Misstänkt kvarka

Z

ZZTOP

Vi misstänker kvarka i vårat stall, ska under dagen kontakta veterinär ang detta.

Vad gör veterinär för att fastställa att det är kvarka?
Och om så är fallet, behandling?
Hur tar man hand om hästen? Boxvila?

Sv: Misstänkt kvarka

Veterinären kommer ut och tar prov på den misstänkt infekterade hästen. Man kan ta från olika ställen, men jag tror att nossekret är vanligast. Provet skickas sedan till labb för odling. Efter ett par dagar får veterinären svar på om det är Streptococcus equi (kvarka) som orsakat infektionen.
Om så är fallet så isoleras stallet. 20 dagar efter den sist infekterade hästen slutat uppvisa symptom av sjukdom hävs isoleringen.

Det råder delade meningar om penicillin har någon effekt på bakterien eller inte, men om man behandlar i ett mycket tidigt skede så kan penicillin hjälpa. Kvarka brukar i de flesta fall läka utan behandling.
När stallet är friskförklarat är det viktigt att sanera stallet och allt annat som kommit i kontakt med den smittade hästen. Man sanerar vanligtvis med Virkon S.

Vill du veta mera så läs på SVAs hemsida:

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurh...omar/Kvarka---information-och-rekommendatiner

MVH Qbaby

Liknande trådar

Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
576
Senast: Cambrie
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat