Missat dräktighet

Smurfmodesty

Trådstartare
Jag undrar om det händer att veterinären kan missa en dräktighet vid första kontrollen efter insemineringen?
Förekommer det?

Sv: Missat dräktighet

Japp, det kan hända. Vet några som kollat efter en tid igen och då sett ett foster. De finns också de som fått besked i senare skede om att stoet inte är dräktigt och sedan fått ett föl. Kan ju bli lite snopet :D

Det där har jag också funderat på.. Har 2 ston som är dräktiga, med 2 veckors mellanrum. Den ena syns inget på och den andra ser ut som hon ska föla om ett par månader :eek:
Hon är beräknad till mitten av Juli, så det är ju långt kvar...
Dock blev hon inseminerad i början av juni första gången.. Enligt vet så var hon dräktig med resorberade.. Kan hon ha behållt den ändå? Eller är hon bara extremt tjock? (Tjock är hon, men hon ser verkligen högdräktig ut..)
Är överlag lite tveksam till seminvet. utlåtande, på kompisens ena sto trodde hon var dräktig trots att både jag, min kompis och stationschefen såg att det var helt tomt.. Av våra tillsammans 6 ston så fick hon 2 dräktiga.. Och då stod stona där hela sommaren. Körde mitt sto som inte tog sig där till Magini efter 15 augusti och där blev hon dräktig på en betäckning.. Visst kan ha varit ren otur, men är ändå konstigt.. Hon har inte varit på den stationen innan, vanliga seminvet. var mammaledig.

Ja jag är fundersam över mitt sto.
Hon inseminerades den 7 och 9 augusti.
Kollades sedan den 25 augusti men hon var tom.

Men hon har ändrat humör väldigt mycket. Blivit grinig och från att alltid ha varit ledaren i hagen så har hon låtit en ny valack tagit över.

Tjock är hon runt magen, men det är hon alltid :o
Tror hon är född med "fölmage" :p
Hon har inte brunstat en enda gång som vi sett efter detta och hon brukar vara ganska (EXTREMT) tydlig med sina brunster...

Så därför blir jag lite fundersam.
Funderade på om hon ska få pinka på en gravsticka ;)
Är det ultraljud som gäller om man ska kolla för säkerhets skull?

har några bekanta som köpte en gammal märr som inte blev dräktig. nog stod det en liten fölis i hagen till sommaren. vet hade missat fostret. säljaren var rätt så pissed off sen :grin:

Det finns kisseprov till häst som fungerar efter 120 dygn. Människosticka ska inte fungera eftersom det är olika hormoner hos häst och människa.

Det är fullt möjligt att vet har missat en dräktighet på 17:e dygnet. Har hänt mig flera gånger. Det har även hänt mig att blodprov efter 90 dygn har visat på tomt sto som ändå sedan har fått en fölis :)
Jag skulle kolla henne igen om jag var du!

Det är fullt möjligt att vet har missat en dräktighet på 17:e dygnet. Har hänt mig flera gånger. Det har även hänt mig att blodprov efter 90 dygn har visat på tomt sto som ändå sedan har fått en fölis :)
Jag skulle kolla henne igen om jag var du!

Oj :crazy: Då skulle jag byta vetrinär om man missat dräktighet flera gånger .

Mia

Min lilla 8-månaders missades på första ultraljudet och stoet gick hela sommaren och när jag kollade igen eftersom hon hade ändrat kroppsform och HUMÖR :( så visade det sig att det minsann var en liten därinne!
Gjorde ett ultraljud andra gången oxå men min veterinär kände på en gång att livmodern "var med föl" redan när han bara skulle känna...
På årets sto har jag varit toknojjig och kollat på dygn 17, 30, 42 och 90... alla med UL. Och väntar med spänning på vad som ska titta ut i mitten på maj!

Min veterinär missade en tvillingdräktighet trots att hon kollades två gånger sista gången på dygn 90. Det blev en överraskning när det var dags istället då hon gick tiden ut :bow:

Vet inte om det inlägget var till mig ,men visst kan en vet missa . men som TQR sa att vetrinären hade _missat flera gånger _och då skulle jag bytt vet .

Mia som inget hellre skulle önska att vet missat årets dräktighet med Hofrat men det är ett stort önsketänkande ...

Jag väntar nu på att "kisseprovet" ska komma med posten.
Förhoppningsvis har jag det hemma i brevlådan idag så jag får prova.

Ska bli spännande, jag hoppas ju självklart att dom hade fel när dom UL henne.
Jobbigt att vänta på att få sluta jobba och åka hem och kolla brevlådan.. Och sen vänta på att hon ska kissa :grin:

Ja... Lååång väntan på att hon skulle pinka igår..
Hade gjort iordning uppsamlingsanordningen, men när klockan var 23 på kvällen och jag skulle ge upp (hon hade varit inne sen halv 5 utan att pinka...) så hörde jag att det började skvala där inne :bump:

Men flaskan missade hon totalt, så det blev till att pressa ur spånet, vilket gick väldigt bra som tur var.

Och sen.... Enligt testet så är hon dräktig!!! :banana::bump:
Tror ni jag kunde somna sen???

Idag blir det till att ringa seminstationen och höra om vi ska göra ultraljud på henne också.

det finns ju en typ av UL machine liknande den som man anvander pa manniskor men tyvarr inte i sverige. Man kanner alltsa pa utsidan av stoet, inte rectal/anal och pa sa satt kan "se" om det ar ngt dar inne.
Alternativet ar da att ta hasten till OBGYN pa sjukhuset och fraga om man far ul med manniskomashine..lol.. tror det blir ett nej dassvarre..
Jag hoppas ni som vantar fol har all lycka och det kommer ut vad ni vill ha. Jag vantar ocksa pa ett i slutet av april, dock ar hon inte checkad alls, sa kommer det ngt gor det.. Och ar hon tom sa ar hon... hon har inte brunstat en gang sedan hon var betackt (misstag,idioter slappte ihop sto med liten hingst pa 2 ar), och hon har da inte andrat sig mkt egentligen.. hon har blivit rundare, men sa far hon mer mat ocksa, just om hon ar gravid.. slarvigt jag vet men oh well, inte mkt man kan gora nu.

ha ha ja jag kanske ska släpa in henne på sjukhuset :laugh: så får dom kolla henne :D

Jag har pratat med seminstationen och hon tyckte vi skulle vänta och se.
Om jag ändå ska ut med veterinär så kan dom få kolla henne (en av dom rutinerade som jobbat med semin)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka