crazy: Det är därför du behöver hjälp av en tränare som är duktig på att utbilda unghästar. Var rädd om din häst, du vill väl att den ska hålla länge:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Missförstå mig inte, bäckenet är väldigt viktigt. Men inom tävlingsdressyren ska man ha stöd på bettet. Kanske du istället ska posta på ridning eller klassisk dressyr? Kanske får du bättre hjälp där utifrån dina tankegångar?

För övrigt håller jag med flashlight... Men som sagt, kanske finns det andra som tänker som du i något annat underforum.

Jag tror det är där det brister lite. Tänkte inte så noga att alla på dressyrforumet rider klassisk dressyr.

Hästen är ju inriden på detta vis med akademisk tränare, vad jag vet och uppenbarligen gjorde jag något rätt igår, trots endast mycket lätt kontakt i munnen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka