Misstänkt kattpest och julmirakel

Tassetass

Trådstartare
Jag har inte vågat skriva någon glad tråd om det här med rädsla att det ska slå fel, men nu har hon varit feberfri i 12 dagar och jag börjar våga andas ut.

Jag hade bara hunnit ha lilla Isola i 6 dagar när hon blev sjuk, onsdagen den 21:a december. Hon blev hängig och matvägrade och rörde sig knappt. Märkte det när jag var hemma på lunchen på onsdagen, hon hade inte rört sig eller varit på lådan eller rört maten och var varm som en kamin. Ringde direkt till veterinären eftersom en tjej på katthemmet hade ringt på måndagen och sagt att det gick en infektion där och att jag skulle hålla koll på Isola. Eftersom jag ringde bara en halvtimme innan djurkliniken stängde fick jag tid på torsdagen. Precis när jag la på så ringde de från katthemmet igen och då hade det brutit ut rejält där, och de misstänkte kattpest. Frågan var nu om vi skulle klara oss till torsdagens veterinärbesök, för kattpest fick jag veta bryter ut fort som fan med kräkningar och diaree och katten dör snabbt. Nervöst värre, milt sagt.

Vi klarade oss dock till torsdagen, då en kompis körde oss till veterinären. Hon var fortfarande lika hängig, men inga kräkningar eller diaree *peppar peppar*. Vi fick komma in "bakvägen" på kliniken eftersom hon kom från katthemmet, och veteinären var inte helt optimistisk. Hennes temp var 41.2 C, hon hade magsmärtor och hon var hyfsat uttorkad. Isola fick vätska och antibiotika och sen var det bara att hoppas. Jag fick order om att trycka i henne vätska och fick även specialmat att ge henne.

Jag var vaken i stort sett hela natten mellan torsdag och fredag och hon blev inte ett dugg bättre, snarare sämre. Så jag ringde igen på fredagmorgon och sa att jag inte fått i henne varesig vätska eller mat. Fick beskedet att det enda de kunde göra är att ta in henne och lägga henne på dropp och sen hoppas. Sagt och gjort; tog en taxi in på stört.

Isola protesterade knappt när de rakade och satte kanylen, och febern var nu uppe i 41.4 C. Sköterskan som gjorde det sa att det verkade inte vara kattpest eftersom hon nu hade haft feber i nästan 3 dygn, vilket gjorde mig lite lugnare. Så jag åkte hem med instruktioner om att ringa efter lunch och kolla läget.

Men när jag ringde efter lunch fick jag inte tag på dem, fick bara ett talsvar om att de skulle ha stängt under julhelgen. Så jag satte mig på bussen ut dit, och precis när jag klivit på bussen ringde de. Isola hade blivit sämre, mycket sämre... Hon hade börjat vingla, pupillerna var förstorade och reagerade inte på ljus och hon hade rossel i lungorna. Då var jag säker på att jag skulle få åka hem utan katt.

En knapp halvtimme anlände jag till djurkliniken med gråten i halsen, och fick då prata med den veterinär som tagit hand om Isola (en betydligt bättre veterinär än dagen innan, skall sägas). Han sa att hon på något sätt repat sig som sjutton bara på den halvtimme som gått sen de ringde, men hon var fortfarande väldigt vinglig. Febern hade de fått bort, likaså smärtan i magen, men veterinären var inte helt optimistisk. Han var rädd att det var kattpest hon fått, för tydligen får inte alla den där våldsamma varianten utan det finns en som "bara" dödar med hög feber, och att risken var att det hade satt sig på hjärnan eftersom hon vinglade så mycket. Men, sa han, vinglandet kan ju bero på att hon haft hög feber i tre dagar, det är bara att hoppas.

Så jag åkte hem med henne och direkt märktes en skillnad; hon hoppade upp i knäet på mig när jag satte mig i soffan. I tre dygn hade hon bara gått undan och lagt sig fåtöljen och inte sökt kontakt alls, men nu satte hon sig i mitt knä och stirrade mig i ögonen. Det var som att hon sa "Mamma, vi ska klara det här".

Det syntes att hon blev bättre för var timme som gick, och på lördagen började hon prata lite och åt lite skinka. Veterinären sa att jag inte behövde bry mig om att tvinga i henne vatten eller näring på ett par-tre dagar eftersom hon legat med dropp, och redan på söndag förmiddag började hon äta och dricka på egen hand.

Nu, efter att ha varit feberfri i 12 dagar, är hon som vanligt igen. Nästan i alla fall, höger bakben är inte med till hundra procent (vilket märks t.ex. när hon legat länge och ska hoppa upp/ner nånstans då hon kan vingla till litegrann), men hon lider absolut inte av det då hon busar runt och springer och hoppar som vanligt. Hon är pigg och glad och äter som en häst och har gått upp en hel del i vikt - vilket behövdes.

*puh* Lång historia... Men jag ville berätta, dels för att sprida lite solsken (lite av ett mirakel är det, med tanke på hur många katter som dött på katthemmet) och dels för att höra av er kattexperter om ni har någon teori om vad det kan ha varit. Kan veterinären ha haft rätt, att det var kattpest, eller finns det något annat virus som beter sig så här?

Tacksam för alla ideer, för jag vill ju givetvis undvika att det händer igen, om det finns något jag kan göra.

/Jenny
 
Senast ändrad:
Sv: Misstänkt kattpest och julmirakel

Det kan ju mycket väl ha varit kattpest. Är hon inte vaccinerad? Har för mig att hon är rätt ung, dom har ju större chans att klara sig än äldre. Pesten är 99% dödlig, men jag vet en hel del katter som klarat sig.

Underbart att hon mår bättre iaf och jag håller tummarna för att hon får fortsätta må bra nu!!
 
Sv: Misstänkt kattpest och julmirakel

Jag hoppades att du skulle svara! ;)

Eftersom ingen vet något om hennes första levnadsår vet vi inte om hon är vaccinerad. Hon är knappt två år och har varit hemlös i runt ett halvår, på katthemmet var hon i två månader, utöver det vet ingen något. Veterinären sa att det är möjligt att hon fått en spruta som ung, att hon hade lite skydd kvar i kroppen.

Om det var kattpest, hur vanligt är den där varianten? Vad tror du det kan ha varit om det inte var kattpest?
 
Sv: Misstänkt kattpest och julmirakel

Men jag kan ju inte tillföra så mycket :D

Det kan ju vara läge att vaccinera henne såfort hon är helt frisk. Är hon 2 år krävs bara en grundspruta och sen revaccination vartannat till vart tredje år för just pesten eftersom den delen av vaccinet håller så länge. Snuva får man däremot fortsätta med varje år om man vill, det finns separata vaccin som veterinären säkert kan ta hem på beställning. Om man nu vill vaccinera mot snuvan. Den är ju inte dödlig och jag kommer personligen inte åka in varje år om inte min lilltjej nu går bra på utställningen och börjar ställas oftare=högre smittryck.

Om inte katthemmet vaccinerat henne så tycker jag ni ska räkna med att hon inte är vaccinerad. Det skadar iaf inte att göra det.

Det är nog ingen speciell variant utan samma variant, men dom tar det ju på olika sätt. Hon kanske fick en "lindrigare" form eller så var hennes kropp bättre rustad. Men är hon 2 år så är hon ju ändå vuxen och då är överlevnad otroligt sällsynt.

Vad det kan ha varit annars vet jag inte, är inte så insatt i just virus och andra medicinska saker tyvärr.
 
Sv: Misstänkt kattpest och julmirakel

Ska ringa till vet och höra hur man ska göra med vaccinationer nu framöver, vet inte om de redan vaccinerat henne. Vet att det inte gjorde det första besöket, men på kvittot för andra dagen står det bara "Omvårdnadsarvode", då de var snälla och bara tog betalt för att ha henne inne och inte för själva behandlingen. Ska kolla upp det!

Någonting gjorde att hon överlevde, det är ju inte annat än att man undrar vad.

Tack för dina svar. :bow:
 
Sv: Misstänkt kattpest och julmirakel

Åh vad skönt att hon klarade sig! :) Men hjälp vad jobbiga de där dagarna måste ha varit för dig och lilla Isola..
Hoppas att hon bara blir bättre och bättre från och med nu, din lilla mirakelkisse!
 
Sv: Misstänkt kattpest och julmirakel

Det var riktigt jobbigt. Räknade varje minut som gick utan kräkningar och varje milliliter vätska som jag fick i henne. Sov knappt på tre nätter, för tänk om hon började kräkas och jag inte var vaken? :crazy:

Kan fortfarande inte fatta att hon klarat sig, och de kompis som såg henne när hon var som sämst kan inte heller fatta det. Veterinären sa att han var förvånad när jag ringde och berättade att hon studsat tillbaka, men någon katt ska ju stå för de där procenten som faktiskt överlever.
 
Sv: Misstänkt kattpest och julmirakel

Vilken tur att det vände!!!

Min ena katt försvann och efter 3 veckor när han kom hem igen, så var han bara skinn och ben och kräktes.
Det blev direkt till djurakuten, där han fick dropp hela natten.
På morgonen var han bättre och självklart misstänktes kattpest.
Under ett par dygn så såg han ut att repa sig, men när jag kom dit på 5 dygnet så vill jag avliva honom då han enligt mig var i uselt skick.
Det var så sorgligt.:cry:
Det misstänkte en muterad form av kattpest, som de bara sett vid ett par tillfällen.
Kliniken ville ha honom till obduktion, för att fastställa hur kattpesten muterat sig, och jag gav med mig motvilligt, men med hopp om att kunna rädda andra katter framöver.

Så visst kan det ha varit kattpest din katt hade.
 
Sv: Misstänkt kattpest och julmirakel

Usch så tråkigt att det gick så illa för din kisse. :( Men han fick i alla fall somna varm och trygg och med mat i magen. Hedervärt av dig att låta dem använda honom för forskning, men förstår att det måste ha varit tufft. Själv är jag en sån där blödig typ som ska ha alla djur begravda, till pappas stora förtret.

Kattpest är fan en läskig sjukdom, finns ju ingenting man kan göra förutom att hoppas. Huvva... :crazy:
 
Sv: Misstänkt kattpest och julmirakel

Vad skönt att kissen klarade sig! :)

Läste på katthemmets hemsida och det lät inte alls kul. :(
 
Sv: Misstänkt kattpest och julmirakel

De har drabbats hårt av det, MÅNGA katter har dött. Pratade med Katarina på annandagen och man hörde i rösten på henne hur tungt det var. :( De gör ett fantastiskt jobb, alltså...
 
Sv: Misstänkt kattpest och julmirakel

Tassetass skrev:
Usch så tråkigt att det gick så illa för din kisse. :( Men han fick i alla fall somna varm och trygg och med mat i magen. Hedervärt av dig att låta dem använda honom för forskning, men förstår att det måste ha varit tufft. Själv är jag en sån där blödig typ som ska ha alla djur begravda, till pappas stora förtret.

Kattpest är fan en läskig sjukdom, finns ju ingenting man kan göra förutom att hoppas. Huvva... :crazy:

jo, det var ganska svårt beslut, då alla mina djur ligger samlade i sommarhagen, där har vi hundar, kaniner, guldfiskar, och en katt, minnet av en häst, så det kändes hårt att han inte skull få vara med där, men han fick en egen plats ändå, jag fick med mig lite päls hem.

Ta han om din lille kisse!!
 
Sv: Misstänkt kattpest och julmirakel

Tänkte bara uppdatera och säga att det lilla kräket numer mår oförskämt bra! :love: Bara så ni vet, om det är någon som undrat. Hon ska hållas borta från andra katter i två månader till, sen ska det bli intressant att se hur det går när hon träffar mina kattgubbar. :devil:
 
Sv: Misstänkt kattpest och julmirakel

Jag tycker inte att pest låter otroligt, framförallt inte om hon haft kvarstående hälta. Antingen har hon ett fantastisk immunförsvar eller så har hon blivit vaccinerad tidigare. Även en enstaka vaccination kan ju ett visst kvarstående skydd även om effekten inte är full.
 
Sv: Misstänkt kattpest och julmirakel

Hon är inte direkt halt, det är mer som att högersidan är en halv sekund efter den vänstra. Numer märks det bara när hon är trött, så förhoppningsvis försvinner det helt och hållet med tiden.

Precis som du säger så har hon antingen ett grymt immunförsvar eller så har hon blivit vaccinerad någon gång i livet. Eftersom hon bara är knappa 2 år borde ju en eventuell grundvaccinering fortfarande ge hyggligt skydd, men eftersom hon blev så otroligt sjuk trodde inte vet att hon fått en full grundvacc.

Ska ta och vaccinera henne så fort Djurkliniken släpper in oss. De vill dels vänta för att hon fortfarande kan bära på viruset och dels för att hon kanske kan dra åt sig någon infektion från någon annan katt och det vore inte så bra. Man vet ju inte hur påverkat hennes immunförsvar är nu.

En sak är då säker; hon är en riktig jäkla kämpe. Immunförsvar och vaccin i all ära, men den känslan jag fick av henne när vi kom hem från veterinären då hon legat inne med dropp var rätt häftig; hon visade så himla tydligt att hon bannemig inte tänkte ge upp. :love:
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 840
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 532
Senast: Sassy
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp