Misstänkt senskada?

Elisha

Trådstartare
Måste nog ha den mest olycksdrabbade hästen.. För 2 veckor sen konstaterades två griffelbensfrakturer på vänster bak och nu idag upptäckte jag en hård, svullnad, ca 3 cm i längd och 0,5-1 cm på bredden. På senan vänster fram. Inte varm eller speciellt öm.

Kan jag misstänka en senskada? Om hon bara slagit i benet lite lätt borde väl sullnaden vara mjuk, lite gallig? Eller?

Tips och råd. vet, ska givetvis kontaktas.

Sv: Misstänkt senskada?

en senskada brukar ömma. senan buktar ut från ordinarie position som en banan.

hur har det gått med operationen av griffelbenen den 22e december? Hästen står väl på box?

Så det är senan som står ut och inte en vanlig svullnad?

Op. blev uppskjuten till den 12/1 pga att hästen totalvägrade gå in i transporten, trots att hon vanligtvis går in på 1 sekund. Desutom så gick bilen gick sönder under lastningen.. Så hon går i hage efter order från vet.

Har du provat att palpera senorna med benet upplyft? Vid senskada brukar man få reaktion på upplyft ben. Däremot behöver skadade senor inte alltid vara märkbart svullna eller varma, ens i det akuta stadiet. Mitt sto fick en senskada i augusti på inte mindre än ytliga böjsenan, djupa böjsenan och gaffelbandet vf:(, och hon var inte svullen, inte märkbart varm heller. Men hon var blockhalt och ömmade vid palpation så det gick ju inte att missa.

Håller med. TS lyft upp benet och palpera senan, precis som man gör vid en vanlig rutinkontroll.

en senskada behöver inte betyda banan sena precis som Antiqua skriver, men ömmar gör den i regel.

den går väl i sjukhage om den har multipla griffelbens frakturer?

svarar båda.
Mycket bättre idag. Svullnaden är mjuk nu och har gått ner mycket. Ej öm öht. Ej varm. Stallägaren som är mycket kunnig trodde bara att hon hade slagit i sig själv. Står ändå inne på box idag för säkerhetsskull. Annars vanliga hage av order av vet. Hon är lugnast där. :)

Skönt att det inte verkar vara någon fara! Vad jag har förstått så har ni andra problem och det räcker väl mer än nog:crazy:!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 519
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 325
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 475
Senast: Robina
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?