Mirakelmedel mot fästingar

C

CeciliaHeikne

Här är receptet...

Fick häromdagen eller itne ja, utan hästen förståss. Iaf ett anfall av äckliga fästingar. Säkert upp till 40st under magen och mellan bakbenen. Det är ju omöjligt att få bort dem innan de sugit blod och blivit lite större.. Men nått var ja ju tvungen att göra..

Pappa sa att olja hjälpte, att dom "lossnade" då
En tjej i stallet gav mig tippset äppelcider vinäger.
Och en annan vitlök.

Tog en bit handuk dränkte den i olja och vinägret och mosade in massor av pressad vitlök (två bauta klyftor)

Skrubbade där dom satt och många av dom lossnade redan då men bara cirkus en fjärde del. Sen vänta jag ca 2 min. Sen gjorde ja samma sak igen och då följde nästan alla små monster med och vipps så var hästen nästan helt fästin fri.

Sen tog ja på ännu en gång för säkerhetskull. :D

Sv: Mirakelmedel mot fästingar

oj vad bra.. det ska jag testa om jag får någon festing på min älskling, hon får färsk vitlok dagligen i maten nu... och har inte sett någon festing på henne än..

Bara oljan hade nog räckt eftersom den täcker över hela fästingen med ett oljeskikt(och jag tror även att den sluter porerna på fästingens hud) och eftersom fästingen har hela huvudet (i stort sett) i köttet på hästen så kan den då inte andas alls utan att släppa taget...

Med ett bra fästingpreparat vill man undvika att hästen får några fästingar.

Att ha på olja eller ditt recept leder bara till att fästingen släpper taget - och innan den gör det spottar den in lite bedövning fulladdat med olika bakterier, t ex borrelia. Det bästa sättet att få bort en fästing är att dra bort den, det gäller både på djur och människor.

Ja men problemet jag hade var att få bort fästingar som redan satt där..

Inte att förebygga. Då förstår väl jag också att det itne hjälper. Och nej det bästa sättet är itne att dra bort fästingar. det går liksom inte när det är 40st pyttesmå svarta pårickar som du inte kan få tag i.

hihi jo för o få bort dom. Men äppelcider vinäger och vitlök gillar dom visst itne så ja tog med det i blandningen också, för säkerhetsskull.. och som lite förebyggande förutom vitlöken i maten och insektssprayet :)

man kan aldrig vara nog försiktig :D

Har man inte dumpat idén med att dränka fästingen i olja för att den ska släppa just av den enkla anledningen att den kan kräkas upp sitt maginnehåll då och smitta sitt värddjur med "en massa skit"!? Det är iaf vad jag läst. Liksom att man inte längre rekommenderar att vrida ut fästingen utan man ska dra den rakt ut för att inte vrida av huvudet. Fästingen är inte byggd som en korkskruv så man vinner nog inget på att försöka vrida ur den...

Jag tar alla fästingar med fingrarna, utan några medel eller verktyg.

:eek: :eek: :eek: , hatar fästingar...tur att jag bor vart jag bor, än så länge har det varit ganska lungt på den fronten!

Jag säger ju att dom är för små för att få tag i.. då kan man omöjligt dra ut dom...

häldre då använda nått så att dom kryper ut än att låta dom sitta kvar eller hur., så hade nog du också gjort

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka