Misslyckad öronmärkning?

P

pumiss

Hej! Var hos veterinären för en vecka sedan för örontatuering med min snart två-åriga "ögonsten". Ser väldigt suddigt ut, har förstått att det kan bli så efter ett antal år om man har otur, men kan det misslyckas helt från början:confused:? Ringde till dem idag, de sa att jag skulle vänta en vecka till ohöra av mig då om det inte blev läsbart!! Frågade hur lång tid det brukar ta innan det blir läsbart men det visste hon inte riktigt!!! Kommer att få en ny tid och göra om det om det inte har blivit riktigt, men vadå, skadan är ju redan skedd. Gör de bara en "raggartatuering" första gången o hoppas att det ska bli ok, och sedan anstränger de sig mer andra gången?? Vad är det som säger att det blir bra andra gången? Känner mig besviken, undrar om någon möjligtvis har liknande erfarenheter?

Sv: Misslyckad öronmärkning?

När man tatuerar ett kattöra, har man en tång med "piggar" som sitter i mönster som bildar bokstäver och siffror. Med denna tång, klämmer man om örat så det blir hål i det. Därefter tar man tatueringsfärg på en tops och gnuggar in färgen i hålen. Om man är slarvig här och inte gnuggar från alla håll, kan det bli så att vissa hål inte fylls med färg, och när de sedan läker, syns inte det hålet eller syns väldigt dåligt.
Det borde gå att se hur tatueringen blir när hålen efter tången läkt. Har de gjort det? Om de inte syns när det läkt, brukar veterinären erbjuda sig att göra om tatueringen gratis. Det går då oftast inte att ta tången och klämma hål igen, det är för svårt att få bokstaven/siffran på exakt samma ställe, särskilt om någon/några prickar i ett tecken syns. Då får man istället ta en kanyl och göra hål i örat, och sedan gnugga i färg. Katten måste givetvis sövas för detta.

Tatureingar blir tyvärr ofta suddiga och inte sällan oläsliga på katter, bättre att chippa! I Norge märker man katten med chip och taturerar sedan ett "M" (=märkt) i örat. Jättebra lösning eftersom tatueringen är synlig, men det behöver inte var ett helt svårtolkat nummer.

Smart!! Problemet är väl att man då måste söva även vid chippning... Hur gör med småttingar då?

Chippar vid vacc och tatuerar vid kastering, precis som vi. Eller väntar med alltihop för att få det gjort vid sövning. Man behöver ju inte lägga någon djup narkos för märkning, flera vettar här både söver och kastrerar 13-14-veckors ungar utan problem.

Jag tycker det är ett jättebra system, det var våra norska köpare som berättade om det.

Aha, okej. Tänkte mer på dom som inte vill ha sin katt kastrerad.
Här finns mig veterligen ingen vet som kastrerar tidigt, vi får se när det kommer hit. Känns lite onödigt att söva bara för märkning.

Jamen då får man chippa tidigt och sedan öronmärka när det råkar vara dags att söva först gången. Mina köpare valde att söva och tatuera vid halvårsåldern, efersom de ville ha det gjort så fort som möjligt och hon ska i avel så det blir ingen kastrering på ett par år hoppas vi :)

Dom katter och hundar som jag varit med och tatuerat i örat har inte blivit sövda alls, det räcker oftast med lugnande, speciellt om djuret är litet (ungt), ofta är det så att ju äldre djuret blir dessto "räddare" blir det för veterinären och då måste man ofta söva istället.

Jag tycker att systemet i Norge verkar vara ursmart!Min ena katt har pigmentfläckar i båda öronen så hans tatuering är knappt läsbar av den anledningen men jag vågade inte chippa honom då jag tänkte att folk kanske inte tänker på det om han skulle komma bort och bli upphittad av någon. Ni vill han förvisso inte gå ut överhuvudtaget......Men hur som helst:"OH!Vad de är smarta i Norge!".

Det finns ju inge som hindrar att du chippar honom också? Hade jag haft utekatter hade jag haft både chip och tatuering.

Som jag skrev så vill han inte gå ut.Samt att jag tror inte att folk som hittar en katt som är öronmärkt förutsätter att den även är chippad.....

Som jag skrev så vill han inte gå ut.Samt att jag tror inte att folk som hittar en katt som är öronmärkt förutsätter att den även är chippad.....

Men det skadar ju ändå inte att ha det gjort? Vad finns det att förlora på att ha dubbla märkningar?

Här scannar vet alla katter som kommer in det första de gör..

Med tanke på vilket trauma det är för honom att behöva alltid mot sin vilja i panik åka till veterinären så tycker jag INTE att det är värt det.Varken för honom eller för mig.Samt att ja,jag vet.Det finns veterinärer som kommer hem till en men nej,det känns ändå inte som på något vis varken aktuellt eller nödvändigt för vår del. Så är det.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 819
Senast: fixi
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 584
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar