Mint till hetsig häst?

B

BeastieBabe

hörde ett rykte om att mint ska lugna ner hästar som är väldigt hetsiga.. nån som vet om det stämmer? te.x ni som fodrar med kraftfoder med mint i..

Sv: Mint till hetsig häst?

Ska ju stimulera matsmältning och aptit, så mot hetsighet njaa.:angel:

då är det kanske bara ett rykte då.. :D

men finns det något fodermedel (eller tillskott) som lugnar ner hästarna?

Det SÄGS att magnesuim KAN ha en lugnande effekt på att hetsigt humör. Det har dock inte gjorts tillräckliga studier på ämnet så helt säker kan man inte vara.

Jag gav min förra häst magnesium i ett sista försök att få honom att lugna ner sig. Han stod i sjukhage och fick endast promeneras för hand i 20 min per dag... Detta gjorde honom spritt språngande galen!!! Jag trodde kanske inte att det skulle ha någon effekt när jag började men det hade det faktiskt. Han var ju fortfarande pigg men inte på att okontrollerat sätt. Man kunnde ta en promenad med honom utan att han flög i luften var 3e meter... :crazy:

Ja det finns det, du kan kolla på www.equimins.se eller www.hippok9.nu

Du kan ju först kolla om din häst får tillräckligt med Mg i sin foderstat, men det låter inte som det skulle handla om det. Om det finns en brist, kan man först prova med ett extra tillskott. Vad jag har fått lära mig av Mg är att vid överskott uppstår en mindre förgiftning, inte livshotande men gör att hästen kan bli låg. Kanske är det här man uppfattar hästen som hanterbar, pga ett överskott.:crazy:

Hos equimins finns te x Tranquility Herbs, hos hippok9 te x Hilton Solutions Temperamend.

är det receptfritt och ej dopingklassat?

Boj skrev:
Vad jag har fått lära mig av Mg är att vid överskott uppstår en mindre förgiftning, inte livshotande men gör att hästen kan bli låg. Kanske är det här man uppfattar hästen som hanterbar, pga ett överskott.:crazy:

Usch, är det så låter det ju inte bra... :crazy: Vart har du hört/läst det?

läste i min eminenta hästbok att bland annat Valeriana, muskot, rosmarin, lavendel, violblad, kamomill, älgört, verbena, mattram och bergamott ska vara lugnande örter för hästar.. men t.ex muskot eller rosmarin, kan man köpa i kryddburk och ha på ett stänk morgon och kväll t.ex? eller blir det för mycket?

Det jag har läst och hört om är att korn ska lugna.

korn lugnar om hästen är het för havre.. hästen äter inte havre nu och att slänga bort 25 kg grooov som inköptes förra veckan, det händer inte.. (hästen äter 400 g om dagen, så en säck räcker mer än 2 månader)

Och de du rabblar upp finns i dessa örtblandningar, fast tyvärr tror jag inte att det räcker med ett stänk.;)

nja, man vet juh aldrig förrens man frågar eller hur :p

men enligt boken ska man dosera med en dl färska örter eller 2 kvistar typ.. när det är torkade koncentrerade örter bör man juh dosera mindre..

kan inget företag mixa ihop en örtblandning med nervarvande örter som man kan ge 1 mått av varje dag precis som annat vitamintillskott tex.. :crazy:

Equicalm är inte receptbelagt och kan köpas i en bra hästaffär. Ges 2-3 timmar innan en stressig situation, men jag upplever att hästen blir lite lugnare hela dagen även om man ger på morgonen.

missade det.. sorry :angel:

men smakar det så kostar det.. 400 per månad.. :crazy:

nu är det juh så att det skulle behövas lite oftare än bara nån gång ibland.. därför letar jag efter något att ge i fodret varje dag..

BeastieBabe skrev:
kan inget företag mixa ihop en örtblandning med nervarvande örter som man kan ge 1 mått av varje dag precis som annat vitamintillskott tex.. :crazy:

Dodson & Horrell har örtblandningar. Vet dock inte vad det kostar och hur länge det räcker... Har du tur kanske du inte ens behöver ge hästen full ranson och då blir det ju billigare...

BeastieBabe skrev:
är det receptfritt och ej dopingklassat?

Det är inte receptbelagt, men man måste nog köpa genom en veterinär (det heter Tryptovit, innehåller tryptofan). Man får tävla, det är inte dopingklassat.

Jag ger min häst Spillers-Cool Mix. Tycker att det fungerar utmärkt! I detta müslifoder finns bla magnesium som ska ha en lugnande effekt! Det kostar en del men det tycker jag att det är värt! Dem har också en annan blandning som heter HerbalMix ett tag blandade jag dessa lite, där fanns alla dessa örter som nämndes längre upp i tråden, den luktade faktiskt mint nu när jag tänker efter...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 870
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
883
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30