E

EAM

Har nyss hämtat min häst kraftigt avmagrad och full med sår från ett företag som tar emot hästar för helpension. Företaget hade fullt ansvar för hästen. Hur ska jag gå vidare?

Sv: Misskött

Ja men är det till polisen eller till någon annan myndighet jag ska anmäla?

Ja vad ska du anmäla? Ett företag har missköt sitt åtagande, det är den vägen du får gå. Har du ekonomiska anspråk genom att hästen inte sköttes så ställer du dem till företaget i fråga, dvs det är först och främst pengar som du ev kan yrka på. Något brottsligt har väl inte sett såvitt jag kan tyda dina korta rader.

Har nyss hämtat min häst kraftigt avmagrad och full med sår från ett företag som tar emot hästar för helpension. Företaget hade fullt ansvar för hästen. Hur ska jag gå vidare?

Jag skulle först och främst ta ut en vet (så fort som möjligt) för att se hur pass allvarligt det är och om det blir några större kostnader som ska läggas ut på din häst. Efter detta hade jag kontaktat företaget och berättat hur det ligger till.

Ta ut en veterinär så fort som möjligt. Sen kontaktar du företaget och visar utlåtandet från veterinären. Företaget får sin chans att stå till svars. Om ni inte kommer överrens om något ( ex ersättning i form av pengar) gör du en polisanmälan för misskötsel och brytande av kontrakt (om ni har ett sådant och där står vad företaget skulle göra och stå för).

Dra inte ut på det utan agera så fort som möjligt.

Misskötsel är väl mer djurskyddets sak och brytande av kontrakt är definitivt civilrättsligt. Polisen är fel instans såvida det inte handlar om djurplågeri då.

Ta också bilder på hästen. Många och ur olika vinklar, närbilder på såren osv. Och gör det snabbt innan hullet kommer tillbaks. Kolla sen också om du har några bilder som togs precis innan du lämnade dit hästen så man kan jämföra. Det är inte helt enkelt att bevisa att avmagringen skett där annars...

Tack för era svar.

Jag körde hästen till en veterinär påväg från inackorderingsföretaget så undersökning och dokumentation är gjord. Däremot ska det tydligen till mer för att det ska vara kriminellt... Företaget har enligt mig inte uppfyllt avtalet vi skrev så jag antar att jag kan ställa något krav på skadestånd men det lär väl inte finnas så mycket att hämta.

Man blir bara så förbannad!

Har du redan betalat för helpensionen?

I annat fall så kan du ju vägra att betala med hänvisning till kontraktsbrott. Är pensionatet ett företag? Då kan du ju gå via konsumenttjänstlagen till KO i din kommun.

Hur som så kan man alltid kräva pengarna tillbaka och hänvisa till kontraktsbrott. Men det är extremt svårt att bevisa och att ta det till domstol kostar säkerligen mycket mer än vad du betalat för helpensionen.

Tack för era svar.

Jag körde hästen till en veterinär påväg från inackorderingsföretaget så undersökning och dokumentation är gjord. Däremot ska det tydligen till mer för att det ska vara kriminellt... Företaget har enligt mig inte uppfyllt avtalet vi skrev så jag antar att jag kan ställa något krav på skadestånd men det lär väl inte finnas så mycket att hämta.

Man blir bara så förbannad!

:(:(:mad::mad:

Vad jag har lärt mig med djuren som ägaren lämnade över hos mig, så gör inte djurskyddet / lässtyrelsen något så länge hästen/arna är vanvårdade eller blivit övergivna. Det vill säga, ger du dem mat och vatten så är dem inte vanvårdade eller övergina. Så tyvärr ingen hjälp där ifrån.

Men om dem inte har skött sig utan som i det här fallet brutit kontraktet (vet ej vad som står) så skulle jag nog ringa och råd fråga en jurist, om ni inte kan lösa det emellan 4 ögon.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 794
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
632
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17