Mirakelkur för skimmelsvans...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Silly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 3 172
S

Silly

Har kollat runt i gamla trådar och funnit att det finns en miljon lösningar på hur man får sin skimmel vit, och de flesta metoder fungerar faktiskt.

Det är bara ett litet litet problem - svansen! Det är som att gulheten besatt svansen med sitt väsen och det spelar ingen roll hur mycket man tvättar och gnor med all världens medel - det försvinner inte! Jag får heller ingen klarhet genom de gamla trådarna om vilka medel som är effektiva på svansen.

Är det någon som vill göra mig den äran att dela med sig av sina mirakeltvättmedel för pissgula svansar?

//Silly

Sv: Mirakelkur för skimmelsvans...

Jag använder grönsåpa på min skimmelsvans som mest brukar vara svart-gul&brun.
Funkar prima, den blir kritvit igen. Dock kan man behöva (om den är riktigt riktigt skitig) tvätta den 2 ggr. Alltså schamponera in, skölja ur, schamponera in och skölja ur.
Ibland har jag fått göra så 3 ggr också. :angel: MEN den blir alltid kritvit. Och såpa är ju inte heller så dyrt!

Skimmelschampoo och MÅNGA gånger.

Hjälper inte det, gå igenom svansen med väteperoxid.

Skimmelschampoo och MÅNGA gånger.

Hjälper inte det, gå igenom svansen med väteperoxid.
Fast grönsåpa e billigare.. O ja tycker faktiskt d fungerar bättre än skimmelshampo, hade det förut men inte fan blev han ren för det!!!

*hrm* då kommer jag med en till metod :)

Brukade alltid använda Vanish oxi action gel i svansen på min skimmel... den blev kanonfin på en gång:bump:... man bör dock inte tvätta svansroten med detta då jag misstänker att det är rätt så starkt:D...

Ah! Mirakelmedel...

Idag har jag experimenterat med gul (vad är skillnaden mellan gul och grön föresten?)såpa och jodopaxlösning... Får se imorgon hur det ser ut...

Alltså svansen är ju ren lixom, har tvättat den massa gånger senaste veckan med skimmelshampoo och vanligt men den behöver nog blekas... Är inte på långa vägar kritvit mer än längst in vid roten...

Följdfråga förresten, vilka medel är bäst om man gnor ofta? För att inte torka ut huden alltså?

Jag har inte et mirakkel meddel.. men når svansen först är vit, då kan du fläte upp den och sätte en svansposa på, då smutsas den inte så lätt ;)

Vette tusan faktiskt, men jag har använt både gul och grön beroende på vad mamma har köpt för nån :p

Knepigt det där, trots att min svans är riktigt gul, eller riktigt svart, så brukar den alltid bli kritvit efter nån/några tvättar med såpa. Det känns ju som det mildaste också, jag vet inte om jag skulle vilja ha klorin i svansen. Tror inte jag skulle vilja ha Vanish heller...

Ah! Mirakelmedel...

Idag har jag experimenterat med gul (vad är skillnaden mellan gul och grön föresten?)såpa och jodopaxlösning... Får se imorgon hur det ser ut...

Alltså svansen är ju ren lixom, har tvättat den massa gånger senaste veckan med skimmelshampoo och vanligt men den behöver nog blekas... Är inte på långa vägar kritvit mer än längst in vid roten...

"Oljor från animaliskt fett (svål - biprodukt från slakterier) ger gul såpa, så även oljor från barrträd (tallolja - biprodukt vid pappersframställning), medan olja från hampa (hampfrön - biprodukt från reptillverkning) ger grön såpa. Den grönsåpa som i dag förekommer i handeln är dock gjord på tallolja, som har färgats grön."

Vet inte om det funkar på svansar men man kan tvätta pållen med Aska faktiskt jag trodde inte på det själv men hästen bli kritvit. Fattar inte varför eftersom askan är svart men varför fundera på det :angel:
Men annars är Grönsåpa eller Blondshampoo jätte bra :D

Fukta med kallt vatten och strö på rikligt med salt. Tvätta i kallt vatten. Vid behov även med såpa/tvål.

Quicksilver schampo, det är det bästa jag har använt. Det blir verkligen kritvitt!

*hrm* då kommer jag med en till metod :)

Brukade alltid använda Vanish oxi action gel i svansen på min skimmel... den blev kanonfin på en gång:bump:... man bör dock inte tvätta svansroten med detta då jag misstänker att det är rätt så starkt:D...

Vad är det för ett schampo? :confused:

Har/Hade själv bra erfarenhet av jodopax i vattnet, MEN drabbades av det samma som trådis här, guligheten i svansen! Så nu måste jag också testa annat :mad:

Mitt tips: JODOPAX, det bästa jag provat trots att man tror att den kommer att vara orange-gul resten av livet innan den torkat...

Hur gick det när du provade med jodopax själv? Blev du nöjd?

Hälsningar Maria

Gul svans innebär urin, i urin finns äggviteämnen och dessa kan vara svåra att bli av med. Man ska alltså välja något som kan bryta ned äggviteproteinet.

Jag har ju ingen skimmel men dock en isabell med eller hon ska ha vit svans just nu är del gul:crazy:

Men jag använder som någon sa fläckborttagningsmedel=)
Sprayar in de i svansen och så får de sitta i i 10 minuter medans jag borstar sedan tar jag en borste och doppar i vatten och jisses vad ren svansen bir..
Man får docj upprepa detta 5 ggr sen så får amn sätta påsig solbrillorna för svansen gländer så:cool::)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka