ajdidodii
Trådstartare
Jag har fått hem mitt sto efter två år hos sin fodervärd då alla hästar hos fodervärden omhändertagits av länsstyrelsen på grund av misskötsel och att fodervärden har djurförbud. Så från att i onsdags tro att hon hade det bra hos sin fodervärd och att hon inte var betäckt igen har jag nu ett magert dräktigt sto här hemma. Jag har aldrig haft föl förut och även om jag läser en del, eftersom jag i framtiden skulle vilja föda upp ponnyer, så känner jag mig totalt oförberedd och inte alls redo för detta.
Jag är orolig att hon inte ska vara i skick att klara fölningen (även om jag rent rationellt är säker på att det bara är jag som är nojig, för så mager är hon inte). Vad kan jag göra för att underlätta för henne? Just nu har hon fri tillgång på hö, samt att hon på nätterna står inne i lösdriften som är ströad med spån i botten och halm över. Vågar jag komplettera med luzern, för att främja viktuppgången till en mer hälsosam vikt?
Finns det något speciellt jag bör tänka på att ha förberett när det är dags för fölning? Det jag tänkt på hittills är:
Ge mig alla tips ni kan komma på! Jag bor en bit från veterinär, men har fått löfte om hjälp av svärmor som bor någon hundra meter bort och som är van vid kalvningar.
Jag är orolig att hon inte ska vara i skick att klara fölningen (även om jag rent rationellt är säker på att det bara är jag som är nojig, för så mager är hon inte). Vad kan jag göra för att underlätta för henne? Just nu har hon fri tillgång på hö, samt att hon på nätterna står inne i lösdriften som är ströad med spån i botten och halm över. Vågar jag komplettera med luzern, för att främja viktuppgången till en mer hälsosam vikt?
Finns det något speciellt jag bör tänka på att ha förberett när det är dags för fölning? Det jag tänkt på hittills är:
- Långa plasthandskar
- Penna och papper (för att skriva upp tider, som när fölet föds, reser sig upp, diar, när moderkakan kommer och liknande)
- Viktiga telefonnummer
- Frottéhanddukar
- Filt
- Nappflaska
- Peang/påsklämma
- Koksaltlösning
- Handsprit (till mig)
Ge mig alla tips ni kan komma på! Jag bor en bit från veterinär, men har fått löfte om hjälp av svärmor som bor någon hundra meter bort och som är van vid kalvningar.