Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hörde att minusränta innebär att banken kan komma att ta ut ränta av mig för mina pengar som jag har på kontot. Hur stor risk är det för det?
Hörde att minusränta innebär att banken kan komma att ta ut ränta av mig för mina pengar som jag har på kontot. Hur stor risk är det för det?
Läste idag att bara 3% av alla pengar finns i tryckta sedlar och mynt. Så skulle vi vilja ta ut dem och lägga i madrassen skulle det bli totalt kaos.Väldigt liten. Bankerna vill undvika minusränta så långt det bara går, eftersom minusränta på inlåningskonton (dvs konton där du sätter in pengar) innebär en risk att väldigt många kunder vill ta ut alla sina pengar samtidigt. Och det är verkligen inget bankerna vill, det orsakar nämligen avancerat kaos om en stor mängd kontanter plötsligt ska tas ut.
Men skulle minusräntan hålla i sig väldigt länge eller det bli ännu mer minusränta sett till reporäntan så ja då skulle det kunna bli minusränta på ditt lönekonto. Men risken är som det ser ut idag väldigt liten. Även i ett pressat läge kommer ingen bank vilja vara först med att införa den.
Det har jag redan på ett av mina konton (lönekontot) Men har aldrig särskilt mycket pengar där, det är ju pengar jag använder hela tiden.Det kan sluta med att du får 0% ränta på pengarna på ditt konto
Om man får betala för att spara, då borde det ju betyda att man får betalt för att låna!
Läste idag att bara 3% av alla pengar finns i tryckta sedlar och mynt. Så skulle vi vilja ta ut dem och lägga i madrassen skulle det bli totalt kaos.
Man kan föra över till ICA eller COOP och ta ut i kassan.Ja, det blir spännande sedan när alla vill ta ut sina pengar i kontanter och det inte finns några bankkontor som hanterar kontanter överhuvudtaget....
Köpa 2 liter mjölk + ta ut 57 000 i kontanter...Man kan föra över till ICA eller COOP och ta ut i kassan.
Ja så mycket har aldrig jag på banken så det skulle inte bli ett problem för mig...Köpa 2 liter mjölk + ta ut 57 000 i kontanter...
Som flera andra tror så tror inte jag heller att minusränta på kontot är någon större risk. Troligare är att bankerna höjer eller inför nya avgifter för att ha kontot/kort/tjänster etc. Som lär bli kvar när räntan väl stiger
Bankerna kan det där med att tjäna pengar
Ja så är det ju nästan:-)Om man får betala för att spara, då borde det ju betyda att man får betalt för att låna!
Är bankerna mer benägna att låna ut pengar så som läget är nu?