Mitavite foder

Kellie

Trådstartare
Har sett en del gamla trådar om detta, men vill gärna bli uppdaterad om ni vet något nytt om vad som gäller?
Risklifodret vars reklambroschyr pryds av Malin Baryard, har tidigare omdebatterats då det innehåller GO. Något som tidigare var dopingklassat. Någon förändring?

Ställde frågan till företaget och fick till svar:

Cool Performer innehåller:

Stabiliserat, extruderat riskli
Proteinmjöl (alltid samma blandning, dvs garanterat hästperfekt aminosyraprofil)
Risolja
Värmestabila vitaminer
Naturligt kelaterade mineraler
Mineralsalter
Melass

Debatten om GO är en gammal historia. Kort förklarat innehåller alla spannmål GO, men riskli mer än de andra. GO ingår i nedbrytningsprocessen av Anabola Steroider, dvs det kan inte bildas AS av GO! Om GO var förbjudet skulle inga hästar kunna äta något kraftfoder!!! GO var under 2007-2009 på B-listan av förbjudna substanser, dvs det var aldrig förbjudet.

Sv: Mitavite foder

jag blir mest bara nyfiken på vad "proteinmjöl" är för något, vad det är baserat på, vad det innehåller och var det kommer från.

Sen är ju frågan varför man vill ge risbaserat foder överhuvudtaget? Varför transportera ris över halva jordklotet för att ge till hästar, när det finns lokalt producerade råvaror som är minst lika bra och inte ett dugg kontroversiella? (jag säger samma soja)

Senast ändrad:

Sen är ju frågan varför man vill ge risbaserat foder överhuvudtaget?

Det kan man verkligen fråga sig.

Detta måste väl vara ett av de sämsta fodren på marknaden.

Man säger att produkten VITAMITE COOL PERFORMER är lämplig för “hästar med kolik, fång, allergier och bronkit”:

http://mitavite.eu/foretag_namn/frameset2-filer/vcp.html

Skulle detta foder var lämpligt för fånghästar? Ca. 90% av de hästar som får fång är antingen IR och/eller har PPID.

Läser man den information som ges om produkten Vitamite Cool Performer så säger man att den är “risextraktbaserat” vilket lär betyda att produkten innehåller en stor mängd riskli. Riskli har ett DE på runt 13,5 MJ och en fetthalt på ca. 16% vilket stämmer rätt bra med de värden man redovisar i sin broschyr.

Foder med en hög fetthalt ska man undvika. Det finns flera studier som visar att en foderstat med hög fetthalt förvärrar insulinresistensen hos IR hästar och kan leder till att icke IR-hästar blir IR. Dessutom innehåller fettet i riskli endast ca. 36% essentiella fettsyror varav 35% är omega-6 som är inflammationsdrivande och endast 1% omega-3 som är anti-inflammatoriskt och den fettsyra som en IR häst (och även andra hästar) framförallt behöver.

Om innehållsförteckningen stämmer, dvs. att andelen råprotein är 13%, andelen råfett är 15% och andelen växttråd är 9% vad är då resterande 63%?

Växttråd är samma sak som strukturella kolhydrater, dvs. cellulosa, hemicellulosa och lignin. Resterande 63% skulle i så fall bestå av vatten, aska och lättlösliga kolhydrater vilket verkar föga troligt. Riskli innehåller ca. 7% socker och 22% stärkelse. Trots detta påstår man att produkten innehåller “mindre stärkelse”. Mindre stärkelse än vad då? Än havre eller korn?

Som om detta inte var nog innehåller produkten mer järn och mangan än zink och koppar och väldigt lite av andra näringsämnen som en IR-häst behöver, t.ex. magnesium, jod, selen och E-vitamin.

Detta måste väl vara ett av de mest olämpliga foder man kan ge en IR-häst!

Nu rider väl Malin Baryard som gör reklam för produkten knappast en IR-häst. Problemet är att detta foder inte är lämpligt för högpresterande hästar heller. Fett kan endast användas som erergikälla vid lågintensivt arbete, typ lufsa i skogen. För hästar som utför högintensivt arbete fodras kolhydrater (glukos) som energikälla. Man skriver i reklamen att produkten ger “lugn energi” vilket man kan hålla med om då hästen inte kommer att orka med något högintensivt arbete om den bara fodras med denna produkt.

Möjligtvis kan tillskottsfodren Performa 3 oil och Super Amino 66 vara någonting för hennes hästar. Det finns dock ingen innehållsförteckning över vilka aminosyror produkten Super Amino 66 innehåller. Man köper med andra ord grisen i säcken!

Hästägare gör nog klokt i att hålla sig borta från alla Mitavites foder.

Tack så jättemycket för svar! Jag hoppades att någon av er kunniga kunde svara på de frågor, som jag själv funderade över... Fick helt enkelt inte ihop det.

Men frågan om dopingklassad eller inte, har den helt försvunnit?
Kilopriset ligger dessutom på 16 kr, så ett billigt alternativ är det inte.

jag blir mest bara nyfiken på vad "proteinmjöl" är för något, vad det är baserat på, vad det innehåller och var det kommer från.

Sen är ju frågan varför man vill ge risbaserat foder överhuvudtaget? Varför transportera ris över halva jordklotet för att ge till hästar, när det finns lokalt producerade råvaror som är minst lika bra och inte ett dugg kontroversiella? (jag säger samma soja)

Ja, det tillverkas i Malaysia om jag uppfattade det hela rätt, vilket också gör det oerhört svårt att få någon överblick över produktionen, och vilken arbetskraft som används.

I höstas pratade jag med en person som driver ett större tränings/rehabiliteringsstall i sthlmsområdet, och där de fått in en häst som åt Mitavite. Hästen betedde sig märkligt vid utfodring, fradgade mycket kring munnen och var allmänt "stirrig".

De skickade ett prov på fodret på analys, för att testa vad det innehöll, och innehållsförteckningen på säcken stämde inte alls berättade de. Bland annat innehöll fodret MYCKET höga mängder salt.

Analysföretaget hade också skrivit en kommentar "Ej lämpligt som hästfoder".

Nu ska det tilläggas att detta är andrahandsinformation och att jag ej sett analysen själv, men jag skulle ju inte vilja experimentera med detta på mina hästar iaf.

och ja, de bytte foder på hästen efter detta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka