Missfärgade lakan, hjääälp!

Filifjonkan_

Trådstartare
...Okej, det där lät kanske en aning dramatiskt. Men jag har ett problem.

Mina vita lakan är blåfärgade! Inköpte för ett tag sen ett par sjukt snygga jeans, som jag har på mig varje dag nästan. De torrfäller nåt djävulskt, så får ta en storskrubb i duschen ett par gånger i veckan och peela bort allt blått från mina ben (ja, vattnet som försvinner ned i avloppet är smurf-blått), men det pallar jag inte göra varje dag, plus att jag nog inte skulle ha nån hud kvar då. Detta har resulterat i att mina underlakan blivit blå, och det verkar inte släppa ens efter tvätt. Lade ett av dem i blöt i grummes bleksalt innan tvätt, men det hjälpte föga. Nu har jag slängt ned ett i en hink vatten+galltvål (som är min lösning på allt) men efter tre timmar syns noll skillnad. Någon som har nån mirakelkur? :(

Sv: Missfärgade lakan, hjääälp!

Inte det snällaste mot naturen, men klorin funkar ju nästan alltid.

När jag fick blå fläckar i vita soffa så funkade det att lägga tyget i blöt i en lösning av Vanish och vatten och sedan tvätta som vanligt. minns dock inte proportionerna,

Japp, torrfäller fortfarande. Vill liksom inte tvätta ur dem heller, färgen är ursnygg. Emro, såklart, men det luktar så himla vidrigt. Plus att jag är mästare på att spilla, klorin är inget jag vill chansa på ;)

Hjartagna, asså? Vanish kanske är grejen. Får springa till affären asap och inhandla!

Klorin är inte speciellt miljöfarligt så länge man doserar rätt. Tvätta lakanet med Klorin så kommer det att bli fint igen.

Byxorna skulle jag tvätta som vanligt och sedan (innan de torkat) köra med fixativ som man använder när man färgar saker hemma, tex går Herdins fixeringsmedel att köpa i lösa påsar (jag köper mina på ÖB).

Jag köpte Vanish Oxi-blablabla White (någonting, den vita burken!) för att få ordning på gamla lakan som gulnat. Kan eventuellt ha överdoserat lite.. men efter ett par timmar i blöt så var lakanen vita igen! Så funkar, det gör det :)

Jag köpte Vanish Oxi-blablabla White (någonting, den vita burken!) för att få ordning på gamla lakan som gulnat. Kan eventuellt ha överdoserat lite.. men efter ett par timmar i blöt så var lakanen vita igen! Så funkar, det gör det :)

maskindiskmedel
:D

Japp klorin e det bästa alternativet. kanske inte så miljövänligt men tom. tvätterier använder detta under. :p Sätt tvättpulver o en dos klorin så blir dom vita o får en god doft.

Vita lakan hade jag först kört i en 90-graders tvätt, kanske tillsammans med lite vanish. Jag tycker att vit tvätt som är lite missfärgad blir vit och fin igen i 90-grader oftast utan inblandning av mer kemiska substanser än tvättmedel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka