misskötsel av häst på ridklubb

sweep

Trådstartare
Om det står en häst på en ridklubb (ej ridskola) som missköts och man anmäler detta. Kommer då klubben drabbas eller blir det bara privatpersonen som äger hästen?

Sv: misskötsel av häst på ridklubb

Ägaren har ju yttersta ansvaret för hästen, så det är naturligtvis bara den som drabbas.

Okej va bra

Jag har för mig att när det är privatstall så kan stallägaren drabbas fast det inte är dens häst

Som ägare har man ju huvudansvaret men om du betalar för en tjänst där tex. fodring, skötsel osv ingår så tror jag att även klubben kan bli ansvarig.

Som skrivits tidigare... ägaren har huvudansvaret, men klubben kan nog få en del i det med.
Men om en häst nu misssköts på en ridklubb, hur kommer det sig att inte klubben reagerat tidigare? Om det gått så pass långt att det måste anmälas menar jag?!

Mvh Ann

Folk har reagerat men personen ifråga lyssnar inte så om det fortsätter och hon inte gör nått åt problemen så funderar jag på att anmäla för då kanske hon lyssnar.

Borde dock vara ridklubben själv som anmäler fallet.
Vet inte riktigt hur reglerna ser ut, men jag vet att man ofta har vissa regelpunkter i hyreskontraktet för stallplatsen.
Missköter man hästen m.m så bryter man ju mot kontraktet tex.
Kan du inte prata med dom ansvariga för ridklubben och se om dom vill anmäla?
Om inte, så verkar det ju konstigt.

Om klubben blir drabbad eller inte kommer helt att beror på vilken typ av uppstallningsavtal som finns.
Om det är ett sådant där man hyr en box och sedan själv sköter sin häst blir inte klubben drabbad.
Är det ett avtal där klubben tar på sig vissa saker i hästens skötsel t ex morgonfodring och/eller utsläpp, så har klubben också ansvar för hästens välbefinnade enligt Djurskyddslagen.

det ingår saker i hyran ja..
skit oxå.. då får man försöka prata med personen igen då..
jag vill inte att klubben åker på det när det inte är deras fel att hon inte tror på veterinärer

Om klubben har delat/gemensamt ansvar för hästens välbefinnande pga uppstallningsform och väljer att anmäla hästägaren, kan detta då inte ses som att ta det ansvaret, dvs att överlåta bedömning/beslut till myndigheten, vilket ändå är de som har rätt att göra den bedämningen.
Rimligen borde inte klubben drabbas rättsligt om den, dvs inte TS som privatperson, anmäler?

Egentligen om det ska vara rätt så om ägaren inte tar ut veterinär om det nu är det som behövs, så ska klubben då ta ut veterinär till hästen. Gör inte klubben det så bryter de mot Djurskyddslagen efter som de har tagit på sig delar av skötseln.
Sedan ska ju de i sin tur fakturera ägaren för kostnaderna i samband med veterinärvården.

Lagen gör ingen skilnad mellan ägare, stallägare, klubbar, medryttare, fodervärdar m m utan den sätter alla som på något sätt tar på sig vård och skötsel av en häst som ansvariga för hästens välbefinnande. Ägaren däremot blir i slutändan ekonomiskt ansvarig om det inte finns något annat avtalat t ex ett foderavtal.

Prata med ordförande i klubben och säg till denna hur skötseln av hästen uppfattas!! Om inte klubben fattar vinken att de ska ta i problemet, så får du väl säga det rätt ut att de måste göra något!! Då har du gett klubben en chans att ta i det, det borde ju vara deras jobb att prata med hästägaren också, de borde inte vilja ha en misskött häst på anläggningen!!

På vilket sätt är hästen misskött?

Om det handlar om att personen inte vill lyssna på vet så kontakta samma vet igen, de har anmälningsplikt.

Egentligen om det ska vara rätt så om ägaren inte tar ut veterinär om det nu är det som behövs, så ska klubben då ta ut veterinär till hästen. Gör inte klubben det så bryter de mot Djurskyddslagen efter som de har tagit på sig delar av skötseln.
Sedan ska ju de i sin tur fakturera ägaren för kostnaderna i samband med veterinärvården.

Lagen gör ingen skilnad mellan ägare, stallägare, klubbar, medryttare, fodervärdar m m utan den sätter alla som på något sätt tar på sig vård och skötsel av en häst som ansvariga för hästens välbefinnande. Ägaren däremot blir i slutändan ekonomiskt ansvarig om det inte finns något annat avtalat t ex ett foderavtal.

Det låter märkligt. Så då skulle en medryttare kunna kalla ut veterinären om en häst t.ex. är halt och jag som ägare valt att avvakta. Sedan måste jag betala. Så kan det väl inte vara.

Hälsning Maja

Det är just som är så svårt för det står väldigt allmänt i Djurskyddslagen att djur inte får utsättas för lidande och ska ha den vård som krävs. Så det blir upp till varje enskilt fall att avgöra vad som är lidande och vilken vård som krävs.
I vissa fall kan det ju t ex vara diskutabelt om vissa personer ska rida eller om vissa hästar ska hoppa. En tung och obalanserad ryttare kan ju faktiskt utsätt hästen för lidande eller omtiverad häst som river i hoppningen kan lida av slå i bommarna. Det är med andra ord väldigt svårt att sätta klara gränser. Så ja om en medryttare inte tycker att hästägaren sköter en hälta på rätt sätt så ska medryttaren ta ut veterinär. Betalningen kommer ju sedan att beror på vad som är avtalat mellan hästägare och medryttare om ansvar för ekonomiska saker.

I vissa uppstallningsavtal står att stallägaren (klubben) kan ta ut veterinär till privathäst om de gör den bedömningen. Jag har också jobbat med avtal som gör att privathästägare kan ta ut vet till ridskolehäst om de gör den bedömningen.

För mig har det aldrig varit ett problem och har använts åt båda håll i akuta skador som t ex behöver sys och man helt enkelt inte fått tag i hästägaren.

När det gäller hältor är det lite knepigare. Vissa hältor kanske man kan avvakta med.

Min personliga åsikt är att hästägare som missköter skoning, mockning, stalljourer och skapar dålig stämning i stallet kanske skall ha sín stallplats uppsagd. I bästa fall skärper de sig.

På vilket sätt är den misskött?
Från vilket håll? Är du säker på att just ägaren inte tar hand om? Tänk om klubben brister i tillsynen?

hon tar ju inte ut veterinärer för hon tror inte på vad dom säger..
så ingen vet har varit och tittat på hästen..
men jag ska fråga veterinären imorgon när han kommer och tittar på min häst vad vi kan göra..

hästen har ont i ryggen och är diffust halt.. är även mager men rids för fullt ändå.
reds in för ett år sen och går hårt 5-6 dar i veckan.
har haft ute massör på den flera gånger och hittar rejäla spänningar i ryggen. en del släppte troligen när den sista massören var ute så hästen fick 50cm längre steg

Senast ändrad:

Det låter ju inte bra. :mad:
Låter som den inte får tillräckligt med foder, eller tränas på rätt sätt samt inte får den kärlek som den behöver. Vet du vad du den får för foderstat? Alltså den kanske får för lite? Jag skulle även tro att det fattas en hel del vitaminer och mineraler för den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 447
Senast: Häst_
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Maria Ejnar, ridskolechef på Nyby-Torshälla ridklubb, menar att det kan drabba både ridskolornas elever – och hästar.
Svar
0
· Visningar
227
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 540
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar