Misstänkt havandeskapsförgiftning - sen då?

Sandra78

Trådstartare
Här sitter jag, "inlåst" på sjukhuset... Ett vanligt besök hos barnmorskan i morse blev helt plötsligt "misstänkt havandeskapsförgiftning", sjukhusbesök och slutligen inläggning för ytterligare provtagning.
Nu låter det ju som att jag ska få åka hem i morgon bitti, men samtidigt hör man ju om folk som blivit inlagda i veckor...
Som symptom har jag högt blodtryck (140/95) och "visst läckage av äggvita i urinen" (en tvåa på en skala jag inte känner till...).
Är i vecka 37+0 och mår jättebra förutom att jag får panik över att vara här...
Någon som kan delge mig sina erfarenheter?

Sv: Misstänkt havandeskapsförgiftning - sen då?

Här sitter jag, "inlåst" på sjukhuset... Ett vanligt besök hos barnmorskan i morse blev helt plötsligt "misstänkt havandeskapsförgiftning", sjukhusbesök och slutligen inläggning för ytterligare provtagning.
Nu låter det ju som att jag ska få åka hem i morgon bitti, men samtidigt hör man ju om folk som blivit inlagda i veckor...
Som symptom har jag högt blodtryck (140/95) och "visst läckage av äggvita i urinen" (en tvåa på en skala jag inte känner till...).

Fanns en tråd om detta lite längre bak!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1074262

Hoppas du inte blir sämre, fast du är så långt gången att för barnets del är det ingen fara att komma ut nu ifall det skulle behövas.

Samma dag som jag fick det... Antagligen får du kolla äggvita o blodtryck ofta. Mår du bra för övrigt?
Jag blev igångsatt 38+1

Jag samlade massa vatten och hade något för högt undertryck, ungefär som ditt och just "visst läckage av äggvita". Vattnet hade jag samlat rätt länge men resten kom kring v39. Från bf och fram fick jag åka till förlossningen och kolla tryck och urinprov varannan dag då det sammanföll med några röda dagar så mvc inte kunde ta emot mig. 3 dagar över bf sa de att 'nästa gång du kommer bestämmer vi tid för igångsättning', fast sen födde jag ändå. :D

Så jag hade inte mer besvär och direkt efter förlossningen var blodtrycket som det skulle igen.

När jag väntade första barnet började jag samla på mig vätska och blodtrycket steg. I v.36 hade jag runt 140/95 och 1+ på äggvitan.
Fick komma på blodtryckskontrolller 2 ggr i veckan. I v.37 blev jag inlagd en natt, har för mig att det var mer äggvita då.
Fick åka hem dagen efter om jag lovade att höra av mig vid minsta huvudvärk och fick fortsätta med kontroller 2 ggr i veckan.
I v.39+5 var jag hos bm, och då var blodtrycket på runt 140/105, och det beslutades att jag skulle bli igångsatt dagen efter, på själva bf.
Sonen föddes sen på natten, 40+1. Välmående. Förlossningen gick hur bra som helst.

Jag är i samma läge, fast där misstänkt är struket. Ligger också inne och har sedan igår fått blodtryckssänkande medicin eftersom undertrycket legat på 110 de senaste dagarna. Det känns fruktansvärt segt och det värsta tycker jag är att man inte vet om man får komma hem och i så fall när. Hade nattpermission i lördags och det kändes väldigt tungt att komma tillbaka... Är idag i v 36+4 och har legat inne sedan den 12/11.

Man får försöka trösta sig med att man är på rätt ställe om det skulle vara något och att man trots allt gör det för något gott - att få åka hem med sin lilla bebis! :love: ...även om väntan på bebis känns väldigt lång i sjukhussängen...

Det värsta är väl att alla andra har sina små bäbisar att ta hand om... Längtan blir inte mindre när man ser alla andra rulla rundor på sina plastbaljor.

Lycka till till båda 2 :) Snart så ligger ni också o myser med er bäbis. Ni har ju trots allt väntat betydligt längre än tiden som är kvar :)

Det värsta är väl att alla andra har sina små bäbisar att ta hand om... Längtan blir inte mindre när man ser alla andra rulla rundor på sina plastbaljor.

Jag vet! Går och tittar avundsjukt på alla söta små bebisar som rullas runt i korridorerna. Känns overkligt att det där som bökar runt i magen faktiskt är en sådan liten. ;)

Jag hade det.
Var samma här, rutinbesök på mvc resulterade i att jag fick åka vidare till sjukhuset. Va inlagd nån vecka, fick åka hem och sedan åka fram och tillbaka, ibland fick jag vara kvar ibland inte.

Kände mig aldrig sjuk så visst var det drygt att vara kvar men det är ju bra att de har koll på en.

KL

Jag har en kollega som inte bor i Sverige, hon fick också havandeskapsförgiftning men den upptäcktes inte alls lika tidigt - hon var fruktansvärt sjuk men det blev bra tillslut !

Med detta ville jag säga - vi har bra mödravård i Sverige

Jag håller verkligen med :) Jag fick så mycket hjälp under min graviditet och även av min sjukdom jag fick förra året...
JAg är VERKLIGEN tacksam den svenska sjukvården :) Att veta att man har folk som har koll på en är så mycket värt :)

TS har inte varit inne på ett tag.. Undra om hon blev sämre eller om hon myser...

*hugger sista*

Hej på er, och tack för alla svar! Jag blev utskriven i eftermiddags, blodtrycket har gått ner av sig självt till så gott som normala nivåer. Kommer hädanefter att få gå på kontroll minst en gång i veckan på sjukhuset, inte hos vanliga BM (synd, jag gillar henne!). I och med att jag är så pass långt gången så är det igångsättning som är aktuellt ifall värdena skulle försämras.

Det gjordes en flödesmätning på navelsträngen idag, som såg jättebra ut, och då fick jag även en extra kik på Liten :love: H*n var väldigt busig och lyckades smälla till ultraljudsgrejen flera gånger, så att det blev svårt att se nåt. Antar att sköterskan fick igen för igår, då hon absolut skulle väcka Liten för att göra CTG. Pappas humör, japp!
Men det var jätteskönt att se att allting såg bra ut på insidan, det är inte någon stor bebis men varken jag eller sambon var särskilt stora ens som små, så det var inget att hänga upp sig på. H*n var tydligen välnärd i alla fall, bara lite kort.

Nästa måndag är det dags för koll igen, jag hoppas förstås att allt ser bra ut, men samtidigt så hoppas jag liiiite på att de vill sätta igång mig, vill ju träffa det där busfröet snart!

TS har inte varit inne på ett tag.. Undra om hon blev sämre eller om hon myser...

Och samtidigt som du skrev det där satt jag och skrev ett långt inlägg :D Jag är inte bra på att sova borta, särskilt inte ensam i en supersmal säng med plastlakan, så jag däckade när jag kom hem...

Jag hade ungefär som du, samma blodtryck och +2 pa äggvitan. Fick aka till sjukhuset och göra massa kontroller. Inget mer visade pa havandeskapsförgiftning sa jag fick aka hem igen. Fick radet att köpa en blodtrycksmätare och kolla blodtrycket hemma morgon och kväll.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon som haft det här? Hur behandlades du? Gjorde de nåt överhuvudtaget? Symptom och vad kan hända? Hur allvarligt är det? Jag har ju...
Svar
17
· Visningar
20 038
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Övr. Barn Jag var på MVC i torsdags, och de var inte alls förtjusta i mina värden. Har länge haft något högt blodtryck, men denna gång var det...
2
Svar
22
· Visningar
5 612
Senast: Sjalen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V