Missbildad (?) kyckling

T

Trubbel

Hej!

Har nu fjärde kullen kycklingar på två år, och har fått en liten stackare som jag misstänker det är nåt fel på.
Hanhon är något mindre än kullsyskonet och ganska slö. Framförallt är hanhon väldigt "framtung". Ser ut som världens mage på den lille, lika stor på bägge sidorna. Huden är tunn och syns fläckvis genom dunet.
Finns det hopp, eller är det bättre att ta bort honomhenne med en gång? Någon som vet eller kan gissa vad som har hänt?

Det är kindahöns, en lantras, om det har betydelse.

Tack på förhand!

Sv: Missbildad (?) kyckling

Jajamen. Kläcktes i lördags, så den klarar sig hyfsat. Men som sagt, är väldigt seg och ser bra lustig ut... :confused:

Vi hade också en som inte var som de andra,som du beskriver rätt seg, han kunde dessutom bara somna rakt av när man minst anade det,dock blev han halvuxen men när vi släppte dem med de andra hönsen visade det sig att de inte accepterade honom utan hackade ihjäl honom :cry: (kullsyskonen accpeterades dock,så något var det med honom)

Vår har redan varit ute en vända med de stora vuxna hönsen och tuppen (för övrigt supersnälla i alla lägen), och de sa ingenting. Kullsyskonet var dock betydligt piggare och liten kom hela tiden efter och satt och pep. Efter tio minuter fick de återvända till lilla buren då mamman inte tycktes bry sigom lillen när han blev ensam.
Jobbigt är det i alla fall. Tycker så synd om den! Syskonet är så pigg, och hanhon sitter bara och deppar...

Jag är inte såmycket för att slå ihjäl sådanadära små liv, om de klarar sig hos hönan.

Jag fick en själv nyss, som inte var frisk, den låg bara och pep.
Hönan blev orolig av detta, kom inte till ro, så den tog jag direkt.Men då var den i sådant skick att den inte ens kunde stå på benen.
Nja, fungerar det hos mamma höna skulle iaf inte jag ta livet av den.

. Efter tio minuter fick de återvända till lilla buren då mamman inte tycktes bry sigom lillen när han blev ensam.
Jobbigt är det i alla fall. Tycker så synd om den! Syskonet är så pigg, och hanhon sitter bara och deppar...

Missade detta inlägg.
Mor höna kanske känner på sig att den lille inte är som den ska?

Fick hon bara två?:D

Sex ägg, fyra kläcktes men bara dessa två klarade första dygnet... :cry:
Ja, vi får väl ge det lite mer tid... Tycker inte heller om att ta bort dem, men vill ju inte att den ska lida heller...
Tror ni det är en missbildning det rör sig om, eller är han bara allmänt dålig?

Framförallt är hanhon väldigt "framtung". Ser ut som världens mage på den lille, lika stor på bägge sidorna. Huden är tunn och syns fläckvis genom dunet.

På kycklingar som är lite äldre än din, brukar man se både krävan och tunn hud genom fjädrarna.Krävan kan bli rätt stor efter en dags pickande i det fria, och huden är så tunn att man nästan kan se vad som finns däri.

Men jag upplever inte det som att det varken syns så tydligt eller heller blir så stort, när de knappt är en vecka.

Men kolla, jag blir lite nyfiken, om det är krävan som putar ut, eller om det är en annan "utväxt".

LIA brukar hitta alla kycklingtrådar, hon kanske vet.:)

Jo, krävan brukar man ju se senare - häftigt när man kan ana fröna de nyss käkat, men detta är så stort hela tiden och dessutom på bäge sidorna. Plus att hanhon är almänt seg och slö?
Men jag är långt ifrån expert!

Hej hej, här e jag! :)

Till TS!
Missbildad ganska säkert. Inget att spara på, för den duger inte till avel och du vill nog inte föda upp den till slakt? Tyvärr!

Blir fundersam när jag läser om dina kycklingar.
Bara 6 ägg ruvade(?), 2 som inte kläcktes(?), 2 kycklingar som dog strax efter kläckning(?), 1 missbildad och en som verkar normal.

Osedvanlig otur eller vad?
Detta är fjärde gången hönan ruvat fram kycklingar. Hur har det sett ut de tidigare gångerna?

Lantraserna brukar inte ha så dålig utdelning, men jag är inte insatt i just Kindahönsen. Hur många hönor resp tuppar har du? La du dom sex äggen till hönan? Hur har det funkat med ruvningen?

Frågorna är hur många som helst om man vill försöka fundera ut varför en ruvning gått dåligt.

LIA

Jo, krävan brukar man ju se senare - häftigt när man kan ana fröna de nyss käkat, men detta är så stort hela tiden och dessutom på bäge sidorna. Plus att hanhon är almänt seg och slö?
Men jag är långt ifrån expert!

Att jag frågade beror på att jag någon gång haft, iof vuxendjur, som ätit och druckit men där maten inte kommit vidare.

Därav frågan om det var krävan och den kunde vara var väldigt full.

Det är säkert en missbildning och det verkar ju med den senare informationen att hönan inte är så intresserad av just den kycklingen?

LIA: Ja, denna höna verkar haft riktig otur. Övriga kullar har varit helt normala, men då är det andra som ruvat fram dem. Vi la endast sex ägg då förra årets mammor verkade vara intresserade av att ruva, och inte har plats med typ tjugo nya kycklingar. Tyvärr blev det endast denna höna som låg stadigt på sina ägg, så i år fick vi bara en kull där det nu alltså endast är en kyckling som är OK... Tror att de som dog blev trampade tidigt, för mamman var stimmig med dem i början.
Vi har nu åtta hönor och en tupp. Och som sagt, i fjol fungerade bägge kullarna superbra - fast med två andra hönor som mammor.

Lille kycklingen dog själv för några dagar sedan... :cry:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka